Korona-krize motivuje ke kreativitě: mikro-opery online

Koronavirové uzavírky divadel, zrušení prakticky veškerého veřejného života a přesun kulturního dění do domácí karantény mají na vývoj kultury zásadní vliv. Ne všechny výsledky korona-krize jsou však marné.
Ella Marchment (zdroj Facebook)

Přísné restrikce a podmínky domácí karantény se stávají motivací alternativní umělecké tvorby – umělci z celého světa využívají ke své propagaci online prostředí. Nejčastěji se na sociálních sítích setkáme s jednoduchými videonahrávkami hudebníků hrajících přímo z domova, jindy jsou skrze webkamery synchronizovány celé orchestry, nebo jsou nápady ještě originálnější.

Jedním z nových podnětů v uplynulých týdnech je projekt Opera Harmony, snažící se iniciovat v momentálních podmínkách pokračování operní tvorby a uvedení již vzniklých oper formou online inscenací. Opera Harmony disponuje svým vlastním profilem na Facebooku, který má zároveň dohromady spojovat libretisty, skladatele, režiséry i hudebníky, aby spolu vytvořili miniaturní opery určené pro internetovou prezentaci.

Iniciátorkou projektu je divadelní režisérka a manažerka Ella Marchment, která se v posledním desetiletí věnovala nejen tvorbě a umělecké výchově, ale i propojování pestré škály aktivních umělců v operní sféře. „Jednoho dne jsem přemýšlela, jak bychom mohli společně tvořit i přes náročné okolnosti, jak využít nucené odloučení k tomu, aby nás tato situace opět sblížila,“ říká režisérka. „Jsem připravena zprostředkovat umělcům příležitosti k umělecké tvorbě, jak jen to bude možné – bez ohledu na zkušenost. (…) Myšlenkou projektu je vybudovat síť vztahů mezi těmi, kdo vytváří operu a zasadit tak semínko zcela nových profesionálních vztahů, které mají potenciál růst ještě dlouho poté, co se dostaneme ven z této situace. (…) V době, kdy 99 procent světových operních společností přerušila činnost a naše životy jsou ohraničené stěnami našich domovů, je nutné hledat způsoby – cesty, po kterých může tvořivost stále vzkvétat.“

Ella Marchment oslovila řadu umělců s požadavkem vytvořit operní scénu v rozsahu pěti až deseti minut. Sama zprostředkovává kontakty, propojuje navzájem umělce, sestavuje pracovní týmy, radí a spolupracuje ve věci praktických otázek okolo realizace jednotlivých tvůrčích projektů. Hlavními tématy jsou „vzdálenost“ a „komunita“.

Do programu se mohou svévolně přihlásit umělci z celého světa bez ohledu na národnost. Následně jsou dotázáni, jaká je jejich tvůrčí idea a poté jsou přihlášení jedinci propojeni s libretisty a režiséry, a mohou se tak dohodnout na finální podobě jejich společného díla.

V prvním stadiu navrhují skladatelé své požadavky na realizační tým. Ambiciózní návrhy jsou podle Elly Marchment vítány, ale ne za cenu neproveditelnosti projektu. Po obdržení libreta mohou začít autoři komponovat. V další fázi, kdy je kompozice hotova, se přistoupí k realizaci inscenace – autor společně s organizátory projektu sestaví realizační tým konkrétního díla. Osloví tedy zpěváky, hudebníky a režiséry. Není neobvyklé, že se se svými režijními ambicemi zapojují taktéž skladatelé. Přes strukturovanou organizační složku, pracuje každý tým svobodně s jediným tvůrčím kritériem – přeměnit plán v reálný umělecký produkt.

Projektu se účastní například i český skladatel Filip Holacký, který v současnosti studuje na Královské konzervatoři v Glasgow. Spolupracuje s divadelním režisérem a pedagogem Robertem Herseym na příběhu Auschwitz Lovers (Milenci z Osvětimi), založeném na skutečné události.

Mohlo by vás zajímat