Klavírní festival Rudolfa Firkušného již za pár dní

Již za několik dní v Praze přivítáme prvního ze šestice vynikajících pianistů šestého ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, jejž Pražské jaro pořádá. „Každý z těchto umělců přináší unikátní pohled na klavírní interpretaci, což podtrhuje široká paleta zemí, ze kterých přijíždějí, od Ruska přes Spojené království až po Jamajku,“ uvádí ředitel Pražského jara Roman Bělor. Také programová nabídka je rozmanitá, na své si přijdou milovníci klasicismu, romantismu i jazzu. Vedle opravdových legend se představí klavíristé nastupující generace – letos jím bude čerstvý vítěz slavné Van Cliburnovy soutěže, Jihokorejec Yekwon Sunwoo.
Miroslav Sekera (foto © Ilona Sochorová)

Reprezentant české klavírní scény
Vizí Pražského jara je, aby každý rok po boku zahraničních klavíristů vystoupil výrazný reprezentant domácí scény – letos naše pozvání přijal Miroslav Sekera,“ říká Bělor. Návštěvníci Pražského jara mohou mít ještě v živé paměti jeho skvělé vystoupení s houslistou Josefem Špačkem, kdy si v rámci přídavku vyměnili nástroje a Sekera bravurně zahrál na housle. Pro zasvěcené to nebylo až takovým překvapením. Díky tomu, že stejně jako salcbur­ský génius hrál na housle i klavír, si jej jako sedmiletého vybrali pro roli malého Mozarta ve Formanově filmu Amadeus. „Je pravda, že tahle šestnáctivteřinová událost se táhne se mnou celý ži­vot, účast v oscarovém filmu se těžko vymazává ze životopisu. Ten film se mi osobně moc líbí,“ uvedl při nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Mož­ná mi jako mladému vadilo, že mě spo­jují s touhle figurkou, že mohu dosáh­nout sebelepších úspěchů na soutě­žích, ale stejně to všechno přebije po­stavička v paruce. No, už jsem se s tím naučil žít. Vždyť je to úsměvné, už mi je přes čtyřicet,“ kvituje.

Mnohem důležitější je, co o něm hudební odborníci soudí dnes: „Miroslav Sekera okouzlil excelentní technickou přípravou, soustředěným výkonem od začátku do konce, pokorným projevem bez zbytečných pódiových afektů, ale především – hloubkou prožitku a porozumění každého díla, kterým přišel své publikum oslovit.“

Svůj připravovaný recitál nazývá v nadsázce „old‑fashioned“: skladby rozvrhl chro­nologicky, začíná Scarlattim, pokra­čuje Beethovenem. „Mám rád změny, cykly složené z drobných skladeb, kdy každá má svůj příběh. Když jsem do­stal příležitost zahrát si na takovém festivalu a v takovém sále, rád bych toho ukázal co nejvíc,“ svěřil se nedávno Hospodářským novinám. Smetanovy klavírní skladby zvolil Sekera také záměrně, s úmyslem „představit ho jako autora virtuózních klavírních skladeb, jež si nezadají se skladbami jeho idolu, klavírního virtuosa a skladatele Franze Liszta.“ Nenechte si ujít recitál Miroslava Sekery – ve čtvrtek 29. listopadu v Rudolfinu.

Žánrové zpestření

Festival letos přinese žánrové zpestření – 22. listopadu jej zahájí legenda jazzového klavíru Monty Alexander, pianista brilantní techniky a strhujícího swingového projevu. Slavný dvaadevadesátiletý zpěvák Tony Bennett o něm nedávno prohlásil: „Monty Alexan­der včera v klubu Birdland odehrál jeden z nejlepších jazzových koncertů, jaké pa­matuji!“

 

Paul Lewis (zdroj paullewispiano.co.uk)

 

Klavírista s pozoruhodným životním příběhem

„Vaší zvláštní pozornosti doporučuji britského pianistu Paula Lewise s pozoruhodným životním příběhem,“ upozorňuje Bělor. Na rozdíl od většiny svých kolegů zahájil kariéru jako samouk – v jeho okolí nebyla žádná možnost výuky klavíru. Začal tedy navštěvovat knihovnu, kde trávil mnoho času poslechem nahrávek. O mnoho let později navštívil mistrovské kurzy svého vzoru z knihovních nahrávek – legendárního Alfreda Brendela. V samostatné pětihodinové lekci prošel náročným „křtem ohněm“ a posléze se stal jeho soukromým žákem. Jeho kariéra pak stoupala strmě. Roku 2010 se Lewis stal prvním pianistou, který provedl všech pět Beethovenových klavírních koncertů v rámci jedné sezony BBC Proms. V živé paměti zůstává jeho brilantní výkon v Brahmsově klavírním koncertu na Pražském jaru roku 2015 i citlivý doprovod festivalového recitálu tenoristy Marka Padmora v roce 2012. Jeho nadcházející recitál staví na dílech velikánů klasicismu – Josepha Haydna a milovaného Beethovena, večer uzavřou Brahmsovy Čtyři klavírní kusy.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na