Harmonia Praga potěšila posluchače italskou hudbou a tóny hoboje
Pod názvem Italská hudba a tóny hoboje se skrývala dramaturgicky atraktivní paleta italských melodií, kterým ale předcházel český úvod – v souvislosti s Rokem české hudby otevřela Harmonia Praga koncert skladbou Leoše Janáčka Sýček neodletěl z klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku ve zdařilé aranži dirigenta orchestru Štefana Britvíka. Celým koncertem provázel přítomné fundovaně a s přitažlivou bezprostředností umělecký orchestru přední český houslista a někdejší dlouholetý koncertní mistr České filharmonie Miroslav Vilímec. Jak připomněl, v Roce české hudby otevírá Harmonia Praga každý svůj koncert dílem českého autora a připraven bude během roku 2024 i koncert ryze český. Publikum zaplnilo velký sál Novoměstské radnice do posledního místa, cyklus má i své četné abonenty. Všechny přítomné pozdravil radní pro kulturu městské části Praha 2 Jaroslav Šolc, který připomněl hudební historii této části hlavního města a upozornil i na tamější pobyty významných českých skladatelů.
Soubor Harmonia Praga tvoří renomovaní instrumentalisté, 27. února 2024 hrál ve složení Miroslav Vilímec, Josef Vychytil a Solvejg Sulamith Wilding (1. housle), Midori Hayashi a Jakub Křivánek (2. housle), Pavel Kirs (viola), Alena Šístková (violoncello) a Eva Šašinková (kontrabas). Jako sólisté vystoupili Miroslav Vilímec a první hobojistka Filharmonie Brno a kandidátka na stejný post v České filharmonii Barbora Trnčíková. Výkon souboru Harmonia Praga se nesl v duchu hráčské suverenity, krásného a vyváženého zvuku. Provedení skladeb charakterizovalo využití bohaté dynamické škály a smysl pro melodickou linku hudebních celků. Přesná byla souhra komorního orchestru se sólisty a volba zvukové hladiny dala vyniknout působivým sólistickým výkonům.
Po ‚moravském‘ úvodu už zazněla díla výlučně italských autorů od baroka až po romantismus. Sonatu da chiesa, op. 1, č. 4 a moll houslisty, hudebního skladatele a významné osobnosti italského baroka, Antonia Corelliho (1653–1713), provedla Harmonia Praga (z triové sonáty upravil pro smyčcový orchestr Š. Britvík) v plné přesvědčivosti a zvukové vytříbenosti. Barbora Trnčíková přednesla v první polovině koncertu za citlivého doprovodu orchestru Koncert pro hoboj d moll, RV 454 Antonina Vivaldiho (1678–1741). Hrála s technickou precizností a kultivovaným, příjemně zabarveným tónem. První polovinu večera uzavřela proslulá Ciaccona pro housle a basso continuo, jejíž autorství je připisováno Tomasu Antoniovi Vitalimu (1663–1745), houslistovi a řediteli orchestru u dvora modenského vévody. Charakter a kompoziční prvky této skladby se ovšem natolik vymykají barokním postupům, že o autorství Vitaliho panují pochyby. Miroslav Vilímec přednesl virtuózní kus bravurně, plným, krásným tónem, s citem pro jeho kompoziční specifika.
Pečlivě provedené náročné pasáže a vypracovaný přednes charakterizoval i jeho další sólový výstup po přestávce, kdy přednesl už ryze romantické Cantabile pro housle Nicolò Paganiniho ve své vlastní úpravě pro sólové housle a smyčcový orchestr. Atraktivním počinem bylo na úvod druhé části večera zařazení Sonáty č. 5 Es Dur pro dvoje housle, violoncello a kontrabas Gioacchina Rossiniho (1792–1868). Mladičký Rossini ji napsal pro svého mecenáše, který hrál na kontrabas, a to je důvodem neobvyklého obsazení skladby. Líbezná skladba plná hudebního vtipu a italského šarmu dává tušit specifický rossiniovský rozverný styl a jiskru, která tak okouzluje posluchače v Lazebníku sevillském či Popelce. Sonátu s citem pro tuto hudební hravost a melodiku přednesli Miroslav Vilímec, Solvejg Sulamith Wilding (která zaslouží obdiv za záskok na poslední chvíli za onemocnělého Libora Vilímce), Alena Šístková a Eva Šašinková. Závěr večera patřil opět hoboji a Barboře Trnčíkové. Přednesla jednovětý Koncert e moll pro hoboj a smyčcový orchestr Vincenza Belliniho (1801–1835). Bellini byl Rossinim ve svých začátcích silně ovlivněn, ale vytvářel vlastní styl. Za svůj krátký život zkomponoval úctyhodné dílo, jehož těžiště tkví v operní literatuře. Ve svých operách v čele s Normou a Náměsíčnou (La sonnambula) upouštěl od přísného dělení výstupu na recitativy a árie, jeho styl se blíží už prokomponované opeře. Je považován za vrcholného představitele belcanta. Jeho mimořádná melodika, harmonická a instrumentační vynalézavost se projevují i v instrumentálních skladbách, což platí též pro jeho Koncert pro hoboj a orchestr Es dur. Barbora Trnčíková potěšila publikum i přídavkem o dvě století mladším – za doprovodu orchestru hrála filmovou hudbu Ennia Morriconeho.
Harmonia Praga svým únorovým Stylovým večerem přinesla na Novoměstskou radnici atraktivní hudební skladby ve výborném provedení a díky přirozenému průvodnímu slovu Miroslava Vilímce měl hudební zážitek i punc bezprostřednosti, přátelské atmosféry lidí spojených láskou k hudbě.
Stylové večery na Novoměstské radnici: Večer italské hudby
27. února 2024, 19:30 hodin
Novoměstská radnice
Program
Slovo a hudba k Roku české hudby – Leoš Janáček “Sýček neodletěl” (arr. Š. Britvík)
Arcangelo Corelli: Sonata da chiesa, op. 1, č. 4, a moll (Vivace, Adagio, Allegro, Presto)
Antonio Vivaldi: Koncert pro hoboj d moll, RV 454 (Allegro moderato, Largo, Allegro)
Tomaso Vitali: Ciaccona pro housle a smyčcový orchestr
Gioacchimo Rossini: Sonáta č. 5, Es Dur pro 2 housle , violoncello a kontrabas (Allegro vivace, Andante, Allegretto
Niccolò Paganini: Cantabile pro housle a smyčcový orchestr (arr. M.Vilímec)
Vincenzo Bellini: Koncert e moll pro hoboj a smyčcový orchestr
Účinkující
Barbora Trnčíková – hoboj
Miroslav Vilímec – housle
Harmonia Praga
Štefan Britvík – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]