Kateřina Chroboková a dnešní festivalový debut

  1. 1
  2. 2

Jenže když si představím ten subtilní zvuk cembala proti královskému nástroji….. Dokázala byste si jeden z nich vybrat, kdybyste musela?

To rozhodně ne! Hra na cembalo mě velmi obohatila, zejména mou techniku. Právě za ten subtilní zvuk nejde nic schovat. Na rozdíl od varhan je cembalo velmi konkrétní a každá úhozová nuance je slyšet. Hrou na cembalo také získáte již zmíněnou ansámblovou zkušenost. Víte kolik hodin jsem proseděla sama u varhan? Varhany jsou přece jen nástrojem více sólovým. Nejde jen o sdílenou radost ze hry se spoluhráči, ale také o to, že jste součástí celku – týmu a musíte přesně rytmicky reagovat. Nejvíce mě ze současných komorních projektů baví spolupráce s mou bývalou spolužačkou Dagmar Šaškovou. Dáša je má spřízněná duše. Absolvovala studium barokního zpěvu na proslulé Konzervatoři barokní hudby a tance ve Versailles. Obě milujeme muziku, tak si našich společných projektů vždycky užíváme. Stejně radostná zkušenost pro mě byla možnost si několikrát zahrát se špičkovým evropským orchestrem Anima Eterna pod vedením Jose Van Imerseela. Byli nominovaní na cenu BBC records za nejlepší nahrávku děl Maurice Ravela. Já jsem s nimi natočila Concert Champetre pro cembalo a orchestr od Francise Poulenka.

Dagmar Šašková, Kateřina Chroboková
 
Kateřino, jaké další plány máte? Co zajímavého vás čeká v příští sezóně?

V září mohu například zájemce pozvat na tradiční Mezinárodní varhanní festival do Olomouce, kde budu hrát mimo jiné také s Moravskou filharmonií skladbu již zmiňovaného Francise Poulenka, tentokrát Koncert pro varhany a orchestr.
Také bych ráda zmínila projekt holandského festivalu Voor de wind, na němž se budu podílet. Festival se uskuteční v příští sezoně 2011/2012 jako putovní v rámci celé Evropské unie. Já jsem vybraná jako zástupce České republiky. Koncepci si sama vytvořím podle svých představ a skladby mi napíší skladatelé z Řecka, Holandska, Indonésie a Mexika. Jde o multimediální projekt, který bude kombinovat varhany a elektroniku se světelným designem. Ten připraví špičkový světový light designér Henk van der Geest. Chci oslovit nové zejména mladé publikum, které se konvenčním varhanním koncertům vyhýbá. Lákají mě multimediální projekty, v nichž se kombinuje hudba s tancem i další velmi netradiční spojení. Také mám ráda i neobvyklá místa k uskutečnění koncertu. V srpnu jsem například v rámci Klara Festivalu v Bruselu měla koncert v metru!
Nakonec jsem si tohle téma vybrala také pro svou doktorskou práci na Janáčkově akademii múzických umění v Brně – Varhany v novém kontextu. Jde mi o to, vymanit se z tradičního liturgického kontextu, který je pro tento nástroj typický. Vytvoření neobvyklých spojení s dalšími nástroji, kdy se varhany stávají součástí multimediálních projektů se složkou vizuální, taneční nebo elektronickou.

Tak já vám ze srdce přeji, aby se vám to podařilo, protože jinak by během pár let mohly být koncertní síně liduprázdné! Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí v uměleckém i soukromém životě.

www.chrobokova.com

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na