Jak dobře a zdravě zpívat aneb MUDr. Jitka Vydrová

  1. 1
  2. 2

Známé zpěváky, ty z opery Národního divadla nevyjímaje, stejně jako i populární herce či jiné hlasové profesionály potkáte v čekárně vyhledávané a uznávané odbornice, MUDr. Jitky Vydrové zcela běžně. Není divu. Tahle lékařka patří u nás už řadu let mezi špičkové specialisty na lidský hlas, na diagnostiku a terapii jeho nemocí a poruch. Jak hlasivky správně používat, jak o ně pečovat také učí studenty, kteří se připravují na uměleckou kariéru. Krom vlastní lékařské praxe vede i celou soukromou polikliniku, a to přitom z jejích aktivit zdaleka není všechno.

 


Trávíte nejen hodně hodin v ordinaci, ale přednášíte také na škole (ne jedné), na odborných seminářích (i zahraničních), píšete knížky a odborné články… Jak to všechno stíháte?

No zatím to stíhám, medicína i hudba jsou nejen mou prací , ale i mými koníčky, baví mě obojí. A pěkně se to doplňuje.

 


Myslíte, že dnešní zpěváci (nejen) vážné hudby vaši profesi dostatečně doceňují? Nevyhledávají vás, až když je přece jen pozdě?

Zpěváci mou profesi bezpochyby doceňují. Vrcholové zpívání je tvrdá práce s velmi křehkými tkáněmi hlasového ústrojí. Hlasivky měří něco kolem 1,5cm – soprán až 2,5cm – bas. Proud vzduchu rozkmitá sliznici hlasivek a zvuk se zesiluje v rezonančních prostorách lidského těla. Pokud se sliznice poškodí – a to se běžně stává, kvalita hlasu se velmi výrazně mění. Poškozené hlasivky nekmitají pravidelně a zpěvák začně mít problémy. V takové situaci je potřeba lékař, který dokáže pomoci. Je pravda, že rychleji pomoc vyhledávají zpěváci klasických stylů. Zpěváci neklasických stylů přicházejí často později, až když jsou změny na hlasivkách výrazné. Zesilovací technika jim pomáhá problémy přechodit, ale často to není bez následků.


Asi jedna z „nejznámějších“ vážnějších komplikací, která může profesionála potkat, jsou tzv. uzlíky na hlasivkách. Ve stručnosti: O co vlastně jde a čím to většinou bývá způsobeno? Může si za to dotyčný člověk zpravidla sám? Ať už nedobrou technikou zpěvu či volbou špatného repertoáru?

Hlasové uzlíky jsou nerovnosti na hlasivkách obvykle v místě jejich největšího rozkmitu. Vznikají v důsledku drobných poranění sliznice a podslizničního prostoru. Poranění vyvolá drobné krvácení do postiženého místa. Jen v naprostém klidu se poranění může zahojit bez následků. Nedodrží -li zpěvák po dobu hojení hlasový klid, poranění se hojí vazivovou jizvou a to je ten obávaný hlasový uzlík.


V případě operace oněch „uzlíků“ – o jak složitý zákrok jde? Obejde se zcela bez následků? Jde provádět opakovaně?

Operace hlasových uzlíků je velmi náročná. Pokud se jedná o pravé vazivové hlasové uzlíky, není často vhodné operaci provádět, zákrok by nepřinesl dobrý výsledek. Spíše je nutné se zamyslet, proč hlasový uzlík vznikl, napravit poruchu jak medicínskými metodami – odstranit zánět, tak metodami pedagogickými, navodit správné tvoření hlasu. Často může stát na počátku tzv. extraesogfageální reflux, to znamená, že v oblasti hrtanu není správné pH, což je ovlivněno návratem kyselého nebo slabě jyselého žaludečního obsahu až do oblasti hrtanu. Sliznice dýchacích změn bývá stykem s kyselým pH poškozena. Taková hlasivka pak nekmitá a nutí svého nositele k velmi tlačenému způsobu tvoření hlasu.To ještě zhoršuje jizvení tkáně hlasivek a uzlík vznikne velmi rychle. Je proto nutné zajistit správné nekyselé pH v oblasti hrtanu a poté je pacient schopen docílit správné techniky tvoření hlasu.


Jaký je rozdíl – pokud nějaký je – mezi oním tzv. uzlíkem a cystou, tak jak se o ní mluvilo v případě Rolanda Villazóna?

To je velký rozdíl. Cysta nevzniká jako důsledek chybného používání hlasivek. Cysta vzniká nahromaděním tekutiny – obvykle sekretu žláz, která nemůže volně vytékat, neboť žlázka má ucpaný vývod. Za to postižený obvykle nemůže. Větší sklon k tvoření cyst v oblasti dýchacího ústrojí mají lidé alergičtí. Cysta se dá operovat relativně snadno, obvykle se zahojí bez následků.


Dokážete jako profesionál z toho, co při zpěvu slyšíte, z techniky zpěvu atd. odhadnout, že by v budoucnu dotyčný umělec mohl mít hlasové problémy?

To dokáži. Pokud slyšíme chyby ve tvoření hlasu, lze předpokládat, že dříve či později bude s hlasivkami problém. Má-li být zpěv krásný a zdravý, nesnese žádný tlak v oblasti hrtanu.


Jsou některé hlasové obory „rizikovější“ z hlediska náchylnosti k různým onemocněním hlasivek?

No, možná by se dalo říci, že vyšší hlasy jsou náchylnější k hlasovým poruchám, zejména k poranění hlasivek. Poranění hlasivkových cév vidíme prakticky vždy u vysokých hlasů.


Do jaké míry hraje dobrá hlasová technika svoji roli při délce „životnosti“ hlasu?

Hlasová technika hraje absolutní roli. Chybné používání a tvoření hlasu nedovolí udržet vrcholovou kvalitu hlasu do vyššího věku. Naprosto zásadní je zvládnutí správné techniky dýchání. Je to alfa a omega kvalitního tvoření hlasu. Kdo nezvládne dokonale techniku nádechu pomocí bráničního svalu, nebude dobře zpívat.

Dokážete poslouchat a náležitě si vychutnat zpěv, třeba operu tak, abyste se úplně odpoutala od svojí profese?

Ano, naprosto, nemusím se odpoutávat od své profese. Porozumění principům tvoření hlasu spíše zesiluje příjemný zážitek z hudby a zpěvu. Na druhou stranu je pravda, že cvičené ucho má i vyšší nároky na kvalitu hlasového projevu.


Vaši oblíbení zpěváci? Autoři? Dílo?

Mám ráda především klasickou hudbu, operu, zpěv. Mojí momentální favoritkou je sopranistka Anna Netrebko. Mojí celoživotní favoritkou je Renata Tebaldi… A Tosca v jejím podání. Z mužských hlasů upřednostňuji spíše hlasy nižší. Mám oblíbence mezi barytony. A mým nejoblíbenějším skladatelem je Antonín Dvořák. Jeho hudba hýří hudebními motivy, tak jako žádná jiná. I když jeho operní dílo není tak bohaté, jako operní dílo některých jiných skladatelů, tak Dvořákova hudba sakrální pro mě představuje absolutní vrchol. Obdivuji nejen zahraniční operní hvězdy, ale mám ráda i řadu našich českých operních zpěváků a zpěvaček, fandím jim a přeji jim, aby byli co nejúspěšnější ve světovém kontextu.

Díky paní doktorko za rozhovor!

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
operomaniak

Docela dobré vědět, co a jaké způsobuje hlasové prolémy. Třeba u Villazóna si nejsme jistý, jestli to byla ohlášení cysta nebo naopak uzlíky z uřvání :-)
Tohle je velmi zajímavé zéma…

Pali

Velmi zaujimave. Kedze to citam vidim, ze niektori spevaci zanedbavaju starostlivost o svoje hlasy a pak rychlo skoncia v kariere.

Anonymous

Velmi zajímavý článek.Hlasivky jsou prostě pro pěvce poklad,který nutno střežit a opatrně s ním zacházet.A také je zajímavé, že se vždy při tomto nebo podobném tématu někdo opře do Villazóna,jako by byl s takovým problémem sám na světě.Asi mnohým hodně "leží v žaludku".Chudák.Přeji mu,aby se mu dařilo,protože jeho hlas je mimořádně krásný a podmanivý.Čas to ukáže.
Dagmar