Kammeroper Schloss Rheinsberg a Hoffmannovy povídky
Osmdesát kilometrů na sever od Berlína se zhlíží v hladině Ruppinského jezera malebný zámek Rheinsberg. V tomto sídle prožil několik let pruský korunní princ, pozdější král Fridrich II, zvaný Veliký. Zámek mu daroval jeho otec, Fridrich I. Princ zde zavedl bohatý hudební život. Za mladých let zde také pobýval novinář a spisovatel Kurt Tucholský, jehož muzeum se také v areálu zámku nachází. Dnes slouží kompletně a krásně zrestaurovaný zámek s přilehlými budovami včetně parku nejen k prohlídkám návštěvníků, kteří sem proudí v hojném počtu. Před dvaceti třemi lety zde byla zřízena hudební akademie nazvaná Kammeroper Schloss Rheinsberg. Je to v podstatě operní festival mladých umělců. U jeho iniciace stál známý německý skladatel profesor Siegfried Matthus, autor mimo jiné asi dvanácti operních děl. Jedním z jeho novějších je opera právě o Fridrichovi Velikém, nazvaná Kronenprinz Friedrich, která byla také v Rheinsbergu hrána. Profesor Matthus je dodnes uměleckým ředitelem zdejšího festivalu, který dává svými inscenacemi oper a koncertů možnosti uplatnění mladým interpretům z mnoha zemí. Bohužel čeští umělci se zde jaksi nevyskytují. Jediné, co bylo ,,made in Czech“ byla před časem inscenace Myslivečkovy Antigony v režii Jiřího Nekvasila a scénografii Daniela Dvořáka. Festivalová představení se konají buď na zámeckém nádvoří, v parkovém přírodním divadle, nebo v nově zrekonstruovaném zámeckém divadle. Také někdy i na jezerní hladině a menší recitály v zrcadlovém sále zámku. Každoročně zde také probíhají mistrovské pěvecké kurzy, pod vedením renomovaných profesorů. Jejich účastníci jsou ubytováni v romantických prostorách zámeckých budov. Operní představení doprovázejí profesionální významná orchestrální tělesa. Z osobností, které se zde prezentovaly, je třeba uvést taková jména, jako jsou dirigenti Daniel Barenboim, Kurt Masur, Christian Thielemann nebo režisér Harry Kupfer. Až dodnes bylo uvedeno sedmdesát operních děl, řada recitálů a koncertů. V posledních letech se v druhé půli července a na začátku srpna uvádějí obvykle tři až čtyři inscenace. V letošním létě se začínalo Straussovým Cikánským baronem. Dále byla na programu operní parodie Tannhäuser od Johanna Nepomuka Nestroye s hudbou Carla Bindera, která se hrála v zámeckém divadle. Dále to byl Rossiniho Lazebník sevillský, který se provozoval na zámeckém nádvoří, a konečně Offenbachovy Hoffmannovy povídky pak nalezly své místo v parkovém přírodním divadle, zvaném Heckentheater.
Toto přírodní divadlo tvořené řadou vysokých bočních živých plotů a s částečně zapuštěným orchestřištěm fungovalo již v dřívějších dobách a v hledišti má v současnosti okolo devíti set míst. Vše je krásně orámováno vzrostlými košatými stromy zámeckého parku. Uskutečnil se zde také operní galakoncert operních sólistů z představení na zámeckém nádvoří. Další matiné a benefiční koncert se konaly v zámeckém divadle. V hudebních produkcích letošního festivalu se vystřídalo čtyřicet čtyři mladých pěvců devatenácti národností. V příštím roce se můžeme mimo jiné těšit na Mozartovu Kouzelnou flétnu právě v prostředí parkového divadelního prostoru.
Bylo by poněkud složité a poměrně dlouhé názorně popsat řadu scénických a hereckých akcí, které neustále držely diváky v napětí, nebo naopak vyvolávaly bouři smíchu. Zpívalo se v němčině a je třeba podotknout, že skoro všichni účinkující umělci z cizích, zvláště dálných východních zemí, měli vynikající výslovnost. Je to zřejmě výsledkem jejich studií v Německu a u některých již profesionálním účinkováním na německých scénách. Hudebně dílo nastudoval zkušený dirigent Leo Siberski a popisované představení spolehlivě vedl v čele Brandenburských symfoniků mladý korepetitor a také dirigent Michael Nündel. Více než padesátičlenný profesionální orchestr s dlouholetou hudební tradicí (byl původně založen v roce 1810 jako orchestr Brandenburgského divadla) měl své hráče dechů rozmístěné skrytě mimo orchestřiště po obou bocích za vzrostlými živými ploty. Vzhledem k velikosti prostoru bylo použito umělé ozvučení poměrně dobré kvality. Zvuková režie vyváženě mixovala zvukové poměry orchestru a sólistů.
Hodnocení autora recenze: 80 %
Jacques Offenbach:
Les contes d’Hoffmann
(Hoffmanns Erzählungen)
Dirigent: Michael Nündel
Hudební nastudování: Leo Siberski
Režie a scéna: Matthias Oldag
Kostýmy: Barbara Blaschke
Sbormistr: Gothard Franke
Brandenburger Symphoniker
Premiéra 2. srpna 2013 Heckentheater – Kammeroper Schloss Rheinsberg
(psáno z reprízy 7. 8. 2013)
Hoffmann – Matthew Pena
Olympia – Ji-Hyun An
Giulietta – Gao Lingyuan
Antonia – Justyna Samborska
Andreas, Franz, Cochenille, Pitichinacchio – Matthias Koziorowski
Lindorf – Kong Seok Choi
Coppelius/Chor – Tobias Peschanel
Dappertutto/Chor – Jorge Alberto Martínez
Mirakel/Chor – Younjin Kim
Niklaus – Meredith Nicoll
Mutter/Stella – Madara Dziedātāja
Nathanael/Spalanzani/Chor – Timo Rössner
Hermann/Schlemihl/Chor – Vincent Gühlow
Luther/Crespel/Chor – Christian Kaltenhäusser
www.kammeroper-schloss-rheinsberg.de
Foto Pavel Horník, Henry Mundt, Jaqueline Schulz
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]