Joyce DiDonato ještě letos v Praze

Právě ve dnech, kdy v newyorské Metropolitní opeře triumfuje jedna z nejuznávanějších mezzosopranistek současnosti Joyce DiDonato v titulní roli nové inscenace Donizettiho historické fresky Marie Stuartovna, přišla zpráva o jejím chystaném vystoupení v Praze. Joyce DiDonato do naší metropole přijede v rámci svého turné s pozoruhodným projektem, nazvaným Drama Queens (Královny dramatu), které nabízí barokní árie královen (informovali jsme o něm před nedávnem zde). Program vychází ze stejnojmenného CD, které mezzosopranistka nahrála s orchestrem I Complesso Barocco pod vedením Alana Curtise a které vydala v listopadu 2012 společnost Virgin Classics. 

Nahrávka i první ze série koncertů zmíněného turné se setkaly se skutečně pozoruhodným ohlasem, renomovaní hudební publicisté hovoří o události sezony (informovali jsme zde). „Joyce DiDonato působí jako dokonalá diva 21. století — nenucené propojení půvabu, charismatu, inteligence, elegance a mimořádného talentu,” napsal například The New York Times.

Joyce DiDonato, nositelka cen Grammy a Gramophone, se svým hlasem, který není „o nic horší než 24-karátové zlato“ (The Times), patří k nejvýznačnějším protagonisům současné operní scény. Proslavila se především interpretací děl Rossiniho, Händela a Mozarta, ale i ve světových premiérách soudobých oper. Jejími parádními rolemi jsou mimo jiné Rossiniho Popelka a Rosina v Lazebníku sevillském. Právě v ní doslova zazářila prakticky na všech operních světových top-scénách – od newyorské Metropolitní opery (a prostřednictvím přenosu tamní inscenace také v kinech po celém světě) přes Pařížskou národní operu až po londýnskou Covent Garden. London Sunday Times ji nazvaly nejlepší současnou Rosinou. Našemu portálu Joyce DiDonato opakovaně poskytla rozhovor, najdete zde, zde a zde. Zanedlouho čtyřiačtyřicetiletá rodačka z amerického Kansasu, kde vyrůstala v irsko-americké rodině jako šesté ze sedmi dětí a snila o kariéře muzikálové hvězdy na Brodway, má neobyčejně rozsáhlou diskografii: od CD amerických písní The Deepest Desire, za které ve Francii dostala cenu Diapason d’or de l’année, přes CD Händelových duetů se sopranistkou Patricií Ciofi, kompletní nahrávky Rossiniho Popelky, Händelových oper Radamisto a Alcina, Berliozovy opery Benvenuto Cellini až po DVD s operami Herkules, Popelka či Lazebník sevillský. V roce 2010 získala cenu Klassik Echo Award v kategorii Pěvkyně roku a v únoru 2012 obdržela cenu Grammy v kategorii Nejlepší sólové album, za nahrávku s názvem Diva Divo. Tady je podrobný soupis čísel jejího nejnovějšího CD Drama Queens, z něhož program již zmíněného stejnojmenného turné Joyce DiDonato, ohlášený i v Praze, vychází:

Orlandini – Berenice : Da torbida procella
Porta – Ifigenia in Aulide : Madre dilema
Händel – Alcina : Ma quando tornerai
Keiser – Fredegunda : Lasciami Langere
Hasse – Antonio e Cleopatra : Morte, col fiero aspetto
Händel – Giulio Cesare in Egitto : Piangerò la sorte mia
Cesti – Orontea : Intorno all’idol mio
Händel – Alessandro : Brilla nell’alma
Keiser – Octavia : Geloso, sospetto
Monteverdi – L’incoronazione di Poppea : Disprezzata regina
Giacomelli – Merope : Sposa, son disprezzata
Orlandini – Berenice : Col versar, barbaro, il sangue
Haydn – Armida : Vedi, se t’amo… Odio, furor, dispetto

Joyce DiDonato za doprovodu I Complesso Barocco vystoupí s programem Drama Queens v pražském Rudolfinu v úterý 5. listopadu 2013.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Joyce DiDonato ještě letos v Praze

  1. V listopadu m.r. jsem navštívil koncert v berlínském Konzerthaus a nebojím se říct, že existuje jen málo pěveckých osobností, které dokáží vtáhnout diváky do světa, který vytváří, s takovou intenzitou a s takovým efektem jako Joyce DiDonato. Snad Bartoli a Villazon, každý po svém. Navíc Il Complesso Barocco není nějaký ad hoc posbíraný spolek doprovázejících muzikantů, ale excelentní kapela a rovnocenný partner zpěvačky s více než 30letou tradicí, kterou založil hudební vědec a výkonný muzikant Alan Curtis. Dirigentem byl virtuózní houslista (a kontratenor) Dmitry Sinkovsky, který svou interpretací Vivaldiho houslového koncertu “per Pisendel” zvedl publikum ze židlí stejně jako zpěvačka. Nechat si ujít takovou příležitost a nevidět je živě je neodpustitelná chyba. :-)

Napsat komentář