Hudební kurýr (18)
Největší evropské festivaly klasické hudby
Na hudební festivaly míří tisíce milovníků hudby. Přibližná čísla ukazují následující pořadí: Salzburger Festspiele navštíví okolo 250.000 návštěvníků, Bregenzer Festspiele 230.000 návštěvníků, Schleswig-Holstein Musik Festival prodal 170.000 vstupenek, Rheingau Musik Festival 118.000, Lucerne Festival má za cíl téměř 80.000 návštěvníků, představení v rámci Bayreuther Festspiele zhlédne přibližně 60.000 diváků.
Pouzdro na housle zlomilo aukční rekord
Anglické pouzdro na housle vyrobené v roce 1887 se prodalo v aukci za 17.220 dolarů. Původní odhad se pohyboval okolo 6.000 – 8.000 US dolarů.
Ozdobné pouzdro bylo vyrobeno firmou W. E. Hill & Sons v Londýně. Je to jedno z dvanácti takových futrálů známých jako „Apostles“, a bylo původně určeno pro housle Antonia Stradivariho. Každé pouzdro je vykládáno hudebními motivy vyrobenými z exotické dřeviny. Podšívka je vyrobena z jemného papíru a tvrdá schránka je z mosazi. Původně byla plánována výroba více takových kusů, ale pracná konstrukce se ukázala jako příliš drahá.
Loterie ve prospěch umění
Roční rekordní prodej tiketů britského provozovatele loterie Camelot má za následek zvýšení financování umění o 21 milion liber. Dvacet procent ze 1,9 miliard liber získaných v National Lottery Good Causes (Národní loterie na veřejně prospěšné účely) připadlo do umění v 2015/2016 – celkem 380 milionů liber.
Největší prospěch bude mít Arts Council England, která obdrží kolem 14 procent (£ 265 m) ze všech peněz určených na veřejně prospěšné účely. Wales, Skotsko, Severní Irsko a British Film Institute se podělí o zbývajících 6 procent.
Jak Toronto Symphony Orchestra využívá grafický design pro své publikum
Toronto Symphony Orchestra používá symboly a Morseově abecedě podobné notace v programech pro posluchače koncertů a pomáhá umocnit zážitek živého vystoupení. Od koncertní sezony 2015/2016 brožura obsahuje mix textu a grafiky, která je vizualizací tematické práce skladby, tóniny, nástroje, dynamiky, tempových označení a duraty.
Doposud bylo zpracováno osm materiálů, mezi nimiž najdeme grafiku k Beethovenově 5. symfonii, Debussyho Moři i Mozartově Symfonii č. 41 „Jupiter“.
více zde
Letní festivaly ve Velké Británii
Vzrušující a inovativní koncerty zazní na letních koncertech a to nejen v zavedených gigantech, jako jsou Edinburgh a Proms. Níže přehled těch nejvýznamnějších:
Glyndebourne: 21. května – 28. srpna www.glyndebourne.com
Garsington Opera: 3. června – 17. července www.garsingtonopera.org
Aldeburgh Festival: 10 – 17. července www.aldeburgh.co.uk
St Magnus International Festival: 16 – 26. července www.stmagnusfestival.com
Gregynog Festival: 16 – 26. července www.gregynogfestival.org
East Neuk Festival: 22. června – 3. července www.eastneukfestival.com
Cheltenham Music Festival: 1 – 17. července www.cheltenhamfestivals.com
York Early Music Festival: 8 – 16. července www.ncem.co.uk
BBC Proms: 17. července – 10. září www.bbc.co.uk
Virtuální orchestr BBC v akci
BBC Music nabízí amatérským hudebníkům příležitost být součástí digitálního vysílání, které je součástí letošního Last Night of Proms dne 10. září 2016.
Virtuální orchestr BBC bude řídit Marin Alsop a bude také zahrnovat hudebníky z Royal Academy of Music. Každý, kdo má zájem o účast, musí nahrát do 27. srpna svoje krátké video s úryvkem Písně toreadora z Bizetovy Carmen.
více zde
Pjatigorského archiv je k dispozici online
Colburn School v Los Angeles otevřela internetovou stránku věnovanou materiálům, knihám, fotografiím a nahrávkám violoncellisty Grigorije Pjatigorského (1903–1976).
Vysoká škola získala archiv v roce 2014 jako dar rodiny Pjatigorského. Od té doby tým archivářů katalogizoval a digitalizoval sbírku a dal jej k dispozici na web. Materiály může zájemce procházet on-line.
Dokumentace zahrnuje hudební rukopisy, fotografie, koncertní programy, zvukové záznamy, výstřižky z novin a korespondenci, včetně dopisů od Jaschi Heifetze, Yehudi Menuhina, Mstislava Rostropoviče, Isaaca Sterna a mnoha dalších.
Spuštění webových stránek se shoduje se zahájením Piatigorsky International Cello Festival, který se konal v Los Angeles do 22. května 2016.
více zde
Módní návrhář Valentino a opera
Podle Giancarla Giammettiho, obchodního partnera Valentina Clemente Ludovica Garavaniho (84), po téměř šedesát let Valentinův otec vedl svého syna, aby se stal tenorem.
Sám Valentino s tímto tvrzením nesouhlasí, ale říká, „že jeho otec byl vášnivým obdivovatelem opery. Vzal mě na první představení, když mi bylo třináct. To bylo v roce 1945 a operou byla La traviata.“ Nyní připravil kostýmy pro nové nastudování režisérky Sofie Coppoly, které se uskutečnilo v Teatro dell’Opera v Římě minulý týden.
Nový software pro psaní a editaci not
Firma Steinberg vyvinula nový software, na kterém pracovala téměř tři roky s týmem, který dříve vytvářel Avid Sibelius. Jeho uvedení na trh je naplánováno na třetí čtvrtletí tohoto roku. Nese jméno Dorico a je pojmenované po italské tiskárně Valerio Dorico z šestnáctého století, kde byla poprvé vytištěna hudba Palestriny a Animuccia.
Dorico si klade za cíl splnit estetické nároky i těch nejnáročnějších a poskytuje rozsáhlé možnosti pro grafické ladění a editaci notových zápisů. Plná verze byla stanovena na € 579, pro kvalifikované učitele a studenty již od € 349 včetně DPH.
více zde
Vyprodané koncerty pro mladistvé v Bambergu jsou rituálem
Jak lákají na koncerty v nádherné koncertní síni manažeři orchestru? Co dělají pro to, aby byly koncerty vyprodané a studenti stáli na vstupenky frontu? Markus Axt, intendant orchestru říká: „Hrajeme zejména náročnou hudbu dvacátého století. Třeba tak komplikované skladby jako díla Gustava Mahlera, symfonie Dimitrije Šostakoviče, nebo dokonce díla ve světové premiéře. Dále mladí lidé potřebují rituál. Chtějí být součástí celého představení. Někteří si myslí, že na studentské koncerty musí být jak orchestr, tak posluchači oblečeni neformálně. To, co my děláme, je zcela opačné a myslíme, že jsme úspěšní. Zacházíme s mladým publikem jako s dospělými. Když jsme dělali náš první studentský koncert v orchestru, zaznělo rozhodnutí, že musíme být oblečeni jako oni. A pak jsme dostali spoustu stížností. Vzhledem k tomu, že publikum bylo oblečené, očekávalo, že i orchestr bude hrát v bílém motýlku a fraku. Takže nyní přichází naše publikum oblečené v oblecích, kravatách a sukních a my hrajeme ve fracích. Mladí lidé se také oblékají jinak, když jdou na party nebo do klubu – mají tak svůj rituál a jejich večer byl krásný a užili si jej. Je to součástí toho, co dělají. Vyrábíme plakáty pro univerzity, máme skupinu na Facebooku, prodáváme vstupenky na vysokých školách. Po koncertě uskutečňujeme setkání s dirigentem, se členy orchestru a padne také nějaké to výborné Bamberské uzené pivo. Přece po poslechu eposu Richarda Strausse je to potřeba.“
Rekordní návštěva na letním nočním koncertu Vídeňských filharmoniků v Schönbrunnu
Sto dva tisíc návštěvníků vyslechlo výhradně francouzský program, který zazněl pod taktovkou Semjona Byčkova a spoluúčinkování klavírního dua sester Katii a Marielle Labèque. Koncert byl přenášen rozhlasovou stanicí ORF 2 a 3sat a v nádherném parku se konal letos již po třinácté. Koncertní program, který byl přenášen do sedmdesáti zemí světa, zahrnoval následující díla:
Georges Bizet: Farandole z Arlésanky, Suita č. 2
Hector Berlioz: Rákóczyho pochod z Faustova prokletí, op. 24
Francis Poulenc: Koncert pro 2 klavíry a orchestr, d moll, FP 61
Maurice Ravel: Daphnis und Chloé, Suita č. 2
Maurice Ravel: Boléro
Dirigent Seiji Ozawa nebude několik měsíců dirigovat
Japonský dirigent Seiji Ozawa (80) se na doporučení lékařů nezúčastní festivalu v Tanglewoodu. Zde měl hostovat u dirigentského pultu Bostonského symfonického orchestru. Umělec po vystoupení v Berlíně a během měsíčního pobytu v Evropě trpěl horečnatým onemocněním a zřetelně zhubl.
Přesto po návratu do Japonska stále velmi intenzivně pracoval, což jeho imunitní systém ještě více oslabilo. Po domluvě s lékaři a rodinou se Ozawa rozhodl své aktivity zcela utlumit a bude se koncentrovat na znovunabytí zejména fyzických sil. V loňském roce musel dirigent po dobu tří týdnů přerušit koncertní činnost kvůli zlomenině kosti.
Přestavba drážďanského Kulturpalastu je téměř hotova
Úpravy koncertního paláce v Drážďanech uvnitř budovy jsou v závěrečné fázi a pokračují podle plánu. V dubnu 2017 palác opět otevře své dveře posluchačům. Kulturpalast, který byl otevřen v roce 1969, bude sídlem Drážďanských filharmoniků. Již byly dokončeny nové prvky akustických panelů na stropu i elektrické ovládání výsuvného pódia. Energeticky úsporná renovace fasády je již téměř připravena.
Enormní zájem o návštěvu zahajovacích koncertů v Elbphilharmonii Hamburgu
V loterii o volné vstupenky do dvou úvodních koncertů do Elbphilharmonie se během jednoho týdne zaregistrovalo 100.000 potenciálních návštěvníků. Počet byl překročen v minulých dnech. Přibližně 97 procent registrací přišla z Německa, o něco více než jednu třetina pochází z Hamburku. Elbphilharmonie bude otevřena 11. a 12. ledna 2017.
O devět set volných vstupenek se bude losovat ve dvou tazích. Registraci je možno učinit poštou nebo on-line až do 7. července 2016 23:59 hodin (zde ).
Na zahajovacích koncertech vystoupí NDR Elbphilharmonie pod taktovkou Thomase Hengelbrocka. Jako sólisté se představí Anja Harteros, Wiebke Lehmkuhl, Philippe Jaroussky, Jonas Kaufmann a Bryn Terfel, jakož i budoucí hlavní varhanice nového koncertního komplexu, Iveta Apkalna.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]