Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Jan Klusák a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Jan Klusák a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Martin Rudovský
Publikováno 05/12/2014
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Jsou hned dva důvody, proč je vhodné, možná téměř povinné, oslovit skladatele Jana Klusáka v narozeninové sezoně Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK ku zkomponování nové skladby. Zaprvé: je to špičkový český skladatel, což je samozřejmě to nejpodstatnější. Zadruhé: je stejně mladý jako Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Vlastně trochu starší, narodil se v dubnu 1934. Orchestr pravděpodobně až na podzim. S dílem Jana Klusáka, rovněž tak s ním osobně, se Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK potkává od začátku šedesátých let. Dle všeho první koncert s jeho hudbou se odehrál v Mariánských Lázních 13. září 1961, konkrétně v Zotavovně Leningrad. Dirigoval Václav Smetáček, kterému je skladba věnována. Pacienty na kúře potěšila Klusákova První symfonie (1956) a dále Janáčkův Taras Bulba, symfonie Césara Francka a Karneval Antonína Dvořáka. První symfonie zazněla pak ještě druhý den v Plzni, dále na novoročních koncertech 1962 v Obecním domě a tak dále. Mimochodem Smetáček ji prováděl nejen se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, ale také s mnoha dalšími orchestry a snad na všech kontinentech. (Dle Jana Klusáka jen ne na Antarktidě.)

Ovšem ještě v roce 1961, konkrétně jedenáctého října, provedl se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK tentokrát ve světové premiéře Třetí symfonii (1959–60) tehdejší hlavní dirigent orchestru Václav Neumann, dedikant kompozice. Aby toho nebylo málo, už na podzim roku 1962, se znovu ve světové premiéře na pultech hudebníků objevuje Druhá symfonie (1959) a její dedikant, opět (!), doktor Smetáček, s ní hned vyjíždí, jak bylo jeho dramaturgickým zvykem, mimo Prahu – Bad Homburg a dvě provedení v bratislavské Redutě. A šedesátá léta byla dále klusákovská – rok 1963 a další dílo provozované ve Smetanově síni. Tentokrát Variace na téma Gustava Mahlera (1960–62), dirigent Václav Neumann. (Premiéru má na kontě Orchestr Komické opery v Berlíně, ale pod taktovkou Václava Neumanna.) Pak panuje chvilkový oddech, aby v roce 1967 opět Smetáček se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK premiéroval jemu věnovanou skladbu Le forgeron harmonieux – Variace na Händelovu árii (1966).

Poté však tento krásný srůst autora a orchestru, resp. jeho dirigentů, nebyl možný. Během normalizace se Jan Klusák stal zakázaným autorem, prováděným velmi výjimečně. Přece se ale odehrál jeden záblesk, totiž v lednu 1981 Vladimír Válek s Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK provedl Svatební kantátu pro mužský sbor a orchestr (1979), Pražský mužský sbor vedl Jan Maria Dobrodinský.

Naštěstí přichází sametová revoluce a i dílo Jana Klusáka se plně vrací do hry. Hned v lednu roku 1990 Petr Altrichter se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK provádí znovu Variace na téma Gustava Mahlera a zase se rozbíhají premiéry: 1995 – Petr Vronský, Jana Koubková a Koubkokvok, Fantazie pro Janu Koubkovou a orchestr, 2000 – Petr Altrichter, Pražský filharmonický sbor a Proverbia per coro místo ed orchestra da fiato, 2004 – znovu Petr Altrichter a Axis temporum.

V v těchto dnech se blíží další světová premiéra, tentokrát cyklu sedmi písní na teskné verše Josefa Václava Sládka Hořkosti. Autor je věnoval barytonistovi Romanu Janálovi. Na koncertech 10. a 11. prosince Hořkosti provede Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s dirigentem Tomášem Braunerem a samozřejmě Romanem Janálem. Nové dílo Jana Klusáka bude v sousedství dalších českých klasiků – Bohuslava Martinů, v rámci jehož Dnů koncerty probíhají, a Antonína Dvořáka.

www.fok.cz

Autor je dramaturgem Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK
Foto archiv, Jaromil Jireš, Hugo Jelínek

TémataJan KlusákSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKVáclav NeumannVáclav Smetáček
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Děti sametu: pětadvacet minut pro Nikolu Márovou
Další článek Boření bariér, snaha o styl, detailní práce na recitativech. Říká Josef Průdek k nové Figarově svatbě na jihu Čech
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up