Kritika kritiky (32)

1. 1
  2. 2

Ze samostatných orchestrálních skladeb konečně dirigoval Felix Mottl Eroiku, předehru k Parsifalu a Smrt z lásky z Tristana a Isoldy. Mottl má ze všech tří nejklidnější, dokonce elegantní dirigentské držení. Berlíňané jsou však pravděpodobně ještě od Bülowa zvyklí na ráznější, důraznější řízení, některá nepřesná nasazení a například nestejné smyčce a dechy v souhře šestnáctin v předehře k Parsifalu zřejmě plynuly z nedostatku vzájemné důvěry. V Tristanovi, svém bayreuthském triumfu, byl Mottl velkolepý, velmi dobré bylo také jeho pojetí Beethovenovy symfonie, zvláště variací poslední věty. Paní Mottl-Standhartner zpívala Mozartovu píseň, potom jednoho Pseudomozarta (Princi můj maličký, spi) a dvě písně z Berliozových Nuits d’été v originálním jazyce, zvláště poslední (L‘ile inconne) nejpůvabněji.Ještě několik slov o sestavě orchestru. Smyčce nejsou příliš silně obsazeny, tón houslí zní poněkud suše, basy jsou ale nápadně jasné v tvorbě tónu (péče o ně však bude asi ještě dědictví Bülowovo); lesní rohy nemají příliš plný tón, o to bohatší jsou dřevěné dechy, u flétny dokonce někdy rušil jasně slyšitelný alikvot. Bicí nástroje, zvláště tympány a triangl, byly použity s blahodárnou zdrženlivostí. Slyšeli jsme otázku, jak se tento orchestru dá srovnat s Vídeňskými filharmoniky. Mohl bych odpovědět, že jakékoli srovnání je pouze latentní, neboť by muselo vzít v potaz také vysvětlení našich hudebních poměrů, a proto budiž ponecháno pro jinou příležitost. Mohu jen podotknout, že každé srovnání v uměleckých záležitostech se nutně omezuje pouze na vnějškovost. Protože o všem individuálním a jedinečném v umění je třeba mít na paměti slova, jimiž se vyjádřil Christoph Martin Wieland: „I skuteční znalci si sami zkazí požitek – který by z tisíce věcí, jež jsou samy o sobě dobré, mohli mít –, srovnáváním s věcmi jiného druhu; srovnání jsou většinou nespravedlivá a vždy zůstanou naším vlastním úsudkem.“
(Die Zeit, 6. 4. 1895)

1. 1
  2. 2