Jonathan Friend a Peter Katona: „Nechcete, aby Carmen vypadala jako stará ježibaba“

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Nejznámější mezinárodní pěvecká soutěž Plácida Dominga Operalia přivedla v uplynulých dnech do Prahy špičkové manažery řady předních operních domů, kteří ji sledovali jako porotci. Se zástupci dvou nejvýznamnějších – s uměleckým správcem Metropolitní opery v New Yorku Jonathanem Friendem a castingovým ředitelem Royal Opera House v Londýně Peterem Katonou – jsme hovořili o tom, jaká jsou kritéria při obsazování mladých začínajících zpěváků v jejich operních divadlech, kdo má dnes šanci uspět a proč je pěkný hlas jen padesát procent úspěchu. O Operalii prozradili, proč a v čem má porotu odlišnou od jiných soutěží, čím zpěváci porotce obvykle iritují, jestli dnes záleží na tom, jak zpěvák vypadá a zda ten, kdo vyhraje Operalii, je vlastně opravdu vítězem, nebo si kontrakt odnese někdo jiný. I když oba pánové odpovídali na stejné nebo podobné otázky, častokrát na ně nacházeli rozdílné odpovědi.
Jonathan Friend (foto Dimitri Kontos)

Rozhovor s Jonathanem Friendem
Pane Friende, jste asistentem generálního ředitele Metropolitní opery Petera Gelba a uměleckým správcem tohoto operního domu. Co je hlavní náplní vaší práce?
Jsem zodpovědný za celé plánování, obsazení jednotlivých produkcí zpěváky, dohodnutí konkrétních smluv s umělci a za najímání sólistů. Zjednodušeně řečeno tedy rozhoduji o tom, jaká představení budeme dělat a kdo v nich bude zpívat.

To je ale v podstatě náplň činnosti ředitele castingu. Proč se tedy vaše funkce nazývá umělecký správce Metropolitní opery?
Já v podstatě jsem casting director Metropolitní opery, avšak rozsah mých pravomocí je ještě širší. Hudební ředitel Met Yannick Nézet-Séguin přináší ideje a koncepci, jimiž se řídíme a na základě nichž je potom zřejmé, zda máme hrát víc té a té hudby, anebo nějaké úplně jiné. On tedy přichází s hudebními idejemi a já jsem zase ta osoba, která řekne ano, to můžeme udělat hned, nebo řeknu, že pokud chce takové představení ještě v této sezoně, musíme to udělat na začátku, nebo naopak řeknu, musíme to udělat mnohem později – z mnoha praktických důvodů, které nebudu rozvádět.

Jak dlouho už jste členem poroty Operalie?
Určitě víc než deset let, možná dvanáct, nevím přesně.

Jste porotcem také v jiných soutěžích?
Pokud vezmeme například posledního čtvrt roku, tak před třemi týdny jsem byl v Petrohradě porotcem v Čajkovského soutěži a měsíc předtím na Stanisław Moniuszko Vocal Competition ve Varšavě. Za měsíc budu na soutěži ve městě Cha-er-pin (Charbin) v Číně.

Takže můžete porovnávat různé pěvecké soutěže. V čem je Operalia jiná?
Operalii dělají nejznámější a nejlepší pěveckou soutěží především tři věci. Zaprvé: porota je složená exkluzivně z lidí, kteří mohou pěvcům opravdu pomoct. Mohou je najmout, podepsat s nimi smlouvy, doporučit je, zařadit je do programu pro mladé pěvce (young artist program), jednoduše – mohou jim prospět zcela konkrétními kroky. V jiných soutěžích v porotě často zasedají pěvci, nebo bývalí sólisté na odpočinku, případně hudební kritici, a ti soutěžícím nepomůžou žádnými přímými kroky. Zadruhé: Plácido Domingo osobně pomáhá každému vítězi v jeho další kariéře. A zatřetí: protože Operalia je spojená právě se jménem Plácida Dominga, nemá takový problém přivést sponzory a točí se kolem ní slušné peníze. A také proto je nejznámější soutěží tohoto druhu na světě a je velmi sledovaná mezi castingovými manažery, kteří rozhodují o obsazeních ve svých operních domech. Sledují soutěž na Medici TV a zbystří pozornost, když se někdo ze soutěžících dostane až do finále. Sbírají si k tomu své vlastní informace a na základě toho se rozhodují.

Plácido Domingo nemá v Operalii hlasovací právo (foto Radovan Šubín)

Co všechno je v takové soutěži předmětem vašeho hodnocení?
Nikdy nemůžete nějak objektivně hodnotit, můžete si pouze vytvořit nějaký dojem. Ale v porotě, jako je tato, si dojem vytvářejí lidé s enormním množstvím zkušeností. Já si do svých poznámek zapisuji vždy nejdříve fakta: tento zpěvák je muzikální, tento ne, tenhle zpívá pod tónem, tenhle čistě, tento zpívá repertoár, který mu sedí, tento ne, tenhle má i herecký projev, tenhle je nudný. A až potom, tedy vysloveně až na druhém místě, se na řadu dostává otázka, jak se jim árii podařilo předvést. Mají nějakou hudební představivost? Hráli si při interpretaci i se slovy, s jejich významem? Zazpívali to přesně tak, jak je to zapsané v notách, bez nějakého vlastního vkladu nebo osobního cítění? Zahráli to způsobem, který je herecky přesvědčivý? Mučili nás stále stejnými gesty? Všechny tyto věci si poznamenávám.

Taktéž hledám výjimečnou kvalitu hlasu. Je tento hlas něčím, co bych chtěl poslouchat celý večer? Zpívá pěvec repertoár vhodný pro jeho typ hlasu, pro jeho věk a postavu? Nějaký styl mu sedí a v jiném stylu není dobrý? Proč si tedy zvolil pro prezentaci i tento druhý styl? Když tohle všechno dáte dohromady, tak uvidíte, zda má zpěvák takzvanou hudební inteligenci a cit. A to je velmi důležité, nestačí jenom krása hlasu…

V takovém množství poznámek potom může být ale i dost složité se zorientovat…
Ale ty poznámky jsou jistým způsobem hierarchizované, tedy ne všechny jsou úplně stejně důležité. Myslím si, že pro mě je i tak nejdůležitější následující věc: samozřejmě že od všech pěvců očekávám, že budou kvalitně a dobře zpívat, tím mě nemohou překvapit. Ale pro mne osobně to nejhorší, co může nastat, je, když zazpívají velmi dobře, nebo dokonce výborně, a přesto jsou nudní. To pro mě znamená, že se sice naučili řemeslo, ale já přesto nemám ani nejmenší chuť najmout je pro Metropolitní operu. A dokonce ani nemám chuť je dál poslouchat…

Kromě toho, že si píšete poznámky, musíte soutěžícím přidělovat také body…
Ano, to děláme v místnosti pro porotce později. Nikdo nezačíná dávat body hned, potřebujete si poslechnout aspoň dvanáct účastníků, abyste věděli, jaká je celková úroveň účinkujících a tedy jak nastavit bodovou škálu. Až potom můžeme říci, že tento zpěvák je nad průměrem kvalitou svého hlasu, tento je zase nad průměrem výslovností, anebo že jeho repertoár není správný.

Vítězové soutěže Operalia 2019 (zdroj ND)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na