Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Jedinečný kvartetní festival
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Jedinečný kvartetní festival

Jindřich Bálek
Publikováno 13/06/2016
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Zápisník Jindřicha Bálka (112)

Na letošním Concentu Moraviae se daří něco dramaturgicky zcela jedinečného. Připomenou se všechna česká smyčcová kvarteta, atraktivní zahraniční hosté a k tomu Beethovenovo kompletní kvartetní dílo. K tomu se připomíná shakespearovské výročí, takže dvě osobnosti, které jsou přímo symbolem velikosti a geniality, tu stojí vedle sebe…

Van Kuijk Quartet - Concentus Moraviae 2016 - Boskovice (foto Adam Dušek)
Van Kuijk Quartet – Concentus Moraviae 2016 – Boskovice (foto Adam Dušek)

Je to mistrovský dramaturgický kousek, který připomíná několik věcí. Jednak to, že festival mimo metropole v malých místech jednoho regionu je neobyčejně zajímavou záležitostí. Tato věc provází Concentus od samého počátku a je každý rok zajímavé sledovat, jak se toho daří využívat. Pak je tu ten fakt, že zajímavých kvartetních souborů máme „pořád“ mnoho, ale mnohem víc koncertují v zahraničí a doma se na jediném pódiu nepotkají – každý si přirozeně hledá nějaké své cesty. Další věcí, je samotné Beethovenovo kvartetní dílo, které je snad ještě pestřejší a rozmanitější, než devět symfonií. Už první šestice kvartetů op. 18 nabízí různé nálady i kompoziční řešení. Dalších pět kvartetů pak patří k tomu emocionálně nejodvážnějšímu, co Beethoven složil. A velkolepá čtveřice pozdních kvartetů, to jsou vlastně už samostatné duchovní světy. V něčem je to nejsvobodnější a nejodvážnější kapitola skladatelovy tvorby, plná proměn, překvapení a neobyčejně silných momentů.

Je zajímavé, že dva ze tří našich významných kvartetních souborů minulosti – Smetanovo i Vlachovo kvarteto – se Beethovenovými kvartety systematicky zabývaly a mají i kompletní nahrávky. V jejich stopách šlo v devadesátých letech Wihanovo kvarteto a po nich Pražákovo kvarteto, která mají rovněž pozoruhodné komplety. Dnes se těmto souborným provedením v režii jednoho ansámblu daří méně – a existují velké vzorové kompletní snímky Amadeova kvarteta, Alban Berg Quartetu, Kvarteta Italiano, Melos Quartetu a dalších… Dnes si soubory z Beethovenova členitého kvartetního díla vybírají a během své dráhy jen některé nastudují postupně všechny. Je to ale jen další důkaz, jak bohatým světem právě tyto kvartety jsou. Vždyť některé partie z Razumovských kvartet znějí stejně jako o sto padesát let novější Janáček. A jisté pasáže z pozdního Beethovena připomenou Bartóka či Arwo Pärta. Nikdo neuměl takové symfonie pro čtyři smyčce jako Beethoven.

Van Kuijk Quartet - Concentus Moraviae 2016 - Řeznovice (foto Jiří Sláma)
Van Kuijk Quartet – Concentus Moraviae 2016 – Řeznovice (foto Jiří Sláma)

Tento týden patří na Concentu Moraviae Modigliani kvartetu, Škampovcům i souboru sestavenému Josefem Špačkem z jeho známých a spolužáků. V tom je ještě jiné kouzlo komorní hudby. Přitom se nedá říci, že by „česká kvartetní škola“ bylo něco opravdu jednotného. Kdysi tu byli Smetanovci, Janáčkovci a Vlachovci – každý soubor s jiným příběhem a jiným hudebním profilem. A když si vezmeme podobnou trojici v nastupující střední generaci – tedy Pavel Haas Quartet, Bennewitzovo kvarteto a Zemlinského kvarteto, je to opět jiná sestava učitelů, jinak tvořený zvuk i interpretační styl. Od blízkých žáků Milana Škampy přes adepty školy Reinera Schmidta z Hagenova kvarteta až po následníky Pražákova kvarteta, má-li se to říci jednou větou. Kvartety patří celkově k tomu posluchačsky náročnějšímu, ale čeká nás zcela mimořádně bohatý svět. Takže ještě jednou všechna čest letošnímu Concentu Moraviae.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu Vltava

TémataConcentus MoraviaeLudwig van Beethoven
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jak daleko je z Londýna do Brna? Zdenek Konvalina v Baletním panoramatu
Další článek Operní magazín: Massenetova Thaïs v Liberci
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up