Klavírní festival Rudolfa Firkušného již za pár dní
Reprezentant české klavírní scény
„Vizí Pražského jara je, aby každý rok po boku zahraničních klavíristů vystoupil výrazný reprezentant domácí scény – letos naše pozvání přijal Miroslav Sekera,“ říká Bělor. Návštěvníci Pražského jara mohou mít ještě v živé paměti jeho skvělé vystoupení s houslistou Josefem Špačkem, kdy si v rámci přídavku vyměnili nástroje a Sekera bravurně zahrál na housle. Pro zasvěcené to nebylo až takovým překvapením. Díky tomu, že stejně jako salcburský génius hrál na housle i klavír, si jej jako sedmiletého vybrali pro roli malého Mozarta ve Formanově filmu Amadeus. „Je pravda, že tahle šestnáctivteřinová událost se táhne se mnou celý život, účast v oscarovém filmu se těžko vymazává ze životopisu. Ten film se mi osobně moc líbí,“ uvedl při nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Možná mi jako mladému vadilo, že mě spojují s touhle figurkou, že mohu dosáhnout sebelepších úspěchů na soutěžích, ale stejně to všechno přebije postavička v paruce. No, už jsem se s tím naučil žít. Vždyť je to úsměvné, už mi je přes čtyřicet,“ kvituje.
Mnohem důležitější je, co o něm hudební odborníci soudí dnes: „Miroslav Sekera okouzlil excelentní technickou přípravou, soustředěným výkonem od začátku do konce, pokorným projevem bez zbytečných pódiových afektů, ale především – hloubkou prožitku a porozumění každého díla, kterým přišel své publikum oslovit.“
Svůj připravovaný recitál nazývá v nadsázce „old‑fashioned“: skladby rozvrhl chronologicky, začíná Scarlattim, pokračuje Beethovenem. „Mám rád změny, cykly složené z drobných skladeb, kdy každá má svůj příběh. Když jsem dostal příležitost zahrát si na takovém festivalu a v takovém sále, rád bych toho ukázal co nejvíc,“ svěřil se nedávno Hospodářským novinám. Smetanovy klavírní skladby zvolil Sekera také záměrně, s úmyslem „představit ho jako autora virtuózních klavírních skladeb, jež si nezadají se skladbami jeho idolu, klavírního virtuosa a skladatele Franze Liszta.“ Nenechte si ujít recitál Miroslava Sekery – ve čtvrtek 29. listopadu v Rudolfinu.
Žánrové zpestření
Festival letos přinese žánrové zpestření – 22. listopadu jej zahájí legenda jazzového klavíru Monty Alexander, pianista brilantní techniky a strhujícího swingového projevu. Slavný dvaadevadesátiletý zpěvák Tony Bennett o něm nedávno prohlásil: „Monty Alexander včera v klubu Birdland odehrál jeden z nejlepších jazzových koncertů, jaké pamatuji!“
Klavírista s pozoruhodným životním příběhem
„Vaší zvláštní pozornosti doporučuji britského pianistu Paula Lewise s pozoruhodným životním příběhem,“ upozorňuje Bělor. Na rozdíl od většiny svých kolegů zahájil kariéru jako samouk – v jeho okolí nebyla žádná možnost výuky klavíru. Začal tedy navštěvovat knihovnu, kde trávil mnoho času poslechem nahrávek. O mnoho let později navštívil mistrovské kurzy svého vzoru z knihovních nahrávek – legendárního Alfreda Brendela. V samostatné pětihodinové lekci prošel náročným „křtem ohněm“ a posléze se stal jeho soukromým žákem. Jeho kariéra pak stoupala strmě. Roku 2010 se Lewis stal prvním pianistou, který provedl všech pět Beethovenových klavírních koncertů v rámci jedné sezony BBC Proms. V živé paměti zůstává jeho brilantní výkon v Brahmsově klavírním koncertu na Pražském jaru roku 2015 i citlivý doprovod festivalového recitálu tenoristy Marka Padmora v roce 2012. Jeho nadcházející recitál staví na dílech velikánů klasicismu – Josepha Haydna a milovaného Beethovena, večer uzavřou Brahmsovy Čtyři klavírní kusy.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]