Korona-krize motivuje ke kreativitě: mikro-opery online

Koronavirové uzavírky divadel, zrušení prakticky veškerého veřejného života a přesun kulturního dění do domácí karantény mají na vývoj kultury zásadní vliv. Ne všechny výsledky korona-krize jsou však marné.
Ella Marchment (zdroj Facebook)

Přísné restrikce a podmínky domácí karantény se stávají motivací alternativní umělecké tvorby – umělci z celého světa využívají ke své propagaci online prostředí. Nejčastěji se na sociálních sítích setkáme s jednoduchými videonahrávkami hudebníků hrajících přímo z domova, jindy jsou skrze webkamery synchronizovány celé orchestry, nebo jsou nápady ještě originálnější.

Jedním z nových podnětů v uplynulých týdnech je projekt Opera Harmony, snažící se iniciovat v momentálních podmínkách pokračování operní tvorby a uvedení již vzniklých oper formou online inscenací. Opera Harmony disponuje svým vlastním profilem na Facebooku, který má zároveň dohromady spojovat libretisty, skladatele, režiséry i hudebníky, aby spolu vytvořili miniaturní opery určené pro internetovou prezentaci.

Iniciátorkou projektu je divadelní režisérka a manažerka Ella Marchment, která se v posledním desetiletí věnovala nejen tvorbě a umělecké výchově, ale i propojování pestré škály aktivních umělců v operní sféře. „Jednoho dne jsem přemýšlela, jak bychom mohli společně tvořit i přes náročné okolnosti, jak využít nucené odloučení k tomu, aby nás tato situace opět sblížila,“ říká režisérka. „Jsem připravena zprostředkovat umělcům příležitosti k umělecké tvorbě, jak jen to bude možné – bez ohledu na zkušenost. (…) Myšlenkou projektu je vybudovat síť vztahů mezi těmi, kdo vytváří operu a zasadit tak semínko zcela nových profesionálních vztahů, které mají potenciál růst ještě dlouho poté, co se dostaneme ven z této situace. (…) V době, kdy 99 procent světových operních společností přerušila činnost a naše životy jsou ohraničené stěnami našich domovů, je nutné hledat způsoby – cesty, po kterých může tvořivost stále vzkvétat.“

Ella Marchment oslovila řadu umělců s požadavkem vytvořit operní scénu v rozsahu pěti až deseti minut. Sama zprostředkovává kontakty, propojuje navzájem umělce, sestavuje pracovní týmy, radí a spolupracuje ve věci praktických otázek okolo realizace jednotlivých tvůrčích projektů. Hlavními tématy jsou „vzdálenost“ a „komunita“.

Do programu se mohou svévolně přihlásit umělci z celého světa bez ohledu na národnost. Následně jsou dotázáni, jaká je jejich tvůrčí idea a poté jsou přihlášení jedinci propojeni s libretisty a režiséry, a mohou se tak dohodnout na finální podobě jejich společného díla.

V prvním stadiu navrhují skladatelé své požadavky na realizační tým. Ambiciózní návrhy jsou podle Elly Marchment vítány, ale ne za cenu neproveditelnosti projektu. Po obdržení libreta mohou začít autoři komponovat. V další fázi, kdy je kompozice hotova, se přistoupí k realizaci inscenace – autor společně s organizátory projektu sestaví realizační tým konkrétního díla. Osloví tedy zpěváky, hudebníky a režiséry. Není neobvyklé, že se se svými režijními ambicemi zapojují taktéž skladatelé. Přes strukturovanou organizační složku, pracuje každý tým svobodně s jediným tvůrčím kritériem – přeměnit plán v reálný umělecký produkt.

Projektu se účastní například i český skladatel Filip Holacký, který v současnosti studuje na Královské konzervatoři v Glasgow. Spolupracuje s divadelním režisérem a pedagogem Robertem Herseym na příběhu Auschwitz Lovers (Milenci z Osvětimi), založeném na skutečné události.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na