Hudební kurýr (21)

Letmý pohled na události ze světa hudby, k nimž došlo v první polovině července 2016. Nejlepší a nejhorší reklama na klasickou hudbu. Znáte jiné? Největší orchestr světa. Vzácná Pavarottiho nahrávka objevena. Frank Peter Zimmermann má opět své housle- Stradivariho „Lady Inchiquin“. Další statistiky návštěvnosti německých operních domů. Umělci versus YouTube. Bachův rukopis vydražen za dva a půl milionu liber. Beethovenovy dvou set padesáté narozeniny v roce 2020 budou v Německu celostátní. Těžké časy pro návštěvníky Bayreuther Festspiele. Barenboim-Said Academy of Music začíná na podzim. Jedenáctá symfonie Philipa Glasse bude mít premiéru na jeho osmdesáté narozeniny. Bude Mahlerova druhá symfonie nejdražším hudebním rukopisem?

Nejlepší a nejhorší reklama na klasickou hudbu. Znáte jiné?

Podle mého názoru je tento kreslený film asi tím nejpovedenějším od prezentace klavíru v Kočičím koncertu s Tomem & Jerrym.

Reklama Gewandhausorchester Leipzig: bez vkusu, bez klasické hudby na pozadí, skladatelem je robot a ne Mendelssohn, vypadá jak reklama na zájezd.


Největší orchestr světa

Více než sedm a půl tisíce klasických hudebníků se sešlo 9. července na fotbalovém stadiónu Commerzbank ve Frankfurtu. Orchestr byl složen z amatérských i profesionálních hudebníků z Německa, Rakouska a Nizozemí a překonal rekord orchestru, sestaveného na hudebním festivalu v Queenslandu v roce 2013, který měl sedm tisíc dvě stě dvacet čtyři členů. Ve svém pětačtyřicetiminutovém vystoupení pod taktovkou Wolfa Kerscheka orchestr provedl hudbu Antonína Dvořáka a Ludwiga van Beethovena. Německý institut Records se nyní snaží zařadit výkon do Guinessovy knihy rekordů.

Největší orchestr světa - Commerzbank ve Frankfurtu 2016 (foto archiv autora)
Největší orchestr světa – Commerzbank ve Frankfurtu 2016 (foto archiv autora)


Vzácná Pavarottiho nahrávka objevena

Záznam zpěvu devatenáctiletého Luciana Pavarottiho byl objeven v archivu festivalu Llangollen International Musical Eisteddfod ve Walesu. Zahrnuje dvě písně sboru Societa Corale Gioachino Rossini, který zde vystoupil v roce 1955. Tento modenský sbor vyhrál v kategorii mužských pěveckých sborů.

Luciano Pavarotti a jeho otec se Societa Corale Gioachino Rossini v Llangollen International Musical Eisteddfod 1955 (zdroj dailypost.co.uk)
Luciano Pavarotti a jeho otec se Societa Corale Gioachino Rossini v Llangollen International Musical Eisteddfod 1955 (zdroj dailypost.co.uk)

Italský tenorista, který zemřel v roce 2007, zpíval ve sboru společně se svým otcem. Luciano Pavarotti později vzpomínal na tuto událost jako na nejpamátnější den svého života. Oba krátké záznamy byly pořízeny BBC a jejich kvalita není stoprocentní, je v nich řada šumů. Pavarotti se vrátil se svým otcem do Llangollenu v roce 1995 a působil zde jako prezident soutěže.


Frank Peter Zimmermann má opět svého Stradivariho „Lady Inchiquin“

Díky velkorysosti spolkové vlády v německém Severním Porýní-Vestfálsku byly zakoupeny tyto housle jako součást sbírky uměleckých předmětů. V únoru 2015 byl Frank Peter Zimmermann nucen vzdát se nástroje, který používal celých třináct let. Majitelem houslí byla banka WestLB AG, která zkrachovala. Legální nástupce banky, Portigon Financial Services AG, se následně rozhodl vydražit sbírku uměleckých děl v hodnotě  100-150 miliónů €, včetně Stradivariho nástroje „Lady Inchiquin” z roku 1711. I když měl Zimmermann předkupní právo a učinil řádnou nabídku ve výši jeho ohodnocení, firma požadovala daleko více.

Frank Peter Zimmermann (foto archiv autora)
Frank Peter Zimmermann (foto archiv autora)

Ministryně kultury Severního Porýní-Vestfálska Christina Kampmann podepsala v minulých dnech smlouvu, která podle německých médií umožňuje Düsseldorfské státní nadaci koupit asi tři sta děl z této sbírky v hodnotě kolem 30 milionů eur. Kampmann potvrdila, že vláda předá nástroj zpět Franku Peterovi Zimmermannovi a sbírka uměleckých děl bude k dispozici veřejnosti.

Zimmermann v současné době hraje na nástroj „General Dupont” z roku 1727, který mu zapůjčil na počáteční období dvou let čínský podnikatel, filantrop a amatérský houslista pan Yu v lednu letošního roku. Nástroj, na který hrával Arthur Grumiaux, byl zakoupen v únoru 2015 v New Yorku za nezveřejněnou sumu a stal se prvním Stradivariho nástrojem ve vlastnictví soukromé osoby na čínském území.


Další statistiky návštěvnosti německých operních domů

Státní opera v Berlíně
V divadelní sezoně 2015/2016, stejně jako v předchozím období, byla obsazenost 87 procent. V šesté sezoně přišlo do Schillerova divadla, dočasného sídla souboru, 188 000 návštěvníků. Více jak 37 000 posluchačů zažilo hostování Staatskapelle Berlin s Danielem Barenboimem ve Vídni, v Lucembursku, na Beethovenově festivalu v Bonnu a na turné v Číně a Japonsku. Více jak 40 000 milovníků hudby přilákaly do centra Berlína koncerty Staatsoper für alle. V poslední sezoně nabídla Státní opera v Berlíně 330 akcí, včetně 15 premiér, prezentovala 25 repertoárových děl a 85 koncertů.

Schiller Theater Berlin (zdroj staatsoper-berlin.de)
Schiller Theater Berlin (zdroj staatsoper-berlin.de)

Na začátku sezony 2016/2017 jede Staatskapelle na koncertní turné do Paříže, na Proms v Londýně a na Lucerne Festival. Prvním koncertem v Berlíně bude dne 19. září oratorium Edwarda Elgara The Dream of Gerontius se sólisty Sarah Connolly, Jonasem Kaufmannem a Thomasem Hampsonem. První premiérou sezony bude dne 3. října Fidelio Ludwiga van Beethovena v režii Harry Kupfera a s Danielem Barenboimem u dirigentského pultu.

Semperova opera zvýšila návštěvnost
Velmi pozitivní bilanci v sezoně vykazuje rovněž drážďanská Semperova opera. Vytíženost dosáhla 92,9 procent a byla vyšší než v předchozím období (91,1 procenta). Na více než 300 operních a baletních představení a 50 symfonických koncertů Staatskapelle přišlo 281 000 diváků. Jedná se o zhruba 10 000 návštěvníků méně než v předchozím období, což však způsobila delší dovolená v létě roku 2015, nutná pro rekonstrukci interiéru.

Semperoper Dresden (zdroj semperoper.de)
Semperoper Dresden (zdroj semperoper.de)

Velmi úspěšná byla produkce opery Johna Harbisona The Great Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Vyšel tak plán oslovit mladší generaci návštěvníků. Z vyjádření intendanta Wolfganga Rothe vyplývá, že podle návštěvnického průzkumu bylo 18 procent diváků mladších třiceti let. Z toho 15 procent uvedlo, že navštívilo operní představení poprvé. Míra obsazenosti na toto moderní dílo byla neobvyklých 96 procent.


Umělci versus YouTube

Po mnoha prominentních hudebnících, kteří se obrátili na americký Kongres s požadavkem změn v autorských právech, oslovili nyní evropští umělci ze všech kulturních odvětví v otevřeném dopisu předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera, aby zajistil reformy autorských práv, které budou ve prospěch autorů a nebudou upřednostňovat zájmy on-line portálů. Kořenem sváru je, že služby jako YouTube vydělávají při stahování hudebních videí uživateli peníze z reklam, aniž by vlastníci/autoři dostávali přiměřené úhrady.

Federace evropských kolektivních správců GESAC zveřejnila online petici, kterou mohou podepsat umělci, hlásící se o autorská práva. Rovněž autorská organizace GEMA svolává všechny kreativní profesionály i kulturně zainteresované občany na podporu výzvy k Evropské komisi. Generální ředitel společnosti GEMA Dr. Harald Heker uvedl, „že není dlouhodobě udržitelné, aby se internetové platformy zříkaly zodpovědnosti a schovávaly se za směrnice e-komerce. YouTube je odpovědný za to, co nahrají uživatelé, a je odpovědný distribuovat přiměřené úhrady pro vlastníky autorských práv“.

Srovnání cen za autorská práva u on-line portálů - Federace evropských kolektivních správců GESAC (foto archiv autora)
Srovnání cen za autorská práva u on-line portálu YouTube – Federace evropských kolektivních správců GESAC (foto archiv autora)


Bachův rukopis vydražen za dva a půl milionu liber

Rukopis Bachova Preludia, fugy a allegra Es dur BWV 998 byl vydražen v aukci galerie Christie’s v Londýně ve středu 13. června 2016. Aukční dům oznámil, že historický dokument koupil soukromý čínský kupec za dva a půl milionu liber (80 652 000 Kč).

Rukopis Bachova Preludia, fugy a allegra Es dur BWV 998 (zdroj christies.com)
Rukopis Bachova Preludia, fugy a allegra Es dur BWV 998 (zdroj christies.com)

Výtěžek z prodeje podle oboustranně sepsaného dokumentu připadne nejmenované hudební instituci. Rukopis ze soukromé sbírky byl naposledy prodán v roce 1968 v aukci u Sotheby’s za 5 500 liber. Nyní byl nabídnut za odhadovanou hodnotu mezi jedním a půl a dvěma a půl miliony liber. Na stránkách galerie Christie’s (zde ) můžete zhlédnout video A piece of musical history, které se týká právě Bachova rukopisu.


Beethovenovy dvou set padesáté narozeniny v roce 2020 budou v Německu celostátní
Dvou set padesáté narozeniny Ludwiga van Beethovena se budou slavit po celý rok. Program je organizován federální vládou, spolkovými zeměmi Severní Porýní-Vestfálsko, Rhein-Sieg-Kreis a městem Bonn, které společně představily své plány v Berlíně.

Ludwig van Beethoven (1818) (foto archiv)
Ludwig van Beethoven (1818) (foto archiv)

Prostřednictvím různých akcí a projektů by měl jubilejní rok ukázat, „že Beethoven nadále působí kulturně a sociálně-politicky a dokazuje, jak důležitá je klasická hudba pro naši společnost i v budoucnosti“. Zahájení jubilejního roku je plánováno na 16. prosince 2019 a dosáhne svého vrcholu dne 17. prosince 2020, v den dvou set padesátého výročí Beethovenova křtu. Program je rozdělen do čtyř hlavních témat: Beethovenova léta v Bonnu, jeho radikální umění, jeho sociální utopie a moderní formy prezentace klasické hudby. Kromě koncertů a oper jsou naplánovány výstavy, filmové, taneční a divadelní produkce, stejně tak se chystají vzdělávací sympozia a diskuzní projekty.

Logo vytvořené pro oslavy 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena (foto Sascha Engst/Bundesstadt Bonn)
Logo vytvořené pro oslavy 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena (foto Sascha Engst/Bundesstadt Bonn)

Pro oslavy bylo vytvořeno logo ve formě zkratky „BTHVN2020“. Ludwig van Beethoven (1770-1827), který je dnes jedním z nejhranějších skladatelů na světě, se podepisoval v některých ze svých partitur jménem bez samohlásek: Bthvn.


Těžké časy pro návštěvníky Bayreuther Festspiele

Bayreuther Festspiele (foto Stadt Bayreuth)
Bayreuther Festspiele (foto Stadt Bayreuth)

Zákaz vstupu s nápoji, taškami a polštáři na sezení! To vše a ještě mnohem víc je letos zapovězeno na Grünen Hügel. Zvýšená bezpečnostní opatření v Bayreuthu se dotknou také návštěvníků Wagnerova festivalu. Dopis od vedení festivalu vysvětluje všem držitelům vstupenek pravidla pro letošní návštěvu Festspielhausu. Německé noviny informují, „že vzhledem k rozsáhlým kontrolním opatřením, která nejsou ze strany policie vyloučena, prosíme, naplánujte svůj příjezd do Festspielhausu a ke vstupu dříve, než tomu bylo v minulosti”. Doporučuje se přijet asi čtyřicet pět minut před začátkem představení. Návštěvníci by měli mít osobní doklad. Zakázány jsou tašky – kromě večerní kabelky – batohy, ostré předměty, nádoby s pitím a polštáře na sezení. K příjezdu do Festspielhausu bude nutné zvolit určité trasy a nelze použít Siegfried-Wagner-Allee.

Vedení festivalu zaslalo dopis po konzultaci s policií a městem Bayreuth. Rozšířená bezpečnostní opatření během festivalu budou zavedena „kvůli obecně zvýšené situaci ohrožení”, říká se v dopise. Zásahy ochranky a kontroly vyvolaly v posledních týdnech během zkoušek mezi umělci velkou nelibost.


Barenboim-Said Academy of Music začíná na podzim

V Barenboim-Said akademii v Berlíně budou od podzimu společně studovat mladí hudebníci z arabského světa a Izraele. „V chráněném místě daleko od válečných konfliktů budou vzděláváni vyslanci míru,” řekl generální hudební ředitel Státní opery v Berlíně Daniel Barenboim během své návštěvy na staveništi.

V zimním semestru 2016/2017 začne na soukromé vysoké hudební škole studovat prvních třicet studentů. Od školního roku 2018/2019 to bude až devadesát studentů. Provozní náklady projektu převzala federální vláda, ministerstvo zahraničí platí stipendia. „Německo chce přispět k mírovému procesu na Blízkém východě,“ uvedla státní ministryně kultury Monika Grütters.

Daniel Barenboim, Monika Grütters a Michael Naumann v Barenboim-Said Akademie (foto Barenboim Said Akademie/Jan Zappner)
Daniel Barenboim, Monika Grütters a Michael Naumann v Barenboim-Said Akademie (foto Barenboim Said Akademie/Jan Zappner)

Po vzoru West-Eastern Divan Orchestra, který společně založili Daniel Barenboim a americko-palestinský literární vědec Edward Said (1935-2003), by měli studenti svým společným muzicírováním vytvořit základ vzájemného porozumění. Kromě studia nástrojové hry dostanou vzdělání v humanitních oborech.

Velkolepým středobodem akademie je komorní sál se šesti sty dvaceti sedadly, navržený americkým architektem Frankem Gehrym. V sále, který nese jméno skladatele Pierra Bouleze, se budou konat pravidelné koncerty. První sezona začíná dne 4. března 2017 koncertem a slavnostním aktem.


Jedenáctá symfonie Philipa Glasse bude mít premiéru na jeho osmdesáté narozeniny

Nové dílo bude mít premiéru 31. ledna 2017 v Carnegie Hall v den jeho osmdesátých narozenin. Orchestrální dílo uvede dlouholetý Glassův spolupracovník Dennis Russell Davies, který provedl všechny skladatelovy předchozí symfonie. Devět symfonií byl mystický limit pro mnoho skladatelů, včetně Beethovena, Schuberta, Brucknera a Mahlera. Glass překonal toto číslo 10. symfonií z roku 2012. Philip Glass začal psát symfonie v roce 1992, inspirován albem Low britského zpěváka Davida Bowieho.


Bude Mahlerova druhá symfonie nejdražším hudebním rukopisem?

Aukční síň Sotheby’s nabídne v listopadu k prodeji rukopis 2. symfonie Gustava Mahlera. Partitura měla jen tři majitele – Mahlera, dirigenta Willema Mengelberga a finančního vydavatele Kaplana, který se stal dirigentem a který ji koupil od nadace Mengelberg v roce 1980. Gilbert Kaplan na začátku roku zemřel. Skladbu, která patří mezi nejvýznamnější hudební díla vůbec, bude aukční dům Sotheby’s  nabízet za vyvolávací cenu mezi třemi a půl až čtyřmi a půl milióny liber (145 miliónů korun), čímž překoná všechny doposud známé rekordy. V minulosti prodaných devět Mozartových symfonií dosáhlo v aukci částky dva a půl miliónu liber.

Poslední majitel Mahlerova rukopisu, Gilbert Edmund Kaplan, byl brilantní vydavatel, který byl od roku 1967 doslova posedlý Mahlerovou 2. symfonií a začal ji provádět.

Gilbert Edmund Kaplan (foto Clemens Fabry)
Gilbert Edmund Kaplan (foto Clemens Fabry)

Po uspořádání koncertu v New Yorku v září 1982 se stal uznávaným světovým expertem na toto dílo. Získal partituru skladatele, publikoval ji jako faksimile, našel řadu chyb v tištěné partituře a přinutil Universal Edition k přetisku. Druhou polovinu svého života žil především pro Mahlera. Zemřel ve věku čtyřiasedmdesáti let.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat