Hudební současnost: Onomatopoeia
Festival Hudební současnost je již tradiční podzimní přehlídkou soudobé tvorby. Hlavní kostru festivalu tvoří hudba vzniklá v posledních několika desetiletích nebo vytvořená přímo pro festival. Své místo na festivalu má již tradičně improvizace, na kterou letošní ročník klade zvláštní důraz a prezentuje ji jako neopomenutelnou součást tvůrčího snažení. Samozřejmou součástí festivalových koncertů je pak původní vizuální a scénické zpracování.
Improvizace bude esenciální složkou jak zahajovacího, tak závěrečného koncertu. Zatímco projekt DeCliché (9. 11.), který postaví na jedno jeviště cimbál, elektroakustiku a loutky, bude založen na scénářem předepsané a předem částečně prokomponované improvizaci. Koncert ansámblu Divergent Connections Orchestra (13. 11.) bude reprezentovat improvizaci v té nejčistší podobě – muzikanti budou bez jakýchkoli předpisů reagovat na místo, zvuk a také na gesta svého uměleckého vedoucího, Pavla Zlámala. Důležitou úlohu bude hrát rovněž místo, v tomto případě Důl Michal, který svou specifickou atmosférou bezpochyby přispěje k celkovému vyznění díla, které zde vznikne a zanikne zároveň.
Hudební současnost ve svém programu myslí i na děti, pro které již potřetí chystá Tvůrčí dílny (10. – 11. 11.), dvoudenní kreativní workshop, na němž si děti mohou k hudbě vybudovat zcela svobodný vztah. Dílny jsou prostorem pro všemožné tvůrčí aktivity, které bude iniciovat mladá a talentovaná hudebnice Gabriela Tannertová. Dalším projektem, kde budou hrát děti hlavní úlohu, je počin Daniela Skály s názvem Průvodce světem skladatelovy mysli (12. 11.). Na něm se představí členové a členky Operního studia Národního divadla moravskoslezského, a to na dobrodružné cestě za hudebním dílem. Mladé účinkující doplní profesionálové ze sboru Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka.
Chybět ale nebude ani koncert v tom tradičním slova smyslu. Do Ostravy dorazí Trio Helix (11. 11.), které představí aktuální tvorbu tří českých skladatelů, a to v kontextu zahraničních tvůrců. S tímto komorním uskupením se zároveň podíváme až do 60. let, kdy George Crumb napsal svá nokturna pro housle a klavír.
Nedílnou součástí festivalové nabídky jsou workshopy a kurzy, které letos – v návaznosti na silnou improvizační linii festivalu – umožní zájemcům a zájemkyním rozvíjet svou hudebnost hned několika způsoby. Tomáš Knoflíček a Martin Režný se budou věnovat sběru zvuků a jejich zpracování (Hudba bez nástroje, 10. 11.), Daniel Skála komponování a jeho variabilitě (Skladostroj, 10. – 11. 11.) a Ridina Ahmedová provede účastníky cestou k jejich hlasu a dokáže, že zpívat může každý (Jsem HLASem, 11. 11.).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]