Hudební kurýr (29)
Gennadij Rožděstvenskij zrušil své vystoupení v Paříži pár minut před začátkem koncertu
Důvodem zřejmě bylo, že na vstupence bylo vynecháno jeho jméno. Koncertní mistr Ruského národního orchestru Alexei Bruni převzal vedení orchestru na Skrjabinův klavírní koncert se sólistou Michaelem Pletněvem. Pletněv následně dirigoval zbytek programu – Prokofjevova Klasická symfonie a Šostakovičova Symfonie č. 9.
Dirigent Rožděstvenskij podobně v minulosti zrušil vystoupení v Bostonu, protože jeho jméno na plakátu před Symphony Hall nebylo dostatečně velké, jméno sólisty Lynna Harrella bylo napsáno větším písmem než jméno dirigenta. A rovněž ve Stockholmu zrušil vystoupení jako reakci na špatnou kritiku na výkon jeho manželky, klavíristky Viktorie Postnikové.
Festival Wien Modern 2016 lámal rekordy
30. listopadu skončil ve Vídni festival Wien Modern a zaznamenal výrazný nárůst návštěvníků a prodeje vstupenek. Za jednatřicet dnů festivalu se uskutečnilo devadesát jedna představení v jednadvaceti různých prostorách s celkovou kapacitou 31.240 míst.
Festival celkem navštívilo 26.644 posluchačů, z toho 16.967 na akcích se vstupenkami a 9.677 na akcích s volným vstupem. Osmnáct koncertů bylo zcela vyprodáno, celková obsazenost byla 85,3 procent. Na festivalu zaznělo pětapadesát premiér hudebních děl, uskutečnily se čtyři orchestrální koncerty ve vídeňském Konzerthausu a Musikvereinu, vystoupilo devatenáct smyčcových kvartet z Vídně, Paříže, Londýna, New Yorku a řady dalších světových center.
Plány na koncertní sál v Mnichově. Stavba by měla být zahájena v roce 2018
Plány na nový koncertní sál v Mnichově pokračují rychlým tempem a nabývají konkrétnější podoby. Kromě velkého koncertního sálu s 1.800 sedadly by měl být postaven také malý sál s kapacitou 600 míst, místo původně plánovaných 300-500 sedadel.
Do května 2017 běží architektonická soutěž a brzy se začne jednat s majiteli pozemků nedaleko mnichovského nádraží Ostbahnhof. Cílem je zahájit stavbu nejpozději na začátku léta 2018. Koncertní sál bude sídlem Symfonického orchestru bavorského rozhlasu a bude sloužit také Münchner Musikhochschule. Náklady se odhadují na 300 milionů eur.
Rudolf Buchbinder zůstává uměleckým ředitelem Grafenegg Festival do roku 2021
Umělecký ředitel festivalu Grafenegg, klavírista Rudolf Buchbinder prodloužil svou stávající smlouvu o tři roky. Již deset let úspěšně vede festival, který se stal po festivalu v Salcburku druhým nejvýznamnějším v Rakousku. Festival je pro letos sedmdesátiletého klavíristu „srdeční záležitostí“. Na pódiu se v roce 2017 vystřídají přední světové orchestry a sólisté. Uskuteční se jako každoročně čtrnáct koncertů a závěrečný letní galakoncert. Poprvé zde příští rok vystoupí Shanghai Symphony Orchestra a Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia s Antoniem Pappanem. Na dvou koncertech vystoupí Pittsburgh Symphony Orchestra s Manfredem Honeckem, St. Petersburg Philharmonic s Yuri Těmirkanovem a London Symphony Orchestra se Semjonem Byčkovem. Jako sólisté se představí umělci jako Diana Damrau, Piotr Beczała, Janine Jansen, Daniil Trifonov a také Rudolf Buchbinder.
Hudba jako objekt spekulací
Časy se mění. Díky nízkým úrokovým sazbám a nejistým transakcím na legálním trhu se partitury stávají předměty spekulací. A šílenství, jak se zdá, teprve začíná. 5,2 milionů eur se stalo rekordem při aukci Mahlerovy partitury aukčního domu Sotheby’s (informovali jsme zde). Tak mimořádné částky nebylo dosud dosaženo.
Beethovenův rukopis, který byl kdysi ve vlastnictví Fryderyka Chopina, koupilo muzeum v Paříži za 252.750 eur, cena prvního souborného vydání šesti Bachových partit pro klavír z osmnáctého století dosáhla výše 228.750 eur a Schoenbergem podepsaný první výtisk jeho druhého smyčcového kvartetu změnil majitele za 210.750 eur. Z toho je zřetelné, že se partitury stávají objektem spekulací a slibují velké výnosy z investic. I když ceny rostou, stoupá také investiční pokušení. Trend, který teprve začíná, je jistě nezastavitelný.
Stávka Pittsburgh Symphony Orchestra je u konce
Hudebníci orchestru, kteří vstoupili do stávky 30. září, podepsali novou pětiletou smlouvu, jež zahrnuje v prvním roce snížení platu o 10,5 procenta, ovšem díky příspěvku od anonymního dárce bude snížení ve skutečnosti činit pouze 7,5 procenta. Výše původní mzdy před stávkou bude dosažena za pět let. Tato smlouva zachovává pracovní místa pro devětadevadesát hudebníků a dva knihovníky, ale ponechává tři neobsazená pracovní místa v orchestru po celou dobu trvání smlouvy.
Na oslavu dohody uskutečnil orchestr dva mimořádné koncerty s názvem The Music Has Returned! pod vedením Manfreda Honecka 2. a 4. prosince 2016, na kterých mimo jiné zazněla Dvořákova Symfonie č. 9 „Novosvětská“.
Podle smlouvy budou platy hudebníků v druhém roce zmrazeny, ve třetím roce bude nárůst 3,3 procenta, 2,0 procent ve čtvrtém roce; a v pátém roce trvání smlouvy bude dosaženo stávajícího průměrného ročního platu – přibližně 107.000 $. Smlouva vyprší 5. září 2021.
Tip na vánoční dárky pro milovníky houslí, klavíru a Johanna Sebastiana Bacha
Hudební portrét Davida Oistracha
Virtuózní hra a senzibilní interpretace miláčka pražského publika Davida Oistracha byly zaznamenány na nahrávkách gramofonových firem Decca, Melodia, Philips a Deutsche Grammophon a je nyní uvedena na trh pod názvem The David Oistrakh Edition. Klenoty houslové literatury oblaží každého posluchače a milovníka jeho umění. Umělec, který se narodil v roce 1908 v Oděse, byl žákem Pjotra Stoljarského a ve svých osmadvaceti letech zvítězil v soutěži Eugèna Ysaÿe v Bruselu. Na nahrávkách nechybí oba houslové koncerty Dmitrije Šostakoviče, obě houslové sonáty Sergeje Prokofjeva ani Houslový koncert Arama Chačaturjana. Na dvaadvaceti CD nalezneme také sonáty pro sólové housle i komorní hudbu (mimo jiné Smetanovo Trio g moll nebo Dvořákovy Dumky). David Oistrach zemřel v roce 1974.
více zde
Kompletní Chopin – Deluxe Edition
Dvaadvacet CD s nahrávkami legendárních klavíristů i mladé generace přináší na trh Deutsche Grammophon. Martha Argerich, Maurizio Pollini, Krystian Zimerman, Vladimir Ashkenazy, Maria João Pires, Anatol Ugorski, ale také Jan Lisiecki, Daniil Trifonov, Gabriel Schwabe, Lang Lang, José Gallardo i poslední vítěz Chopinovy soutěže ve Varšavě Seong-Jin Cho. To jsou jen některá jména, jejichž interpretace Chopinových děl zaujme každého. Navíc na dvou CD předkládá komplet historické nahrávky v podání mimo jiné G. Andy, Haliny Czerny-Stefańské, Adama Harasiewicze, Svjatoslava Richtera, Shury Cherkasskyho, Emila Gilelse, Artura Benedettiho Michelangeliho, Lazara Bermana a řady dalších.
více zde
John Eliot Gardiner: Bach. Hudba na Zámku Nebe
Sir John Eliot Gardiner je velkým milovníkem staré hudby. Britský dirigent založil Monteverdi Orchestra a English Baroque Soloists, Orchestre Révolutionnaire et Romantique a byl uměleckým ředitelem festivalu Händel-Festspiele Göttingen. Po celém světě je však především znám jako jeden z předních odborníků na dílo Johanna Sebastiana Bacha. V současné době je prezidentem lipského Bachova archivu. Ve své knize Bach. Musik für die Himmelsburg představuje neobvyklý portrét skladatele a člověka Johanna Sebastiana Bacha. Anglický originál byl nyní přeložen do německého jazyka.
Anglický originál najdete zde a německý překlad zde .
Hledáte uplatnění? Informace pro hudebníky a absolventy konzervatoří a vysokých hudebních škol
Tipy na konkurzy a volná místa v orchestrech a v hudebních institucích pro všechny hudební nástroje.
více zde a zde
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]