Rusalka v ND – přerod pohádky v psychologické drama

  1. 1
  2. 2

Nastudování vrcholného operního díla Antonína Dvořáka režisérem Jiřím Heřmanem v pražském Národním divadle vzbudilo při své loňské premiéře (13. 5. 2009) řadu velmi rozdílných reakcí – od oslavných až po zatracující – a vyvolalo živé polemiky o trendech v současné operní režii. Podívejme se na inscenaci z poněkud širších souvislostí s ročním odstupem, který nám snad umožní alespoň trochu se přiblížit objektivnímu hodnocení, pokud lze v umělecké oblasti o něčem takovém vůbec hovořit. Základním předpokladem pro uvažování o tomto inscenačním počinu je plné uvědomění si skutečnosti, jaké postavení zaujímá Rusalka v kontextu historie české opery. Jedná se o dílo, které patří k onomu příslovečnému rodinnému stříbru se všemi pozitivy i negativy s tím spojenými. S diváckou oblibou jí na českých jevištích může konkurovat jedině Smetanova Prodaná nevěsta a právě s touto operou sdílí i osud takřka „nedotknutelného díla“. Její mimořádná popularita je tak pro ni paradoxně i nevýhodou: jakýkoli odklon od zažité inscenační tradice je bedlivě monitorován a posuzován co nejpřísnějšími měřítky.


Jaká je tedy Heřmanova Rusalka? Jednoznačně lze konstatovat, že touto inscenací Národní divadlo definitivně nastoupilo cestu směrem, kterým se v současné době ubírá většina světových operních scén – či snad přesněji „evropských“, protože newyorská MET se i na počátku 21. století drží linie „klasických“, výpravných (a mimořádně nákladných) produkcí – , tedy směrem k oproštění od zažitých režijních i hereckých stereotypů a „velkooperních“ klišé a takovým posunům (významovým, časovým a prostorovým), které by dříve nebyly myslitelné. Z hlediska postmoderního uvažování o umělecké tvorbě – přičemž se ozývají hlasy, že i tato etapa je již za námi – jsou takové postoje k operní režii zcela pochopitelné. První vlaštovky přinášející moderní evropské trendy se v Národním divadle objevily již před pár lety. Byla to např. inscenace Janáčkovy opery Osud v pojetí Roberta Wilsona (hrála se v letech 2002-2004) nebo Smetanova Čertova stěna v režii Davida Pountneyho (na repertoáru 2001-2006). V těchto případech se jednalo o zahraniční hostující režiséry, a tak je současná inscenace Rusalky snad vůbec prvním počinem českého režiséra (spolu s inscenací Monteverdiho Orfea od stejného tvůrce), který umožnil domácím divákům účast na moderním operním divadle bez nutnosti cestovat za ním do zahraničí. To není málo.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dvořák: Rusalka (ND Praha 2009)

[Celkem: 100    Průměr: 4/5]

Mohlo by vás zajímat


14
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
14 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Bravurně napsáno. Zejména úvod, který mi je sympatický. Proč bychom měli klišovitě setrvávat na tradičních režijních přístupech? Vždyť estetika a vnímání doby je jiné. Konečně někdo dokázal fundovaně napsat, že operní divadlo 21. století je o symbolech, o psychologii a ne o jezeru, ježibabě a chatrči. SKVĚLE napsáno!
Karel

Vlasta

Otázkou je, zda představení jsou určena širokému publiku nebo hrstce odborníků. Opera je mnohdy ne zcela přehledný útvar, který se tím, co někdo nazývá moderním přístupem, může změnit pro diváka v bludiště. A "vychovávat" diváka inscenacemi, jako byla před časem Prodaná nevěsta v Národním, je bezpochyby nesmysl. Tím nechci v žádném případě tvrdit, že je třeba setrvávat u zaběhaných klišé. Třeba loňská Cosi van tutte ze Salzburgu je mimořádně skvělá.

Anonymous

Vážený pane Šupko a ostatní diskutující, k Vaší recenzi mi dovolte dvě poznámky, týkající se hudební složky.1.Zdaleka všechna vi=de otevřena nejsou, pokud to bude někoho zajímat, dám si práci a spočítám ta, která zůstala zavřena2.Občasné překrývání sólistů v Rusalce nejen já, ale všichni dirigenti, s kterými jsem se setkal a o tomto diskutoval, považují za opravdu velký a velmi obtížně řešitelný úkol. Bojuje s tím každý, partitura je opravdu neskutečně tematicky a instrumentačně bohatá.Pěvecké party jsou samotným Dvořákem často psány tak, že je již při prvním pohledu do partitury (zdůrazňuji opravdu do partitury, protože jedině ta je zde klíčem k… Číst vice »

Anonymous

No nevím. Že by Dvořák ta místa schválně napsal tak, aby zpěváci nebyli slyšet? Je to přece opera, ne?
Rocco

Lolitka

Ještě jsem nebyla, ale půjdu. Nadchlo mě to, co píše autor o režii. D. Burešovou sice nemusím, protože nemá úplně dobrou techniku a trochu se dusí a všechno hučí forte, ale inscenace vypadá pěkně.

Anonymous

Na této Rusalce jsem nedávno byla s dcerou a oběma se nám moc líbila, i když tam není les atd. :) Rozhodně nesouhlasím s příspěvkem výše, že by snad mělo být představení jen pro "hrstku odborníků". Žádný odborník nejsem, ale vše, co se dělo na jevišti jsem bez problému pochopila.

rastislav

Videl som premieru a bol som totalne prekvapeny…taketo predstavenie som v nasich cesko-slovenskych opernych vodach a vodickach necakal.Az na jednu vynimku skveli spevaci,vyborna rezia…proste nadherny zazitok.Niekedy idem na prestavenie s velkymi ocakavaniami a potom interpreti len tazko naplnaju tieto ocakavania a naroky…toto bol opacny pripad a vysledny efekt bol o to uzasnejsi.

Anonymous

Díky za skvělý článek, tahle Rusalka je opravdu výborná a vůbec se nedá srovnávat s tím, jak se hrála dříve. Viděl jsem i předchozí inscenaci v ND, která byla neuvěřïtelně nudná a pro ty, co ji neviděli, jen pro představu: voda tam byla zobrazena pomocí vlnící se zelené látky jako na nějaké školní besídce. Hrůza.
Martin

Anonymous

Mně se také nová Rusalka líbí. Až bych řekl absolutní spokojenost. Jediný problém je paní Pecková, která už na to prostě nemá (ovšem nikoliv v intencích pro znalce, ale i "obyčejný" smrtelník to slyší a o to je to horší).

Anonymous

Souhlasím. Paní Pecková už jak se říká "zkrachovala" a měli by ji přeobsadit – o tom se tady psalo už po premiéře. Ale D. Burešová taky není dobrý hlas. Je průrazná, to ano, ale neumí ztišit, zpívat piána… Nemají moc na výběr. Jinou Ruslaku v ND nenajdete.

Inscenace je moc dobrá a přibližuje se tomu, co naleznete na západ od nás. Heřman není špatný i Hry o Marii byly povedené.

Anonymous

Leonora3:dalsia recenzia (po Hoffmanovych poviedkach v ND), ktora ma inspiruje k navsteve tohto predstavenia. Bohuzial, do konca tejto sezony uz nie je na programe, ale budem si to viest v diari i v sezone novej. K Rusalke v ND som vsak chcela poreferovat o nezavislom pohlade Larryho L.Lasha,(z amer. mesacniku Opera News) ktory obvykle recenzuje predstavenia z Viedne a jak ho ja poznam a citala som jeho rezenzie, vzdy trafi kliniec po hlavicke!(v pripade recenzi tych predstaveni, ktore som vo Viedni videla i ja, napr. Macbeth, Capriccio, Turek v Italii). V on-line archive Opera News som nasla recenziu predstavenia zo… Číst vice »

Pavel Šimáček

Milá Leonoro, moc díky za zahraniční recenzi! Rusalku jsem viděl dvakrát (chtěl jsem častěji, ale vždy mi představení s něčím kolidovalo) a je opravdu nádherná! Myslím, že by se Vám mohla líbit…

Anonymous

Leonoro prepacte, ale 6.6.2010 este nebolo. Mala ste na mysli iny datum?

VT

Anonymous

Leonora3:
dekuji za upozorneni a omlouvam se. Larry L.Lash rezenzoval Rusalku ze dne 6/6/2009
a The Bartered Bride (Prodanou nevestu) ze dne 6/5/09. Podle americkeho spusobu psani datumu je to cerven 09 (u Prodanky by to mohl byt i kveten) a recenzuje dve predstaveni za sebou, recenze byly uvedeny on-line Opera News, International October 2009.