Wagnerova raná opera z Mnichova s naším sborem

Letošní dvojité wagnerovské jubileum jednoho z nejvýraznějších představitelů německého hudebního romantismu (22. května 1813 Lipsko – 13. února 1883 Benátky) se stále zřetelněji začíná projevovat v programech divadel i koncertních síní. Právě na dnešní večer je v mnichovském Divadle prince regenta ohlášena v koncertním provedení druhá Wagnerova opera (nepočítáme-li nedokončenou prvotinu Svatba), kterou je jen zřídka hraná Das Liebesverbot oder Novize von Palermo (Zákaz lásky aneb Novicka z Palerma). Wagner si k ní libreto napsal sám, na motivy Shakesparovy hry Veta za vetu (též Oko za oko či Půjčka za oplátku). Skladatel ovšem předlohu velmi výrazně upravil, posílil její komické prvky a děj přesunul na Sicílii. Samotnou partituru, která – jak potvrzují četní muzikologové – nezapře inspiraci především tvorbou Belliniho, sice rozhodně jako nezdařilou hodnotit nelze, obsahuje obratně prokomponované ansámbly a působivé sborové scény. I přesto ale magdeburgská premiéra této komické opery ovšem tehdy třiadvacetiletého skladatele, zastávajícího v tamním divadle druhým rokem místo hudebního ředitele, vůbec nepotěšila: u publika totiž dílo zcela propadlo, vzápětí pak na takřka prázdné repríze (přišli údajně jen tři diváci) došlo mezi zpěváky dokonce k hádce a představení proto muselo být předčasně ukončeno. Ani nikdy později Zákaz lásky nenašel trvalejší místo v repertoáru operních domů.Dnešní mnichovské koncertní uvedení Wagnerova Zákazu lásky je ovšem pozoruhodné nejen samo o sobě, ale z našeho pohledu i kvůli tomu, že Mnichovský rozhlasový orchestr s dirigentem Ulfem Schirmerem přizval k provedení i náš Pražský filharmonický sbor. Jeho sbormistr Lukáš Vasilek k tomu pro Operu Plus přímo z Mnichova napsal:

Zákaz lásky má velmi rozsáhlý sborový part. Sborová sazba tohoto Wagnerova raného díla je tradiční a v mnohém připomíná italskou romantickou operu (například Rossiniho či Donizettiho). Sborový part je ovšem nezvykle náročný a soprán a tenor jsou položeny velmi vysoko. V partituře také převažují velmi rychlá tempa, která komplikují výslovnost obrovského množství textu; s vyslovováním všech předepsaných slov tak mají problémy i německé sbory na dostupných nahrávkách. Další zvláštností je, že téměř po celou dobu trvání opery zpívá současně se sborem také ansámbl sólistů. A ten je poměrně rozsáhlý – zahrnuje tři soprány, čtyři tenory, dva barytony a dva basy.

Při tomto koncertním provedení bude opera provedena se škrty, i přesto bude trvat okolo tří hodin. Toto mnichovské vystoupení je naše v pořadí už třetí spolupráce s Bavorským rozhlasem při nahrávání málo známých německých oper. Poprvé se nesetkáváme ani s dirigentem Ulfem Schirmerem. Již dříve jsme s ním v Mnichově natočili operu Alberta Lortzinga Regina a také jsme po jeho vedením vystupovali v posledních dvou letech na Bregenzském festivalu, kde nastudoval a řídil Andreu Chéniera.

Doplňme ještě, že dnešní večer z mnichovského Divadla prince regenta uvede v přímém přenosu rozhlasová stanice BR4 Klassik, a to od 19 hodin. Tady jsou fotografie ze zkoušek:

Richard Wagner:
Das Liebesverbot oder Novize von Palermo
(Zákaz lásky aneb Novicka z Palerma)
(koncertní provedení)
Dirigent:
Ulf Schirmer
Sbormistr: Lukáš Vasilek
Münchner Rundfunkorchester
Pražský filharmonický sbor
20. ledna 2013 Prinzregententheater Mnichov

Friedrich – Tuomas Pursio
Luzio – Bernhard Berchthold
Claudio – Daniel Brenna
Antonio – Mauro Peter
Danieli – Michael Dries
Isabella – Erika Sunnegårdh
Mariana – Marika Schönberg
Brighella – Peter Schöne
Angelo – Kay Stiefermann
Dorella – Magdalena Hinterdobler
Pontio Pilato – Andreas Winkler 

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář