Konkurs na šéfa ČF: Dvořákova Praha nestačí?
Po rezignaci narychlo dosazeného a hudebníky odmítaného Václava Kasíka má „válečný stav“ v České filharmonii uklidnit konkurz, z nějž by měl vyjít nový ředitel tohoto tělesa. Jaké budou podmínky výběru tentokrát?
Než se rozběhnou výběrová řízení s předkládáním velkolepých vizí a projektů rozvoje orchestru, chtěla jsem v téhle glose napsat, aby si nový ministr Besser zašel na nějaký koncert právě probíhající Dvořákovy Prahy. V praxi by viděl, jak to může v Rudolfinu profesionálně klapat. On mě ale předstihl a včera se zúčastnil koncertu Královské vlámské filharmonie. Škoda, že neviděl minulý týden tu Českou, nestačil by se divit: orchestr nestávkuje, ale ochotně a rád hraje pod taktovkou Sira Johna Eliota Gardinera, jednoho z největších současných dirigentů, program je atraktivní, diváci jsou nadšení, sál nabitý. Nepamatuju, kdy naposled sklidila Česká filharmonie ovace vestoje za „obyčejného“ Dvořáka, stokrát hranou 8. symfonii, a to DOMA v Rudolfinu.
Zahraniční umělci, kteří se na festivalu střídají, jsou skutečné špičky. Jen namátkou: Hvorostovsky, Gardiner, Pires, Hagen Quartet, Vogt, City of Birmingham Symphony Orchestra, Drážďanská filharmonie, Orchestre National de France… Žádné béčkové obsazení. Dvořákova Praha je rozhodně nejprestižnější festival letní sezóny, v jehož lesku blednou vzpomínky i na stále chudší Pražské jaro. Ostatně i sám nápad uspořádat v Praze dvořákovský festival, který tu nejznámější český autor nikdy neměl (a byla to ostuda), je pozoruhodný a záslužný. Kdo za tímto projektem stojí, ví dnes každý – je to odvolaný ředitel České filharmonie Vladimír Darjanin. Právě festival (byť se měl jeho vedení vzdát a profit této akce na úkor ČF se nikdy neprokázal) byl jednou z hlavních záminek pro Darjaninovo odvolání – vidí to dnes nový ministr stejně?
A co další výtka, že člověk ze soukromé sféry nemůže rozumět hospodaření příspěvkové organizace? Když pominu, že Darjanin měl před nástupem do ČF zkušenosti jako generální komisař českého Expa v japonském Aichi, což jistě nebyla nějaká „s.r.očková aktivita“, je argument lichý i z jiného důvodu. Dnes dělají nejdůraznější škrty a úspory v rozpočtu ministři vzešlí ze soukromého sektoru – jejich předchůdce, kariérní úředníky a politiky nikdy nezajímalo, za co a jak zbytečně ministerstva vyhazují peníze. Takže je tohle znaménko „soukromníka“ stále ještě mínus, nebo plus?
Konkurs bude a Darjanin se ho už nejspíš nezúčastní, i když orchestr by o něj hodně stál. Pokud mají uchazeči dokázat, že něco vědí o financování orchestru a hudebním provozu, že mají nápady a umí proměnit své vize ve skutečnost, ať dají na stůl stejně kvalitní projekt jako Dvořákova Praha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]