Hudební kurýr (19)

Letmý pohled na události ze světa hudby, které se udály v první polovině června 2016. Zajímavá kniha o Martě Argerich. Futuristický design digitálních klavírů. Tři pionýři filmové hudby: Šostakovič, Korngold a Copland. Kronos Quartet: projekt pro padesát skladatelů. Pohádkové příjmy hudebního ředitele Royal Opera House sira Antonia Pappana. Aukční dům Christie's představil rukopis díla Johanna Sebastiana Bacha. Osm set let drážďanského chlapeckého sboru Dresdner Kreuzchor. Riccardo Chailly zrušil koncert na rozloučenou v Lipsku. Jak dirigoval desetiletý Yannick Nézet-Séguin. Zemřel autor Amadea Peter Shaffer. Orchestra Mozart opět na scéně. Koncertní mistr Vídeňských filharmoniků odchází po pětačtyřiceti letech ve službě. Autentická interpretace z iPadu.

Zajímavá kniha o Martě Argerich
Jeden z nejkompetentnějších francouzských hudebních žurnalistů Olivier Bellamy vydal ve spolupráci s touto významnou umělkyní knihu Die Löwin am Klavier.

Olivier Bellamy: Die Löwin am Klavier (foto archiv autora)
Olivier Bellamy: Die Löwin am Klavier (foto archiv autora)

Klavíristka slavící v červnu tohoto roku své pětasedmdesáté narozeniny je podle Joachima Kaisera (autor knihy Grosse Pianisten in unserer Zeit) jednou z „nejzajímavějších pianistů ve světě“, jiní jí dali přezdívku „argentinský cyklón“. Nepopiratelně nekonvenční a tajemná Martha Argerich je jednou z mála žen mezi světovou špičkou svého oboru. Olivieru Bellamy se podařilo přesvědčit umělkyni, která netouží po velké publicitě, aby se podílela na tvorbě svého životopisu. Ten vypráví o dětství v Buenos Aires o jejím studiu u Friedricha Guly, o vítězstvích na předních soutěžích.

Martha Argerich (zdroj en.wikipedia.org)
Martha Argerich (zdroj en.wikipedia.org)

S velkou dávkou empatie Bellamy popisuje její profesní úspěchy i osobní porážky, komplikované milostné vztahy a celoživotní přátelství, obtížnost sladění rodinného života s mezinárodní kariérou i o strachu z neúspěchu.
více zde


Futuristický design digitálních klavírů

Za téměř tři sta let, co klavír svými expresivními zvuky obohacuje naše životy, tento nástroj vždy hrál klíčovou roli v naší hudební kultuře. Firma Roland stála v čele inovací klavíru s prvním elektronickým klavírem vyrobeným v roce 1973. Nyní představuje digitální nástroje příští generace s moderními funkcemi umístěnými uvnitř luxusních korpusů. Další krok kupředu v designu a technologii představují nové modely skvělých návrhářů a umělců.
více zde


Tři pionýři filmové hudby: Šostakovič, Korngold a Copland

Dmitrij Šostakovič napsal svojí první filmovou hudbu pro němý film Nový Babylon (Новый Вавилон) v roce 1929. Tenkrát mu bylo pouhých třiadvacet let. Jako mladík často u klavíru doprovázel němé filmy v petrohradských kinech. Z dalších filmů připomeňme téměř mahlerovskou partituru ke kreslenému filmu The Tale of a Silly Little Mouse (1940), nebo Kozincevovy filmy se shakespearovskou tématikou: Hamlet a Král Lear.

Erich Wolfgang Korngold – syn vídeňského hudebního kritika byl zázračným dítětem mozartovských proporcí. Mahler po poslechu jeho kantáty komponované v pouhých deseti letech jej prohlásil za génia. Pro tohoto skladatele bylo komponování filmové hudby otázkou přežití. S filmem přišel do styku v Hollywoodu díky Maxi Reinhardtovi a jeho filmu Sen noci svatojanské (1934), po kterém následoval film Captain Blood (1935). Dalšími partiturami pro film byly: The Adventures of Robin Hood (1938), The Sea Hawk (1940), Kings Row (1941), The Sea Wolf (1941). Bohužel po druhé světové válce mu již žádné zakázky nebyly poskytnuty. Při návratu ke komponování klasických partitur mu však stále zůstalo označení filmového skladatele. Jeho houslový koncert byl kritiky odepsán jako „Hollywood concerto“ a byl sarkasticky označen „more corn than gold“.

Aaron Copland – v roce 1939 Copland publikoval knihu What to Listen For in Music zahrnující kapitolu o filmové hudbě. V ní píše: „Filmová hudba představuje nové hudební médium, která je fascinací samo sobě. Ve skutečnosti je to nová forma dramatické hudby – příbuzná opeře, baletu a doprovodné hudbě k divadelním představením, na rozdíl od koncertní hudby symfonické nebo komorní.“ Filmovou hudbou byl Copland fascinován a největší úspěchy v Hollywoodu mu přinesly filmy The City a na Oscary nominovaný film podle novely Johna Steinbecka O myších a lidech. Mezi další filmové hudby patří například The North Star, The Cummington Story (1945), The Red Pony (1948), The Heiress.


Kronos Quartet: projekt pro padesát skladatelů

Soubor inicioval komponování nových skladeb pro kvartet v rámci projektu Fifty for the Futureproject. Kronos Quartet bude premiérovat každou skladbu a následně uspořádá semináře se skladateli a mladými hudebníky.

Partitury pak budou zdarma zveřejněny na internetových stránkách kvarteta společně s nahrávkou a instruktážním videem. Philip Glass, Tanya Tagaq, Anna Meredith a Laurie Anderson patří k těm, kteří přispějí do tohoto projektu. Celkem se projektu zúčastní dvacet pět mužů a dvacet pět žen. Pětiletý projekt má rozpočet ve výši 1,5 m $ a je částečně financovaný Carnegie Hall.

Tato nová sada skladeb bude prezentovat smyčcové kvarteto hudbu jako životaschopnou uměleckou formu a poskytne mladým hudebníkům jak soubor výukových materiálů, tak vzor a formu spolupráce se skladateli.
více zde


Pohádkové příjmy hudebního ředitele Royal Opera House sira Antonia Pappana

Nadace Královské opery Covent Garden je obecně prospěšná společnost s ručením omezeným založená v Anglii a Walesu. Nadací placený hudební ředitel sir Antonio Pappano obdržel v roce 2014/2015 celkem 737.424 £, což představuje nárůst o téměř 200.000 £, oproti předchozímu roku. Základní plat byl 104.186 £ (3 577 710 Kč) a odměny činily 633.238 £ (21 745 171 Kč). Sir Antonio Pappano působí v Covent Garden již třináctou sezonu.

Antonio Pappano (foto © ROH / Clive Barda)
Antonio Pappano (foto © ROH/Clive Barda)

Plat dirigenta Antonia Pappana a ředitele Caspera Holtena je podporován do jisté míry od soukromých dárců. Nejhůře placení zaměstnanci opery pracují v zákulisí, sboru a baletu. Další komentář nepotřebuje poslední statistika. Nejnižším minimální hodinová mzda zaměstnance žijícího v Londýně je 9,15 £ za hodinu, roční plat 16.500 £.


Aukční dům Christie’s představil rukopis díla Johanna Sebastiana Bacha

Jedná se o Preludium, fugu a allegro Es dur BWV 998. Manuskript byl představen na začátku června v Mnichově a Düsseldorfu, jak uvedla firma v Hamburku. Rukopis nebyl v posledních pětačtyřiceti letech dražen a ani nebyl vystavován. Skladba pro loutnu vznikla pravděpodobně mezi lety 1740–1745. Dle rukopisu lze vyvodit závěr, že dílo bylo napsáno jedním dechem. Bachovy poznámky na okraji rukopisu ukazují, že se jedná o první verzi a nikoli úpravu existujícího díla.

Méně než deset kompletní rukopisů Bacha je v současné době podle aukční síně v soukromých rukách, včetně dvou instrumentálních děl a šesti kantát. Rukopis BWV 988 má odhadovanou hodnotu 1,9 až 2,5 milionů eur a bude vydražen 13. července v Londýně.
více zde


Osm set let drážďanského chlapeckého sboru Dresdner Kreuzchor

Dresdner Kreuzchor oslavuje v roce 2016 své osmisté výročí. Jako jeden z nejstarších a nejznámějších chlapeckých sborů na světě sídlí v hlavním městě Saska a je jednou z turistických atrakcí v Drážďanech.

Dresdner Kreuzchor (zdroj bach-cantatas.com)
Dresdner Kreuzchor (zdroj bach-cantatas.com)

O úplných začátcích sboru je velmi málo informací a mnohé se lze jen domnívat. Za osm set let historie se toho stalo mnoho: králové a vlády se měnily, války zničily chrámy a někdy i morálku sboru. Během Sedmileté války byli sboristé nuceni nastoupit vojenskou službu.

Intendantem a hudebním ředitelem Kreuzchoru je Roderich Kreile. Od reformace je již osmadvacátým kantorem a tento post je jedním z nejvyšších církevních hudebních postů v Německu. Je zodpovědný za přípravu veškerého repertoáru a diriguje většinu hudebních vystoupení sboru. Více jak šedesát zaměstnanců se stará sedm dní v týdnu po celý den o vzdělání, zdravou výživu a pečuje celkem o sto třicet mladých chlapců.


Riccardo Chailly zrušil koncert na rozloučenou v Lipsku

Riccardo Chailly zrušil plánovaný koncert na rozloučení. Ředitelství Gewandhausu oznámilo, že se koncert pro nemoc bez náhrady neuskuteční. Současně vedení orchestru hledá na koncerty 16. a 17. června náhradu. Riccardo Chailly vedl orchestr od roku 2005 a v září minulého roku oznámil svůj předčasný odchod. Velmi brzy nato představilo vedení orchestru nového nástupce – lotyšského dirigenta Andrise Nelsonse. Chailly se počátkem roku 2015 stal hudebním ředitelem La Scaly, od listopadu je tam také šéfdirigentem.

Riccardo Chailly (foto archiv autora)
Riccardo Chailly (foto archiv autora)

Z kuloárů zaznívá, že Chailly, který je také hudebním ředitelem v Lucerne Festival, v orchestru nahradil lipské hudebníky orchestrálními hráči z Milána. Zatím se žádná strana k této situaci nevyjádřila.


Jak dirigoval desetiletý Yannick Nézet-Séguin

Když bylo nedávno oznámeno, že Yannick Nézet-Séguin bude novým hudebním ředitelem v Metropolitní opeře v New Yorku, známý montrealský dirigent řekl, že se splnil jeho celoživotní sen. Když říká celoživotní, není to vtip. V archivu CBC se našlo následující krátké video desetiletého Yannicka, když dirigoval Ravelovo Bolero.

Desetiletý Yannick Nézet-Séguin diriguje (zdroj musicaltoronto.org)
Desetiletý Yannick Nézet-Séguin diriguje (zdroj musicaltoronto.org)

Vášeň desetiletého Yannicka při provedení můžete vidět zde .


Zemřel autor Amadea Peter Shaffer
Brilantní anglický dramatik Peter Shaffer, mimo jiné autor hry Equus (1975) a Amadeus (1979), zemřel v Irsku ve věku devadesáti let.

Jeho alternativní život Mozarta, viděný očima hořkého soupeře Antonia Salieriho, úplně převrátil veřejný obraz Mozarta. Později hru přepracoval do filmového scénáře a film Amadeus, jehož režisérem byl Miloš Forman, získal osm Oscarů a řadu dalších ocenění.

Saul Zaentz, Peter Shaffer, Jeffrey Jones, Miloš Forman (foto Reuters/Petr Josek)
Saul Zaentz, Peter Shaffer, Jeffrey Jones, Miloš Forman – tvůrci filmu Amadeus (foto Reuters/Petr Josek)

Třicet sedm let po premiéře a vyprodaných představení se hra znovu vrací do anglického Národního divadla. Představení se konají v období od 19. října do 31. prosince 2016.


Orchestra Mozart opět na scéně

Orchestra Mozart (foto © ANSA)
Orchestra Mozart (foto © ANSA)

Mozart Orchestra, symfonický orchestr vytvořený v Bologni Claudiem Abbadem v roce 2004, se vrátí ke koncertování 6. ledna 2017 po třech letech mlčení. Stane se tomu tak opět v Bologni v Auditoriu Manzoni s Bernardem Haitinkem u dirigentského pultu. Sólistkou bude houslistka Isabelle Faust, jedna z umělkyň, která nejčastěji spolupracovala s orchestrem. Soubor přestal hrát v roce 2014 pro Abbadovu nemoc a finanční škrty italské vlády. Díky crowdfundingu  je cílem zajistit 500 000 € na zajištění dvouleté činnosti orchestru. Doposud bylo vybráno 64 085€ od sedmi set šedesáti dvou dárců.
více zde


Koncertní mistr Vídeňských filharmoniků odchází po pětačtyřiceti letech ve službě

Rainer Küchl se rozloučil s Vídeňskými filharmoniky a Státní operou na představení Straussova Růžového kavalíra.

Rainer Küchl se loučí s Vídeňskými filharmoniky a Státní operou na představení Straussova Růžového kavalíra (foto archiv autora)
Rainer Küchl se loučí s Vídeňskými filharmoniky a Státní operou na představení Straussova Růžového kavalíra (foto archiv autora)

Jako dvacetiletý udělal konkurz a nastoupil na místo Willi Boskovského v roce 1971. Za tuto dobu absolvoval v opeře více jak pět tisíc představení. Od 1. září 2016 se stane koncertním mistrem Jose Maria Blumenschein, který byl v minulosti prvním hráčem v Philadelphia Orchestra a od roku 2010 prvním koncertním mistrem WDR Sinfonieorchester Köln.

Poslechněte si Rainera Küchla u prvního pultu v Brahmsově 2. symfonii s fenomenálním Carlosem Kleiberem.


Autentická interpretace z iPadu

Stažení rukopisů zdarma zřejmě nahradí drahé a nepraktické kopírování a nákup drahých notových materiálů. Nyní hudebníci čtou hudbu přímo z rukopisů. Violoncellista Matt Haimovitz vystupuje se svým iPadem a provádí například Schubertovu sonátu Arpeggione nebo hraje sólové sonáty Johanna Sebastiana Bacha z kopií partů vytvořených Annou Magdalenou Bach.

Nicholas Kitchen, houslista v Borromeo String Quartet, připomíná frustrace z jeho raných setkání s rukopisy, kdy v knihovnách musel partiturami listovat v uzavřeném prostoru a s bílými rukavicemi.

Borromeo String Quartet (foto archiv autora)
Borromeo String Quartet (foto archiv autora)

Se svými spoluhráči nyní čtou pozdní Beethovenovy kvartety přímo z rukopisu. Při porovnáním s uznávanými tištěnými vydáními, známé pod názvem Urtext, našel nejrůznější detaily, které nikdo do tisku nezahrnul.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat