Hudební kurýr (30)

Letmý pohled na události ze světa hudby, k nimž došlo v první polovině prosince 2016. Vstupenky do Elbphilharmonie v Hamburku. První část archivu vydavatelství Ricordi na internetu. Hudební akademie Barenboim-Said v Berlíně otevřena. Rekord ve sledovanosti operního představení v Itálii. Rekord v prodeji CD – klamavá reklama. Berlínská filharmonie má konečně po sedmi letech nástupce Radka Baboráka. Ida Haendel oslavila své osmaosmdesáté narozeniny. Zuzana Marková debutovala na scéně operního domu v Curychu. Program Mozart Woche v Salcburku zveřejněn.

Vstupenky do Elbphilharmonie v Hamburku
Již před slavnostním zahájením provozu nového koncertního sálu v Hamburku nejsou k dispozici žádné vstupenky. Podle sdělení hamburského večerníku Abendblatt zůstává pouze okolo jednoho tisíce vstupenek na několik málo koncertů. Ceny na černém trhu však neustále stoupají. Na serveru eBay se již objevují vstupenky, jejichž cena přesahuje stovky i tisíce eur. Zde například prodejce nabízí na koncert klavíristy Lang Langa dvě vstupenky do první řady za 9.980 euro. Kdo by chtěl koupit vstupenky na orchestrální koncert s Elbphilharmonií, v nabídce je pět vstupenek po 999 eurech. Vedení filharmonie však doporučuje i na nově přidané koncerty kupovat vstupenky pouze přes předprodejní portál.

Elbphilharmonie Hamburk (foto archiv autora)


První část archivu vydavatelství Ricordi na internetu

Tisíce dokumentů italské operní historie lze nyní prohlížet na internetu. Po několika letech příprav je veřejnosti k dispozici první část archivu Archivio Storico Ricordi. V Miláně to sdělila mediální společnost Bertelsmann, která sídlí v německém Güterslohu.

V současnosti se jedná o ikonografickou sbírku více než 400 portrétů, 600 scénických návrhů a 1.000 kreseb. V příštích několika letech budou zveřejněny i obchodní dopisy, historické fotografie, plakáty, libreta a výňatky z partitur.

Archiv Ricordi, patřící k nejdůležitějším soukromým sbírkám, obsahuje více jak 7.800 originálních partitur, včetně asi 600 operních, a kolem 10.000 libret.
více zde


Hudební akademie Barenboim-Said v Berlíně otevřena

Nová Akademie izraelsko-argentinského dirigenta a pianisty Daniela Barenboima, určená mladým lidem z Blízkého východu, přivádí dohromady první hudební studenty z arabského světa a Izraele. Akademie není politickým, ale humanistickým projektem. Téměř devadesát studentů bude vzděláváno v hudbě a humanitních oborech (filosofie, historie a literatura). Pro aktuální akademický rok se přihlásilo téměř tři sta kandidátů, zejména z arabského světa, ale také z jiných zemí.

Pro Akademii byla městem Berlínem poskytnuta budova bývalého skladu opery Unter den Linden. Projekt je financován federální vládou s dotací 21,4 milionů eur. Zbytek z celkových nákladů 35,1 milionů eur pochází od sponzorů. Nový koncertní sál Akademie byl navržen americkým architektem Frankem Gehrym. Hala pro asi 680 posluchačů nabídne mimo vystoupení studentů pravidelný koncertní kalendář.
více zde

Pierre Boulez Saal – Gehryho model (zdroj commons.wikimedia.org-Baumwipfel/English Wikipedia)


Rekord ve sledovanosti operního představení v Itálii

Rekordních 2,6 milionu Italů sledovalo živý přenos operního představení Madam Butterfly z milánské La Scaly, který byl dirigován Riccardem Chaillym. Gala představení bylo poprvé vysíláno na hlavním kanálu RAI. Rekordní počet byl rovněž hlášen ve sledovanosti představení na kanálu Arte v Německu i v jiných zemích eurozóny. V USA však přenos nebyl přes velký zájem k dispozici.


Rekord v prodeji CD – klamavá reklama

Čísla vydavatelství Universal ukazují, že nová kompletní edice Mozartových děl, uvedená v boxu Mozart 225, vykazuje za pouhých pět týdnů prodej 1,25 milionu CD na celém světě. To je více než prodaných nahrávek hvězd populární hudby. Jedná se však o pouhých 6.250 boxů. Každý obsahuje 200 CD. Kolik boxů ale koupily školní a univerzitní knihovny a kolik milovníci Mozartovy hudby? Zavádějící data.

Mozart 225 (foto F. Martin Ramin)


Berlínská filharmonie má konečně po sedmi letech nástupce Radka Baboráka
Na post prvního hráče na lesní roh nastupuje do Berlínské filharmonie americký hudebník David Cooper. Doposud působil na podobném postu v Dallas Symphony Orchestra.

V orchestru jsou na pozici prvního hráče jmenováni dva, kteří se dělí padesát na padesát tak, aby mohli dostát i svým sólovým závazkům. Na tomto postu působí Stefan Dohr, který je u nás znám svým častým účinkováním s PKF – Prague Philharmonia. Berlínská filharmonie tak bude mít ve své hornové sekci již tři americké, respektive v USA školené hráče. Davida Coopera, Stefana Jezierskiho a Sarah Willis.
více zde


Ida Haendel oslavila své osmaosmdesáté narozeniny

Studovala u Carla Flesche a George Enescua a patří mezi nejlepší houslisty dvacátého století. Již jako sedmiletá zvítězila v roce 1935 na Wieniawského houslové soutěži. V roce 1937 debutovala v Londýně pod taktovkou Sira Henryho Wooda a tím začalo její celoživotní spojení s festivalem Proms, kde se objevila osmašedesátkrát. V Praze vystupovala mnohokrát a její nahrávky s Karlem Ančerlem a Českou filharmonií s Beethovenovým a Sibeliovým koncertem, stejně tak jako záznam rudolfinských vystoupení s Alfredem Holečkem, patří mezi skvosty z produkce Supraphonu.

Ida Haendel (zdroj en.wikipedia.org/Jelle Pieter de Boer)


Zuzana Marková debutovala na scéně operního domu v Curychu

Převzala s velkým úspěchem roli Elviry v obnovené inscenaci Belliniho opery I puritani za onemocnělou zpěvačku Nadine Sierra. V roli Lorda Artura Talba zpívá na představeních jeden z největších bel canto tenorů současnosti Javier Camarena, který je již dlouhou dobu svázán s operním domem ve švýcarském Curychu. U dirigentského pultu Philharmonia Zürich je známý dirigent a specialista na italské opery Enrique Mazzola. Premiéra se uskutečnila 11. prosince 2016.
více zde

Vincenzo Bellini: Puritáni – závěrečná děkovačka (Zuzana Marková jako druhá zprava) – Curych 2016 (foto FB pěvkyně)


Program Mozartwoche v Salcburku zveřejněn
Mozartův týden, který se koná každoročně od roku 1956, představí v týdnu od 26. ledna do 5. února 2017 nejlepší orchestry, soubory a umělce. Raritou bude divadelní ztvárnění Mozartova Requiem v choreografii francouzského trenéra koní Barbatrase. Jeho tým společně s Académie Équestre de Versailles s Markem Minkowskim a Les Musiciens du Louvre již v roce 2015 uchvátil Salcburk inscenací skladatelova díla Davide penitente.
více zde

Mozartwoche 2017 – vizuál (zdroj salzburg.info)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat