Klavírista Martin Kasík: Snažím se být kreativní i v tomhle zamrzlém čase

  1. 1
  2. 2
Martin Kasík patří k nejvýraznějším osobnostem české hudební scény. Je vítězem řady prestižních soutěží – mimo jiné soutěž Pražského Jara v roce 1998, rok poté Young Concert Artists Competition v New Yorku v roce 1999. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, je členem Klavírního tria České filharmonie a mimo svou koncertní dráhu je činný i pedagogicky – na Pražské konzervatoři a AMU.

Martin Kasík (foto Vilém Veverka)
Martin Kasík (foto Vilém Veverka)

Vyrůstal jste v kraji Leoše Janáčka, kde je dodnes živé muzicírování. V jednom z rozhovorů jste uvedl, že váš dědeček hrál asi na deset nástrojů, a i váš první učitel klavíru Vladimír Křenek Vás vedl ke schopnosti improvizovat a vymýšlet a mít z toho radost. Zdá se, že v našem jinak pozoruhodném systému ZUŠ a síti konzervatoří pořád chybí schopnost „muzicírovat“, improvizovat, zahrát podle sluchu, zaranžovat si to, co jsem zaslechl. Děti stále spíš pilují celoročně dvě skladby, ti nejlepší do soutěží. Jaká je vaše zkušenost a doporučení?
Souhlasím s vámi, myslím, že rozvíjení kreativity trochu pokulhává za profesním pilováním. Můj pan učitel Vladimír Křenek mě často vyzýval k improvizaci. Měl jsem za úkol harmonizovat lidové písně a učit se harmonické kadence. Pomohlo mi to výrazně v orientaci v hudební struktuře i na klaviatuře a posílilo paměť. Na konzervatořích se samozřejmě vyučuje předmět improvizace, ale často ho studenti odbývají. Ve svých hodinách žádám žáky, aby zahráli harmonickou kostru skladby, aby si poslechli basovou linii, aby transponovali a podobně, prostě aby chápali hudební struktury.

I u interpretace vámi oblíbeného Chopina říkáte, že by si klavírista měl uchovat perspektivu improvizátora, kouzla okamžiku…
Myslím, že u Chopina to platí víc než u kohokoli jiného. Je k tomu řada dobrých důvodů. Chopin sám (podle svědectví Georges Sandové) komponoval tak, že přišel ke klavíru a improvizoval. A to tak dokonale, že se dílo zdálo hotové. Pak hudbu začal zapisovat do not a při té příležitosti se snažil některé věci pozměnit, upravit, něco dodat, ubrat, prostě komponovat, až se mu skladba začala rozkližovat. Po úmorném výkonu a někdy i mlácení do piána zapsal skladbu téměř doslova tak, jak ji improvizoval. Také ve svých skladbách stále měnil dynamiku apod. Hudební tvar jeho skladeb je úžasným způsobem ohebný a jako kapky duhy hází nepostižitelné odlesky. Podle mne je nutné se jeho hudbě odevzdat a připustit, aby mohla znít pokaždé jinak a nově.

Chopin má širokou paletu nálad. Někteří slavní interpreti hráli výborně jeho etudy a jiní třeba Nokturna. Já mám například Nokturna nejraději od Rubinsteina a překvapilo mne, že moje dcera taky, takže to nemusí být generační.
Co
je vám nejbližší z Chopinova repertoáru? Které klavíristy máte rád?
Nokturna jistě patří k vrcholům jeho tvorby, zařadil bych tam ještě balady, scherza, preludia, etudy, některé mazurky, polonézy. Teď už jsem téměř vyjmenoval všechna jeho díla… (smích)

Martin Kasík (foto Vilém Veverka)
Martin Kasík (foto Vilém Veverka)

 Je to opravdu autor, který klavíru rozuměl nejvíc. Nechtěl v něm slyšet orchestr jako například Liszt, ale pochopil jeho vlastní pravidla a odkryl tajemství dokonalého zvuku. To si člověk dobře uvědomí, když analyzuje jeho harmonie, které jsou na míru šité konkrétním klavírním registrům a vytvářejí alikvótní senzace. Rubinstein patří také k mým oblíbeným interpretům, je to velký muzikant a v nejlepším slova smyslu aristokrat – jako Chopin.

Zaujal mne koncept soutěže Young Concert Artists Competition v New Yorku, kterou jste v roce 1999 vyhrál. Ta soutěž existuje už 60 let a má velmi aktuální a inspirativní koncepci doposud. Přátelskou, efektivní, buduje komunitu. Znáte ještě nějaké podobné soutěže, které mladým absolventům třeba doporučujete? Studenti si stěžují, že většinou nedostanou žádný feedback ze soutěží, pokud nezískají cenu…
Trochu příliš se nám ty soutěže rozrostly. Je jich ohromné množství a kdyby všichni vítězové chtěli mít koncertní kariéru, nebylo by pro ně asi dost příležitostí. Young Concert Artists je jedinečná v tom, že je to zároveň neprofitní agentura, která vám nabídne dlouholeté angažmá. Neznám druhou tak mocnou organizaci, navíc její vítězové jsou ze všech možných oborů – Pinkas Zukerman, Emanuel Ax, Tokio string quartet, Dawn Upshaw… Pořídí vám fotky od nejlepšího newyorského fotografa, představí vás v Carnegie Hall, Kennedy Center, sponzorují vaše koncerty s orchestrem… Je to prostě mimořádně dobrý rozjezd pro mladé muzikanty. Kromě nástrojové pestrosti má ještě specifikum v tom, že počet vítězů je neomezený – neuděluje první, druhou, třetí cenu, je připravena udělit vítězství třeba osmi lidem nebo také vůbec nikomu, kritériem je pouze výrazná a rozvinutá hudební osobnost.

A co soutěže Chopinovské? Co Mariánské lázně? Víme, jak je pořád napjatá situace s orchestry v Západočeském kraji, přestože patří k našim nejstarším.
Chopinovských soutěží je také řada a jsme docela hrdí na mariánskolázeňskou tradici. Zde je výhoda (jako v případě soutěže Pražského Jara), že je soutěž spojena s festivalem. Své vítěze pak angažujeme a zůstáváme s nimi v kontaktu. Mohou se tu také setkat se světovými chopinisty – v poslední době u nás vystoupili vítězové Varšavské soutěže Dang Thai Son, Kevin Kenner, dříve tu hráli například Grigorij Sokolov, Martha Argerich, nebo Krystian Zimerman. Orchestry zejména teď velmi trpí a všichni jim držíme palce. ZSO Mariánské Lázně jsou rezidenčním orchestrem festivalu a podávají krásné výkony, těžko bych si bez něj dokázal soutěž a festival představit.

Martin Kasík s manželkou Kristinou a dětmi (foto Martin Kasík)

Dnes spolupracujete s agenturou Arco Diva, jak to začalo a proč? A čeho si konkrétně na práci agentury ceníte? Liší se její práce nějak charakteristicky od práce agentů v zahraničí? Myslíte, že výborný klavírista dnes může fungovat bez agenturní podpory?
Agenturou jsem byl osloven po vítězství v soutěži Pražského Jara. Nabídli mi dlouhodobou spolupráci, sponzorovali a produkovali má první CD, vděčím jim za mnoho. Velmi si u nich cením lidského přístupu, což není vždy pravidlem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments