Institut Bohuslava Martinů objevil ztracenou skladbu

Romanci pro housle a klavír datovanou rokem 1930 nalezla muzikoložka Natálie Krátká v izraelské Národní knihovně v Jeruzalémě. Transkripci pro violoncello a klavír premiérově provedou Petr Nouzovský a Martin Kasík na benefičním koncertě institutu, který se uskuteční 8. listopadu v Profesním domě na Malostranském náměstí v Praze.
Bohuslav Martinů (zdroj Institut Bohuslava Martinů)
Bohuslav Martinů (zdroj Institut Bohuslava Martinů)

Institut Bohuslava Martinů si klade za cíl shromáždit veškeré dostupné dokumenty z pera skladatele a materiály o něm a jeho životě. Nejdůležitějším úkolem institutu je Souborné kritické vydání díla Bohuslava Martinů. Největší projekt české muzikologie je naplánován na několik desetiletí dopředu, v současné době jsou připravovány například pozdní orchestrální Paraboly, H 367 nebo opera Mirandolina, H 346.

Na podporu projektu se pravidelně konají benefiční koncerty předních českých i světových interpretů. Po Ivo Kahánkovi, Mahanu Esfahanim nebo Josefu Špačkovi přijali letos pozvání violoncellista Petr Nouzovský a klavírista Martin Kasík. Přednesou společně Tři skladby pro klavír Klementa Slavického a Adagio a Allegro Roberta Schumanna. Z pera Bohuslava Martinů pak zazní Tři české tance, H 154, Sedm arabesek, H 201, Variace na slovenskou lidovou píseň, H 378 a transkripce nově objevené Romance pro housle a klavír.

Pracovnice institutu Mgr. Natálie Krátká přibližuje historii skladby a jejího objevení: „Skladbu Romance pro housle a klavír jsem objevila zcela náhodně během pátrání po nových pramenech Bohuslava Martinů. Při té příležitosti jsem narazila na katalog izraelské Národní knihovny v Jeruzalémě, který obsahoval záznam o neznámém díle z roku 1930. Pochází z pozůstalosti francouzského fotografa ukrajinsko-židovského původu, Borise Lipnitzkého, kterému Martinů skladbu zároveň věnoval. Oba umělci se poznali v Paříži, kde se nacházelo i fotografické studio Lipnitzkého. Během 20. až 60. let 20. století zde fotografoval všechny významné osobnosti té doby. Není tedy divu, že si Martinů u něho nechal v roce 1931 pořídit i svou svatební fotografii. Další materiály, které by dokládaly přátelství obou umělců, teprve čekají na své objevení.“

Bohuslav Martinů, svatební fotografie (foto Boris Lipnitzki, zdroj Centrum Bohuslava Martinů Polička)
Bohuslav Martinů, svatební fotografie (foto Boris Lipnitzki, zdroj Centrum Bohuslava Martinů Polička)

Ředitel institutu Mgr. Aleš Březina, Ph.D.: „Je to nejchromatičtější a nejvíce impresionismem ovlivněná skladba, jakou jsem kdy od zralého Martinů viděl. Sazba klavíru připomíná rané skladby a místy zní spíše jako Fauré. Přitom v květnu 1930 složil za deset dní Cinq piéces brèves (Klavírní trio č. 1), H 193, což je úplně jiná hudba. Že by to byla stylová preference dedikanta této skladbičky? Nebo že by to byla ta ztracená Romance, H 12 z roku 1910, kterou by Martinů jen rychle přepsal a předatoval? Odpovídalo by tomu i nadměrné množství dynamických a agogických předpisů, zdvojování slovních a grafických pokynů pro crescendo, používání prudkých dynamických kontrastů. Proč by to ale dělal, proč by ‚podváděl‘ – on, který podobnou drobnost uměl složit za jeden den? Záhada.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments