James Levine rezignoval na jeden ze svých postů

Po sedmi sezónách ve funkci hudebního ředitele Boston Symphony Orchestra se James Levine rozhodl na toto šéfovské místo rezignovat. Od letošního září už v čele tohoto významného orchestru nebude. Prakticky po celou dobu působení v Bostonu Levina provázely zdravotní problémy. Sedmašedesátiletý Levine, který je současně i uměleckým šéfem Metropolitní opery v New Yorku, nejprve ve středu tento týden zrušil všechny své koncerty s Bostonskými symfoniky, které měl již naplánované. Krátce poté však generální ředitel Boston Symphony Marc Volpe oznámil, že Levine odchází.


James Levine je jedním ze světově nejuznávanějších, nejrespektovanějších a velmi všestranných dirigentů. V roce 2001, kdy byl jmenován hudebním ředitelem Bostonských symfoniků, to všichni považovali za báječný tah. Ale postupem času se ukázalo, že kvůli zdravotním potížím a věku není Levine schopen pracovat na obou místech současně (před časem jsme o tom již psali, článek najdete zde). Šéf Metropolitní opery Peter Gelb vydal včera prohlášení, že Levine hodlá své závazky pro Met splnit a jako umělecký šéf této instituce pracovat až do konce svého mandátu. První dvě sezóny s Bostonskými symfoniky Levinovi získaly uznání členů tohoto orchestru pro pečlivou přípravu a svědomité plánování a v neposlední řadě i pro volbu repertoáru, která nevtíravě a návštěvnicky přijatelně kloubila klasiku s modernou. V roce 2006 však Levine upadl na pódiu a vážně si poranil rameno. Poté měl vážné problémy s maligním nádorem na ledvinách a absolvoval sérii těžkých operací. V současnosti James Levine trpí kvůli své dlouholeté nadváze vážnými chronickými problémy se zády. Mnozí pozorovatelé hudebního dění v USA spekulují, že jeho odstoupení také z pozice hudebního šéfa Met je otázkou velmi krátké doby.

Související články


Reakcí (13) “James Levine rezignoval na jeden ze svých postů

  1. Myslím, že nvarhované brzké odstoupení z postu v Met je velmi vhodné a řekl bych, že ve skutečnosti již je rozhodnuto, jen se hledá, jak to huidební veřejnosti ochutit, aby to bylo jedlé. Každopádně Gelb ještě v říjnu prohlašoval, že Levine tam může být – s lehkou nadsázkou – téměř do skonání – když ne světa, tak svého nebo Gelbova – což nebylo právě prozíravé. Při Zlatě Rýna bylo téměř všechno zhasnuté,. dokud "stěhováci" Levina nedopravili na sedátko, sám nedošel. Snadno je možno si spočítat, jak málo se asi osobně podílel na nastudování s orchestrem, které se ovšem příčítalo jemu.

  2. Leonora3:
    O jakem navrhovanem brzkem odstoupeni mluvite? O tom sa sice spekuluje (i verejnost na amer. oper. blogu), ale nemyslim, ze si to nekdo preje. James Levine je tak milovana a respektovana osobnost, ze v USA se s nim snad muze prirovnat jen Placido Domingo. Pri poslednich navstevach Met (leden-unor) jsem Maestra videla dirigovat v Simonovi a v Don Pasquale. Mela jsem stesti, protoze nasledujiciho Simona zrusil a dirigoval nekdo jiny. Taky se nedekoval s ucinkujicimi. Pred dvema lety jsem ho videla dirigovat v Carnegie Hall v pravidelnych koncertech Met, nejen ze dirigoval orchestr a Joyce di Donato, ale taky hral klavirni part v koncertantnej arii W.A.Mozarta a vsechno zvladal bravurne.
    Jeho zdravotni stav byl evidentne lepsi, ale ani ted ho nikto za dirigentsky pult nedopravoval.

  3. Leonoře…

    Milovanost Levina není žádná mast na jeho neduhy a na jeho stále horší výpadky. Ostatně, jde o ošidnou věc: Kaddáfi, Saddám či Castro přece taky byli/jsou milováni.
    Ano, Levina tam donesli. Taky jej donesli na děkovačku – to už všichni viděli, to nešlo schovat. Pro všechny, zejména pro něj samotného a pro hudbu bude nejlepší – a nejdůstojnější, když už odejde. Není smutnějšího pohledu než na lidi, kteří odejít neumějí.

  4. James Levine uz davno odvedl svoje a nemusi nikomu nic dokazovat. Problem je v tom, ze on jako umelec je mentalne presvedcen, ze muze svoji profesi a divakum dat jeste vice. Hudba je jeho zivot. To nelze nikomu brat. Na druhe strane je otazka horsici se fyzicke kondice, s niz se setkame drive ci pozdeji vsichni a ktera brani (nekdy vice nekde mene) uskutecnit to, co by si (zdrava) mysl prala.

    Napadl me ted nadherny text pisne 'Just a Gigolo'. Poslechnete si to nekdy a posudte sami – jak priznacne: Svet pujde dal i bez nas. Pokud narazite na verzi zpivanou legendarni Marlene Dietrich, take si asi reknete, ze uz se do toho nemela poustet, ze (umelecky) svet uz par let jde dal bez ni.

    Srovnani s politickymi vudci neni zde na miste. Svet jde bez nich dal casto jeste drive a rychleji nez by si oni sami prali. Zatimco mnozi umelci se opravnene stanou legendami jeste za jejich zivota, legendarni zivy politik neexistuje, nebo alespon ja jsem na nej nikdy neveril.

  5. Leonora3:
    Anonym z 7/3, 17:18. Jak ste vobec prisiel na to strasidelne prirovnanie k vami uvedenemu triumviratu?
    I ked by Levine dorazil k dirigentskemu pultu na invalidnom voziku, vadilo by to? Dirigent diriguje rukami, hlavou a srdcom, a to sa zda, je v poriadku. Aj tak z neho ide na hracov, solistov a ludi v auditoriu energia silnejsia, nez z mnohych inych, mladsich, ktori mozno svoj den zacinaju joggingom.

    Levine diriguje v Met 40 rokov, nastudoval 90 opier a i tuto sezonu urobil veci, ktore boli pre neho uplne nove, napr. operu Don Pasquale. Okrem toho diriguje Simona, Trubadura, Prodanou nevestu (!) s Julliard School a moc sa tesime na Walkyru na zaver sezony a dufame, ze novy Wagnerovsky cyklus v r.2012nastuduje a dokonci. (Predchadzajuce cykly Ringu Otta Schenka dirigoval od 89 r.celkom 21krat a k tomu cykly v Bayreuthe v rokoch 1994-98, takze vase obavy ohladne kvality nastudovia su zbytocne.)

    P.S.Myslim, ze zatial ma co Levine povedat i ako dirigent a ked uz skutocne nebude moc dirigovat, tak dufam, ze Maestro napise podrobne memoare. Poznate z zijucich dirigentskych legiend niekoho, kto by pracoval s umelcami takeho kalibru ako Renata Tebaldi, Corelli, Caballe, Leontyne Price, Gedda, Birgit Nilssom, Giaurov, Pavarotti, Domingo, atd.atd… Zoznam solistov, ale i reziserov a scenografov je velmi dlhy a impresivny a bolo by to vzrusujuce a zaujimave citanie.

  6. Dobrý den, opravdu by mne velice zajímalo, jací lidé psali některé z předcházejících příspěvků. Připadá mi docela legrační a smutné, hodnotit doma od počítače práci Jamese Levina. Za a) bylo by jistě dobré jej sledovat na živo ve více představeních a především při zkouškách (ne jen v kině) b) bylo by dobré v případě kritiky zachovat alespoň úctu a nevyjadřovat se způsobem, který je akceptovatelný pouze v divadelním klubu po pátém pivu! V opačném případě se nejedná o diskuzi, ale o pomlouvání. Za smysluplné příspěvky děkuji.

  7. To není otázka matrikového věku, ale biologického. Tedy jakési amortizace. Karajana jsem kdysi viděl v Salzburgu v takovém stavu v jakém je dnes Levine, jenže to mu bylo 80 let. Levine je sice dle matriky "mladík", ale fyzicky je to lazar, immobil, těžký diabetik s jednou ledvinou. Tak co byste ještě chtěli?

Napsat komentář

Reklama