Janáčkova Bystrouška ve světě dětské prostituce

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (79). Týden od 30. ledna do 5. února 2017. Šokující Liška Bystrouška v Coburgu. Vivaldiho opera na Kolbence. Gun-Brit Barkmin jako oslavovaná vídeňská Salome. Známé herečky jako Honeggerovy Johanky z Arku. Londýnský Shafferův Amadeus s operními pěvci. Nahrávka týdne: umění Grace Bumbry. Hudební úsměv.


Šokující Liška Bystrouška v Coburgu
Zřejmě trochu šok by zažil konzervativnější operní fanoušek z Čech nebo Moravy při návštěvě zcela nové inscenace Janáčkovy Lišky Bystroušky v Landestheater Coburg. Dvojice maďarských režisérek Alexandra Szemerédy a Magdolna Parditka zcela neguje zvířecí svět a převádí Těsnohlídkovu a Janáčkovu předlohu do světa dětské prostituce a policejního vyšetřování. Dominantou neradostně šedivé scény jsou velké klece, ve kterých se tísní skupiny nezletilých děvčátek nucených k prostituci. Klece s dívkami se zvířecími přezdívkami obcházejí potencionální i stálí zákazníci v maskách….

Leoš Janáček: Das schlaue Füchslein – Landestheater Coburg 2017 (zdroj landestheater-coburg.de)

Další část opery se odehrává ve školní třídě, kde se psychoterapeutka pokouší vyléčit dívku z prožitých traumat. Už proto je také divadlem doporučený návštěvnický věk inscenace od šestnácti let. Místo Revírníka vystupuje policista (basbarytonista Peter Schöne z Mnichova), který mladičkou dívku nesoucí přezdívku Bystrouška (sopranistka Ana Cvetkovic-Stojnic původem z Bělehradu) vyšetřuje.

Leoš Janáček: Das schlaue Füchslein – Landestheater Coburg 2017 (zdroj landestheater-coburg.de)

Opera je nastudována v německém překladu dirigentem Rolandem Kluttigem. Obě režisérky, které jsou zároveň autorkami scénografického řešení i návrhů kostýmů, odmítají, že by šlo o jakékoliv „znásilnění“ předlohy. Tento tým patří k ustáleným spolupracovníkům coburgského operního ansámblu, v poslední dekádě zde režírovaly například Pucciniho Madama Butterfly, Holstovu operu Savitri v jednom večeru s Gluckovým Orfeem nebo Mozartův Únos ze serailu. Opakovaně se inspirují současným světem a každodenním životem. Tento výklad Janáčkovy opery je zatím zřejmě nejradikálnějším výtvorem jejich režisérsko-scénografické dílny. Po premiéře 4. února 2017 následuje do konce sezony ještě jedenáct repríz. Uvidíme, v jakém duchu se ponesou prvé recenze.

Leoš Janáček: Das schlaue Füchslein – Landestheater Coburg 2017 (zdroj landestheater-coburg.de)


Vivaldiho opera na Kolbence
Vivaldiho opera Arsilda, regina di Ponto (Arsilda, královna z Pontu) našla pro současné zkoušky neobvyklý prostor. Soubor Collegium 1704 v čele se svým zakladatelem a uměleckým vedoucím Václavem Luksem i režisérem představení Davidem Radokem zkouší v upraveném prostoru bývalé průmyslové budovy na Kolbence v pražských Vysočanech, tedy v areálu, který je jako celek do budoucna určen ke zbourání.

Antonio Vivaldi: Arsilda – zkouška (foto Petra Hajská)

Upravený prostor vyhovuje inscenátorům velikostí, protože i v hlavním městě je těžké nalézt dostatečně velkou zkušebnu. Tato opera byla v posledních letech zaznamenána v kompletní nahrávce (label cpo v roce 2005) a Magdalena Kožená krásnou árii ze třetího aktu Tornar voglio al primo ardore zařadila na disk s názvem Vivaldi (2009). Stejně tak známý lyricko-koloraturní tenorista Topi Lehtipuu si vybral tři árie z tohoto díla pro výběr Vivaldiho operních árii (label Naïve). Premiéra inscenace vzniklé na pražské Kolbence se odehraje 9. března 2017 v bratislavském Slovenském národním divadle a inscenace pak nastoupí cestu po dalších, především francouzských scénách. Jde o rozsáhlejší mezinárodní koprodukci (další koproducenti Dni starej hudby, Grand Théâtre de Luxembourg, Opéra Royal de Versailles, Opéra de Lille a Théâtre de Caen). Bude také provedena ve stylovém dvorním divadle ve Versailles. Je velkou škodou, že se tato zřejmě špičková produkce nedostane k pražskému divákovi (pokud se alespoň nestane součástí některého z festivalů staré hudby v Praze, třebas jen v koncertním tvaru), i když předběžně figurovala v plánech Národního divadla v Praze a zde se také v hlavním městě právě zkouší.

Antonio Vivaldi: Arsilda – zkouška (foto Petra Hajská)

Scénografem opery je významný sochař Ivan Theimer, olomoucký rodák, který žije od roku 1968 ve Francii. S režisérem Davidem Radokem ho váže dlouholeté přátelství a také nejméně jeden předchozí výstavní projekt (pod názvem Driftwood III. vytvořený společně s jejich dalším přítelem, historikem umění a literátem Josefem Kroutvorem). Autorkou kostýmů je výtvarnice Zuzana Ježková, se kterou David Radok již opakovaně spolupracoval především při realizaci činoherních titulů (Václav Havel a William Shakespeare). Mezinárodní je obsazení – v titulní roli vystoupí holandská mezzosopranistka Olivia Vermeulen, která vystupuje v händelovských i mozartovských partech. Vedle dalších čtyř sólistů ze zahraničí (mezi kterými najdeme i argentinského basbarytonistu Lisandra Abadieho, který opakovaně zpívá se soubory Václava Lukse) vystupuje také slovenská sopranistka Lenka Máčiková (Mirinda). Opera tak zazní takřka přesně po tři sta letech, protože byla premiérována v říjnu roku 1716 v Benátkách.

Antonio Vivaldi: Arsilda – zkouška (foto Petra Hajská)

Stránky Slovenského národního divadla ohlašují zatím dvě provedení 9. (premiéra) a 12. března 2017 s cenovou hladinou ve čtyřech kategoriích 49, 39, 29 a 19 euro (což představuje nejdražší lístky na operní představení v této sezoně v Slovenském národním divadle).


Londýnský Shafferův Amadeus s operními pěvci
Skvělá nová inscenace známé hry s tématem poznání vlastní průměrnosti v kontaktu s geniálním umělcem o Antoniovi Salierim a Wolfgangu Amadeu Mozartovi v Olivier Theater (scéna National Theater v Londýně) disponuje nejen strhujícími výkony, jakými jsou Salieri Luciana Msamatiho, Mozart Adama Gillena a Constanze Karly Crome, ale také vynikajícím živým hudebním doprovodem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář