Jedinečný kvartetní festival
Zápisník Jindřicha Bálka (112)
Na letošním Concentu Moraviae se daří něco dramaturgicky zcela jedinečného. Připomenou se všechna česká smyčcová kvarteta, atraktivní zahraniční hosté a k tomu Beethovenovo kompletní kvartetní dílo. K tomu se připomíná shakespearovské výročí, takže dvě osobnosti, které jsou přímo symbolem velikosti a geniality, tu stojí vedle sebe…
Je to mistrovský dramaturgický kousek, který připomíná několik věcí. Jednak to, že festival mimo metropole v malých místech jednoho regionu je neobyčejně zajímavou záležitostí. Tato věc provází Concentus od samého počátku a je každý rok zajímavé sledovat, jak se toho daří využívat. Pak je tu ten fakt, že zajímavých kvartetních souborů máme „pořád“ mnoho, ale mnohem víc koncertují v zahraničí a doma se na jediném pódiu nepotkají – každý si přirozeně hledá nějaké své cesty. Další věcí, je samotné Beethovenovo kvartetní dílo, které je snad ještě pestřejší a rozmanitější, než devět symfonií. Už první šestice kvartetů op. 18 nabízí různé nálady i kompoziční řešení. Dalších pět kvartetů pak patří k tomu emocionálně nejodvážnějšímu, co Beethoven složil. A velkolepá čtveřice pozdních kvartetů, to jsou vlastně už samostatné duchovní světy. V něčem je to nejsvobodnější a nejodvážnější kapitola skladatelovy tvorby, plná proměn, překvapení a neobyčejně silných momentů.
Je zajímavé, že dva ze tří našich významných kvartetních souborů minulosti – Smetanovo i Vlachovo kvarteto – se Beethovenovými kvartety systematicky zabývaly a mají i kompletní nahrávky. V jejich stopách šlo v devadesátých letech Wihanovo kvarteto a po nich Pražákovo kvarteto, která mají rovněž pozoruhodné komplety. Dnes se těmto souborným provedením v režii jednoho ansámblu daří méně – a existují velké vzorové kompletní snímky Amadeova kvarteta, Alban Berg Quartetu, Kvarteta Italiano, Melos Quartetu a dalších… Dnes si soubory z Beethovenova členitého kvartetního díla vybírají a během své dráhy jen některé nastudují postupně všechny. Je to ale jen další důkaz, jak bohatým světem právě tyto kvartety jsou. Vždyť některé partie z Razumovských kvartet znějí stejně jako o sto padesát let novější Janáček. A jisté pasáže z pozdního Beethovena připomenou Bartóka či Arwo Pärta. Nikdo neuměl takové symfonie pro čtyři smyčce jako Beethoven.
Tento týden patří na Concentu Moraviae Modigliani kvartetu, Škampovcům i souboru sestavenému Josefem Špačkem z jeho známých a spolužáků. V tom je ještě jiné kouzlo komorní hudby. Přitom se nedá říci, že by „česká kvartetní škola“ bylo něco opravdu jednotného. Kdysi tu byli Smetanovci, Janáčkovci a Vlachovci – každý soubor s jiným příběhem a jiným hudebním profilem. A když si vezmeme podobnou trojici v nastupující střední generaci – tedy Pavel Haas Quartet, Bennewitzovo kvarteto a Zemlinského kvarteto, je to opět jiná sestava učitelů, jinak tvořený zvuk i interpretační styl. Od blízkých žáků Milana Škampy přes adepty školy Reinera Schmidta z Hagenova kvarteta až po následníky Pražákova kvarteta, má-li se to říci jednou větou. Kvartety patří celkově k tomu posluchačsky náročnějšímu, ale čeká nás zcela mimořádně bohatý svět. Takže ještě jednou všechna čest letošnímu Concentu Moraviae.
Autor je redaktorem Českého rozhlasu Vltava
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]