Janáčkova filharmonie Ostrava a pocta klasikům

Klasiky v tom nejlepším provedení nabídne tuto sezónu Janáčkova filharmonie Ostrava v bývalém kině Vesmír, které se stalo jejím náhradním domovem. V Cyklu B připravila skladby, které s respektem hrají orchestry po celém světě. Prokofjevovu Sinfonii pro violoncello a orchestr, předehru k jediné Beethovenově opeře, kterou kdy zkomponoval, Straussovu melodickou Burlesku nebo Schumannovu první symfonii. První koncert z tohoto cyklu je na programu ve čtvrtek 3. listopadu od 19:00 hodin v bývalém kině Vesmír. Nabídne jedno z největších děl Sergeje Prokofjeva Sinfonia Concertante v podání Yibaie Chena a JFO pod taktovkou Daniela Raiskina. Druhou skladbou večera bude Symfonie č. 7 d moll op. 70 od Antonína Dvořáka.
Yibai Chen (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Yibai Chen (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

„Symfonie – koncert pro violoncello a orchestr Sergeje Prokofjeva patří k nejkrásnějším a také nejobtížnějším svého druhu. Sólový part měl zahrát skvělý violoncellista Johannes Moser. Ten byl bohužel nucen své vystoupení ze zdravotních důvodů zrušit. Program ale zůstává nezměněn a sólového partu se ujme vycházející hvězda, čínský violoncellista Yibai Chen, laureát Soutěže královny Alžběty v Bruselu. Půjde tedy o debutové vystoupení mimořádně zajímavé osobnosti, která je naprosto adekvátní náhradou. Věřím, že se má publikum na co těšit,“ uvádí ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.

Sinfonia Concertante je sice skladba hráčsky obtížná, ale vlastně velmi příjemná na poslech. Sergej Prokofjev ji dokončil v roce 1951 a vyšel přitom z hudebního materiálu svého violoncellového koncertu. Skladba měla premiéru v roce 1952, ale neměla příliš úspěch, proto ji autor rok před svou smrtí ve zhoršeném zdravotním stavu přepracoval. Uvedena byla rok a půl po jeho skonu v prosinci 1954 v Kodani a Londýně. Louis Biancolli z New York World Telegram & Sun tehdy napsal: „Tato velkolepá partitura, plná života a rozmanitosti, je zlatým dolem témat a epizod.” O tři roky později byla uvedena v Moskvě a dílo bylo, jak zaznamenal skladatel Vladimir Blok „uznáno za jeden z nejlepších koncertů světové violoncellové literatury“.

Antonína Dvořáka fascinovalo vše, co souviselo s moderní dobou. Miloval lokomotivy a rád cestoval. Svou Symfonii č. 7 dokončil 17. března 1885 a již za pět dnů ji osobně řídil v Londýně, a to za obrovského úspěchu u publika i kritiky. Britský muzikolog Donald F. Tovey v roce 1936 napsal, že Dvořákova Sedmá spolu se čtyřmi Brahmsovými symfoniemi a Schubertovou Devátou patří k největším a nejčistším příkladům umělecké formy vycházející z Beethovena. Nebylo to poprvé ani naposled, co někdo Dvořáka přirovnal k Beethovenovi.

Daniel Raiskin zastává od koncertní sezóny 2020/2021 post šéfdirigenta Slovenské filharmonie. V současnosti je zároveň hudebním ředitelem Winnipeg Symphony Orchestra, hlavním hostujícím dirigentem Bělehradské filharmonie a hostem mnoha předních orchestrů v Evropě, Severní Americe, Asii a Tichomoří.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments