Hudební současnost: Onomatopoeia

V první polovině listopadu se centrum Ostravy již tradičně naplní současnou hudbou. Festival Hudební současnost, jehož nedílnou součástí je úzké propojení se světem výtvarného umění a divadla, se blíží ke svému 44. ročníku. Letošním podtitulem festivalu se stalo půvabné slovo onomatopoeia, které symbolizuje zvukomalebnost, v přeneseném smyslu tedy spojení světa zvuku se světem vizuálním. Program festivalu přináší kromě čtyř koncertů také workshopy pro veřejnost s cílem motivovat lidi k tvůrčí aktivitě.

Festival Hudební současnost je již tradiční podzimní přehlídkou soudobé tvorby. Hlavní kostru festivalu tvoří hudba vzniklá v posledních několika desetiletích nebo vytvořená přímo pro festival. Své místo na festivalu má již tradičně improvizace, na kterou letošní ročník klade zvláštní důraz a prezentuje ji jako neopomenutelnou součást tvůrčího snažení. Samozřejmou součástí festivalových koncertů je pak původní vizuální a scénické zpracování.

Improvizace bude esenciální složkou jak zahajovacího, tak závěrečného koncertu. Zatímco projekt DeCliché (9. 11.), který postaví na jedno jeviště cimbál, elektroakustiku a loutky, bude založen na scénářem předepsané a předem částečně prokomponované improvizaci. Koncert ansámblu Divergent Connections Orchestra (13. 11.) bude reprezentovat improvizaci v té nejčistší podobě – muzikanti budou bez jakýchkoli předpisů reagovat na místo, zvuk a také na gesta svého uměleckého vedoucího, Pavla Zlámala. Důležitou úlohu bude hrát rovněž místo, v tomto případě Důl Michal, který svou specifickou atmosférou bezpochyby přispěje k celkovému vyznění díla, které zde vznikne a zanikne zároveň.

Divergent Connections Orchestra

Hudební současnost ve svém programu myslí i na děti, pro které již potřetí chystá Tvůrčí dílny (10. – 11. 11.), dvoudenní kreativní workshop, na němž si děti mohou k hudbě vybudovat zcela svobodný vztah. Dílny jsou prostorem pro všemožné tvůrčí aktivity, které bude iniciovat mladá a talentovaná hudebnice Gabriela Tannertová. Dalším projektem, kde budou hrát děti hlavní úlohu, je počin Daniela Skály s názvem Průvodce světem skladatelovy mysli (12. 11.). Na něm se představí členové a členky Operního studia Národního divadla moravskoslezského, a to na dobrodružné cestě za hudebním dílem. Mladé účinkující doplní profesionálové ze sboru Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka.

Chybět ale nebude ani koncert v tom tradičním slova smyslu. Do Ostravy dorazí Trio Helix (11. 11.), které představí aktuální tvorbu tří českých skladatelů, a to v kontextu zahraničních tvůrců. S tímto komorním uskupením se zároveň podíváme až do 60. let, kdy George Crumb napsal svá nokturna pro housle a klavír.

Nedílnou součástí festivalové nabídky jsou workshopy a kurzy, které letos – v návaznosti na silnou improvizační linii festivalu – umožní zájemcům a zájemkyním rozvíjet svou hudebnost hned několika způsoby. Tomáš Knoflíček a Martin Režný se budou věnovat sběru zvuků a jejich zpracování (Hudba bez nástroje, 10. 11.), Daniel Skála komponování a jeho variabilitě (Skladostroj, 10. – 11. 11.) a Ridina Ahmedová provede účastníky cestou k jejich hlasu a dokáže, že zpívat může každý (Jsem HLASem, 11. 11.).

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na