Inscenace Hurvínek prodává nevěstu sršela vtipem a nápady
Hlavním cílem inscenace Hurvínek prodává nevěstu Národního divadla Brno a Divadla Spejbla a Hurvínka je zprostředkovat dětským divákům hravým způsobem první kontakt s operou a seznámit je při tom také s dílem Bedřicha Smetany. Po vybraných představeních mají děti možnost setkat se s loutkami a pobavit se s nimi o tom, co viděly, inscenace pro školy zase nabízejí lektorský úvod. I nápaditě zpracovaný program je určen především dětem. Provádí je nejen dějem opery, ale také je pomocí různých tvůrčích úkolů seznamuje například s orchestrem nebo se Smetanovým životem a dílem.
Celkově je nutno vyzdvihnout nenásilnost edukační stránky představení. Naučné vsuvky vložili tvůrci inscenace do úst loutkám a organicky je včlenili do děje, takže se jedná o školu hrou v nejlepším slova smyslu.
Menším divákům je uzpůsobena i délka představení. Opera je zkrácena do sedmdesáti minut bez přestávky, přesto se však podařilo udržet celistvost inscenace. Hudební škrty působí přirozeně a v představení jsou zachována všechna nejznámější zpívaná čísla včetně sborů, takže i děti, které se s Prodanou nevěstou setkávají poprvé, získají o opeře alespoň základní představu.
Také samotný děj si vyžádal úpravy, jednak kvůli účasti loutek a jednak kvůli vynechání některých postav z nutnosti zhustit představení. Autoři inscenace se rozhodli oba elementy propojit a podařilo se jim tím zdánlivé nedostatky využít k prospěchu celkového vyznění přestavení. Vlastně jediný zádrhel ve zkráceném ději se vyskytuje v okamžiku, kdy Mařenka uvažuje, zda Jeník o smlouvě vůbec ví, přestože před chvílí ho sama viděla ji podepisovat. To je však omluvitelné režijní přehlédnutí, které představení podstatně nenarušuje.
Loutkové divadlo je založeno na mluveném slovu, a tak aby operní zpěváci mohli s loutkami komunikovat, stal se v tomto představení z Prodané nevěsty singspiel s mluvenými dialogy z pera Patricie Částkové místo recitativů. Naopak samotné loutky a občas i loutkoherci se místy připojují ke zpěvu.
Inscenace je pojata jako svého druhu fraška. Spejbl, Hurvínek a Mánička v doprovodu psa Žeryka se vydávají na operní představení a nedobrovolně se stávají narušiteli a zároveň hybateli děje. Spejbl je Kecalem omylem považován za nepřítomného Krušinu, Mánička s Hurvínkem napovídají Mařence a Jeníkovi, jak dosáhnout vytoužené svatby, a Žeryk na pódiu působí chaos. Hurvínkovy zvídavé dotazy v průběhu představení zároveň pomáhají dětem zorientovat se v dění.
Režie se ujala Hana Mikolášková. Nelehkého úkolu, jak docílit přirozené spolupráce operních zpěváků a loutek, se zhostila skutečně bravurně. Napomohla jí v tom také zajímavě řešená scéna navržená Davidem Janoškem, která pracuje s rozkládacími miniaturami domků, jež rozměrově propojují svět zpěváků s mnohem menšími loutkami.
Do akce se zapojilo i publikum, a to hned nadvakrát. Jelikož kočovná společnost komediantů se po cestě na představení „ztratila“, pozval principál s Esmeraldou na pódium děti a předvedli spolu jednoduchý tanec. Na konci představení si diváci s účinkujícími zazpívali závěrečný sbor.
V pěveckých rolích se na premiéře představil Tomáš Kořínek ve dvojroli Jeníka a Vaška, Pavla Vykopalová jako Mařenka, Eva Esterková ve dvojité úloze hospodské a Esmeraldy a Jan Šťáva coby Kecal. Jako principál vystoupil David Janošek. Všichni zpěváci prokázali nejen mimořádné pěvecké, ale i herecké nasazení. Ačkoliv v klasické inscenaci by se interpretace některých pěveckých pasáží dala považovat za přehnanou a ne zcela stylovou, v tomto typu představení byla zcela na místě a naopak ještě dodala inscenaci na kýžené komičnosti.
Totéž se dá říci o hudbě. Operu doprovází komorní soubor ve složení klavír, housle, klarinet a kontrabas, pro nějž orchestrální partituru upravil Ondej Olos, který soubor rovněž sám řídil od klavíru. Samozřejmě se nemůže jednat o plnohodnotnou náhradu orchestru. Nicméně úprava pro komorní ansámbl je zpracována skutečně důkladně a v rámci představení funguje velmi dobře.
Inscenace Hurvínek prodává nevěstu je vzorovým příkladem toho, jak by se měla klasická hudba přibližovat nejmladší generaci posluchačů. Jedná se o představení sice dětské, ale rozhodně ne dětinské, sršící vtipem a nápady. Premiéra sklidila dlouhotrvající ovace ve stoje, a to zcela právem. Jako první seznámení s operou je Prodaná nevěsta s Hurvínkem ideální volbou, také díky tomu, že kvalitou zpracování hravě předčí i některé „vážné“ inscenace oper, s nimiž se divák v současné době může setkat.
Hurvínek prodává nevěstu
Premiéra 24. listopadu 2023, 18:00 hodin
Reduta
Inscenační tým
Scénář, dialogy: Patricie Částková
Dirigent: Ondrej Olos
Režie: Hana Mikolášková
Scéna a kostýmy: David Janošek
Osoby a obsazení
Jeník/ Vašek: Tomáš Kořínek
Mařenka: Pavla Vykopalová
Kecal: Jan Šťáva
Esmeralda/ Hospodská: Eva Esterková
Spejbl/ Hlas Hurvínka: Martin Trecha
Hurvínek/ Principál: David Janošek
Mánička: Jana Mudráková
Žeryk: Jan Levý
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]