Jake Heggie – jedna z hvězd soudobé hudby

  1. 1
  2. 2

Stále častěji se o něm mluví jako o jednom z nejvýznamnějších současných skladatelů. Zatím největší pozornost vyvolala světová premiéra jeho opery Dead Man Walking (Mrtvý muž přichází) v San Franciscu na podzim roku 2000, ve hvězdném obsazení, v čele se Susan Graham, Fredericou von Stade a Johnem Packardem. Hned potom se tohle strhující drama začalo nevídanou rychlostí objevovat v dalších operních domech po celém světě, mimo jiné i ve Vídni a Drážďanech, v báječné inscenaci Nikolause Lehnhoffa. Dead Man Walking tak začal být brzy označován za nejúspěšnější soudobou operu za řadu posledních let.

Americký skladatel Jake Heggie je ovšem také výtečným klavíristou, o spolupráci ho žádají taková esa, jako je Renée Fleming nebo Bryn Terfel. Teď je ale před ním další napjatě očekávaná operní premiéra, jejíž přípravy právě vrcholí. Opera Moby-Dick (podle proslulého románu Hermana Melvilla) bude mít světovou premiéru na jaře v Dallasu, opět v provedení špičkových umělců, s Benem Heppnerem v hlavní roli.

Je pro nás velkou ctí, že vůbec první interview pro česká média poskytl Jake Heggie právě Opeře Plus.

Vaše opery a písně interpretuje skutečně hodně hvězd: Renée Fleming, Susan Graham, Joyce DiDonato, Jennifer Larmore, Bryn Terfel a řada dalších. Jaký pocit u toho míváte? Hrdost? Trému sám za sebe? Co přesně?

Více než tak to vnímám jako poctu a činí mě to šťastným. A taky mě to vždycky zaskočí! Když jsem vyrůstal, netušil jsem, že mým osudem bude skládat opery a písně, které budou zpívány věhlasnými zpěváky po celém světě. To si člověk může jen těžko představit. Co jsem ale věděl, je to, že chci žít život plný hudby … ale o takovéhle profesní dráze se mi ani nesnilo. Je to velká pocta, čest a obrovské štěstí každičký den.

Často vystupujete také jako klavírista. Doprovázel jste takové velké zpěváky, jako je třeba Frederica von Stade nebo Anna Netrebko. Nevadí vám, že jste přitom přece jen tak trochu v pozadí? Co vám to přináší?

Když jsem začal studovat hru na klavír, myslel jsem si, že ze mě bude sólový klavírní virtuóz. Pak jsem objevil obrovsky bohatý svět písní. Je neuvěřitelně zábavné spolupracovat s věhlasnými zpěváky a doprovázet je. Okouzluje mě to, co dělají.

S Joyce DiDonato

Musím znovu říci, že je to pro mě čest moci s nimi spolupracovat, spolu s nimi objevovat každičkou část skvělých písní. Zpěváci myslím nemají při takové spolupráci pocit, že jsem v pozadí. Vnímají mě jako rovnocenného partnera. Vědí, že se na mě mohou spolehnout. Při studiu nových skladeb spolu se zpěvákem prožívám báječné chvíle.

S F.von Stade

Dokážete předem aspoň trochu odhadnout, jak velký úspěch vaše nové dílo bude mít? Míváte velké pochyby, jak posluchači či obecenstvo vaši novinku přijme?
Předpokládám, že mluvíte o nové opeře Moby-Dick. Jako každý si samozřejmě přeji, aby se nový kus divákům líbil, protože skládám hudbu především pro lidi. Ale nikdy se nedá říct s jistotou, že nový kus bude trhák. Některým se líbit bude, jiným ne. Hudba, kterou skládám, vychází z mého nitra, z mé hlavy. Snažím se co nejlépe, abych mohl hudbou vyprávět příběh. Moby-Dickem myslím vstupuji do nového hudebního prostoru. Opera bude odlišná od všeho, co jsem kdy napsal. Vyhovuje mi to. O tenhle kus projevilo zájem již pět operních domů: Dallas Opera, Opera San Francisco, San Diego Opera, Calgary opera a Státní opera Jižní Austrálie. Samozřejmě také doufám, že tenhle kus bude inscenován i v Evropě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments