Janáčkova filharmonie Ostrava a pocta klasikům

Klasiky v tom nejlepším provedení nabídne tuto sezónu Janáčkova filharmonie Ostrava v bývalém kině Vesmír, které se stalo jejím náhradním domovem. V Cyklu B připravila skladby, které s respektem hrají orchestry po celém světě. Prokofjevovu Sinfonii pro violoncello a orchestr, předehru k jediné Beethovenově opeře, kterou kdy zkomponoval, Straussovu melodickou Burlesku nebo Schumannovu první symfonii. První koncert z tohoto cyklu je na programu ve čtvrtek 3. listopadu od 19:00 hodin v bývalém kině Vesmír. Nabídne jedno z největších děl Sergeje Prokofjeva Sinfonia Concertante v podání Yibaie Chena a JFO pod taktovkou Daniela Raiskina. Druhou skladbou večera bude Symfonie č. 7 d moll op. 70 od Antonína Dvořáka.
Yibai Chen (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Yibai Chen (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

„Symfonie – koncert pro violoncello a orchestr Sergeje Prokofjeva patří k nejkrásnějším a také nejobtížnějším svého druhu. Sólový part měl zahrát skvělý violoncellista Johannes Moser. Ten byl bohužel nucen své vystoupení ze zdravotních důvodů zrušit. Program ale zůstává nezměněn a sólového partu se ujme vycházející hvězda, čínský violoncellista Yibai Chen, laureát Soutěže královny Alžběty v Bruselu. Půjde tedy o debutové vystoupení mimořádně zajímavé osobnosti, která je naprosto adekvátní náhradou. Věřím, že se má publikum na co těšit,“ uvádí ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.

O+

Sinfonia Concertante je sice skladba hráčsky obtížná, ale vlastně velmi příjemná na poslech. Sergej Prokofjev ji dokončil v roce 1951 a vyšel přitom z hudebního materiálu svého violoncellového koncertu. Skladba měla premiéru v roce 1952, ale neměla příliš úspěch, proto ji autor rok před svou smrtí ve zhoršeném zdravotním stavu přepracoval. Uvedena byla rok a půl po jeho skonu v prosinci 1954 v Kodani a Londýně. Louis Biancolli z New York World Telegram & Sun tehdy napsal: „Tato velkolepá partitura, plná života a rozmanitosti, je zlatým dolem témat a epizod.” O tři roky později byla uvedena v Moskvě a dílo bylo, jak zaznamenal skladatel Vladimir Blok „uznáno za jeden z nejlepších koncertů světové violoncellové literatury“.

Antonína Dvořáka fascinovalo vše, co souviselo s moderní dobou. Miloval lokomotivy a rád cestoval. Svou Symfonii č. 7 dokončil 17. března 1885 a již za pět dnů ji osobně řídil v Londýně, a to za obrovského úspěchu u publika i kritiky. Britský muzikolog Donald F. Tovey v roce 1936 napsal, že Dvořákova Sedmá spolu se čtyřmi Brahmsovými symfoniemi a Schubertovou Devátou patří k největším a nejčistším příkladům umělecké formy vycházející z Beethovena. Nebylo to poprvé ani naposled, co někdo Dvořáka přirovnal k Beethovenovi.

Daniel Raiskin zastává od koncertní sezóny 2020/2021 post šéfdirigenta Slovenské filharmonie. V současnosti je zároveň hudebním ředitelem Winnipeg Symphony Orchestra, hlavním hostujícím dirigentem Bělehradské filharmonie a hostem mnoha předních orchestrů v Evropě, Severní Americe, Asii a Tichomoří.

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře