Krize v Národním divadle: Hanáková sice couvla, kvůli tomu se ale hned vzbouřila Státní opera

Aktualizováno 20:00

Ministryně kultury Alena Hanáková zrušila pověření svého ekonomického náměstka Martina Sankota řízením Národního divadla v Praze. Do funkce pověřeného ředitele dnes jmenovala po jednání s vedením české první scény současného technicko-provozního ředitele divadla Václava Peloucha.

S tím ovšem kategoricky nesouhlasí odboráři Státní opery, která je od ledna součástí Národního divadla. V Národním divadle se tak okamžitě rozhořel nový spor, hned poté, co ministryně kultury zrušila své rozhodnutí pověřit vedením Národního divadla svého náměstka Martina Sankota. Stávkovou pohotovost proto tentokrát okamžitě vyhlásila Státní opera. 

Odboráři Státní opery trvají na tom, že ministerský náměstek Martin Sankot musí v čele Národního divadla coby jeho dočasný šéf zůstat. „Respektujeme původní rozhodnutí paní ministryně jmenovat prozatímním ředitelem Národního divadla pana Martina Sankota. Není pro nás přijatelné, aby se prozatímním ředitelem stal kdokoli z managementu Národního divadla, který za současný stav divadla nese plnou zodpovědnost stejně jako Ondřej Černý,“ uvedly v prohlášení odbory Státní opery. Jejich prioritou je anulování transformace Státní opery s Národním divadlem a docílení stavu přes 1. lednem 2012. Svoje nové prohlášení odboráří proto již včera předčítali divákům Státní opery před představením Rusalky.Další vývoj výbušné situace v Národním divadle je tedy jen těžko odhadnutelný. „I nadále budeme spolupracovat a připravovat výběrové řízení na nového ředitele, diskutovat nové kandidáty a oslovovat je,“ řekla po dnešním jednání Hanáková. Také výběrová komise by měla být podle ní ustavena ve spolupráci s českou první scénou. Dál se bude hovořit o podobě transformace Národního divadla a Státní opery do budoucna. Provozně-technický ředitel Národního divadla a blízký spolupracovník odvolaného Ondřeje Černého Václav Pelouch se podle ministryně ujme funkce ještě dnes.Jednání Hanákové bylo tento týden už třetí v pořadí. Po úterní tiskové konferenci se den nato snažila na shromáždění zaměstnanců v historickém hledišti Zlaté kapličky zklidnit situaci. Tam se dohodlo, že další jednání budou přímo na ministerstvu se členy uměleckého vedení Národního divadla a odboráři bývalé Státní opery. Ti se však ve čtvrtek ostře ohradili vůči „snahám odvolaného ředitele i jeho vrcholného managementu“ problém zpolitizovat. Na dnešní, v pořadí už třetí jednání, jich přišlo několik desítek před budovu ministerstva.

Ředitele Národního divadla Ondřeje Černého Alena Hanáková odvolala před týdnem. Důvody odvolání, které byly sděleny, zástupci divadla pokládají za malicherné či vykonstruované. Svůj krok však ministryně považuje za nezvratný. Václav Pelouch bude v čele divadla do doby, než bude po uzavření výběrového řízení jmenován nový ředitel české první scény.

Související články


Reakcí (40) “Krize v Národním divadle: Hanáková sice couvla, kvůli tomu se ale hned vzbouřila Státní opera

  1. Doposud jsem byl proti spojení Státní opery a Národního divadla a Černého jsem považoval za ne moc schopného ředitele.. Tímhle ale a věřím že nejen u mě odboráři SoP definitivně skončili. Za lidmi typu Sankota a Hanákové, kteří se chovají jak komouši, si bežte někam do Ruska. Kéž by vás ze SoP někdo co nejdřív vypráskal. Ve vašem hledišti mě už neuvidíte!

  2. Čím se liší odbory v La Scale a SOP? Ty v La Scale se zasadili o to, aby jejich divadlo nemuselo rušit kvůli rozpočtu část sezóny a snížili si sami své platy a hrají dál a jsou na to hrdí. Ti z SOP budou stávkovat, aby nemuseli hrát a měli volno a mohli dál přemlouvat Kalouska, aby s tím něco udělal a zachránil jIm jejich zadky v samostatné SOP.

        1. Už jen proto, že platy v La Scale a ND se nedají srovnávat a životní náklady jsou na stejné úrovni. I tak došlo za přispění odborů v samostatné SOP k dobrovolnému snížení platů(za ředitelování Dolanského). Znám dost případů, kdy zaměstnanci ND mají ještě druhou práci. Otázkou pro absolventy konzervatoří je, zda se vůbec ucházet o místa v této „prestižní“ instituci.
          Stávka neslouží k tomu, aby měli stávkující volno jak píše Dan (stávkující jsou přítomni na pracovišti). I proto jsem psal, že je to levné.

  3. Tato diskuse je poněkud lacině mimo mísu. Nevím, jestli zúčastnění zažili za poslední dva roky to, co zaměstnanci SOP. Nejdříve strašení ze strany MK o havarijním stavu budovy a zavření na rok a půl /rekonstrukce/ a tím logicky ztráta práce, posléze sloučení, vyhazov dlouholetých zkušených pracovníků, zrušení baletu SOP, který měl vyšší úroveň než ten Zuzkův, nekompetentní výběr vedoucích uměleckých pracovníků – Rocc, Kyzlink, špatná dramaturgie, vyhánějící diváky, atd.
    Že se bouří proti Pelouchovi? Protože doufali, že ekonom Sankot přijde na různá podezřelá výběrová řízení a tomu bylo třeba ze strany vedení ND zabránit a tak proto ten Pelouch. Hloupému napověz…..
    A všichni v SOP nejsou v odborech, nikdy také nestávkovali, ale jsou jediní, kteří maji legitimní moc alespoň projevit názor veřejně na to, co se děje.
    A ještě ke sboru a k těm „píchačkám“: denně zkoušet dopoledne a hrát večer za směšné platy, to může jen ten, kdo má divadlo opravdu rád.
    A jestli nějaký Richard už nepůjde do SOP, to je nám fakt líto, ale fuk.

    Reagovat

    1. Vážení, pokud sbor dokáže utéct ze zkoušky na „padla“ a ještě se rozčilovat, že si po nich režisér dovolil chtít deset minut navíc, aby se dotáhla jedna scéna, tak se jako dělníci s píchačkami chová. To se jinak říct nedá. Jenže dělník od soustruhu se nebude tvářit jako „něcovíc“ než obyčejný plebs, především diváci.

  4. Jako zaměstnanec v korporátní sféře zažívám nejistotu každý den. Souvisí s tím, jak si firma stojí, jak se projevuje krize, zda vydělává či ne. Denně pracuji dvanáct až čtrnáct hodin denně a musím se hodně snažit, abych firmě byl platný a pomohl ji v těžkých dobách. Kdybychom ve firmě měli odbory a ty se projevovali stylem odborů státněoperních, už bychom dávno zkrachovali.

    Ale to jen na okraj. Jistota mizerně placených štokrlat je to hlavní o co odborům jde, ne o zlepšování umělecké úrovně SOP ani o posílení její prestiže díky kvalitní práci jejich uměleckých i provozních zaměstnanců…

    Svému zájmu byste nejlépe pomohli miĺí odboráři, kdybyste pořádně odváděli svou práci (zejména orchestr a sbor). Pak by si odborářů sedících v orchestru a sboru možná i publikum vážílo. Určitě více, než si publika vážíte vy (viz předchozí komentář zcela jistě zaníceného odboráře).

  5. To Milly: Jestli se vyhazovalo, tak ocividne malo! Minimalne uroven sboru v SOP je skutecne zalostna a SOP je tim dokonce znama. „Krasnym“ prikladem je Nabucco: v poslednim jednani odchazi sbor ze sceny za odhodlanym Nabuccem a oni tam ti sboristi naprosto civilne a bez jakehokoli pokusu o hereckou akci preslapujou pod schody, jak kdyby stali ve fronte na parek v rohliku a nekteri pri tom maji v sandalech ponozky! Nevedela jsem, jestli mam plakat nebo se nahlas smat. O umeni nebo aspon profesionalite se v zadnem pripade hovorit neda. Pravda, plat maji radovi umelci vetsinou nizky, nicmene dopoledni zkousky i vecerni predstaveni sotva mate kazdy den. O divadelnich prazdninach si my ostatni muzem leda nechat zdat. Krome toho v neposledni rade mate jiste pravo na svobodnou volbu a zmenu povolani..
    Hanet soubor pod vedenim pana Zusky (jehoz jmeno jste snad jeste nikde nenapsala spravne), je trochu nepatricne, protoze ten bez diskuse patri mezi predni tanecni a choreograficke osobnosti, a to nejen v CR. A to mi nevymluvite, jelikoz tenhle obor je mi blizky. A krome toho se to dalo tezko srovnavat vzhledem k rozdilnemu zamereni obou scen.
    Dale by me zajimalo, v cem je podle Vas vyber vedoucich umeleckych pracovniku nekompetentni? Konkretne treba pan Rocc? Krome jeho mladi, mate k nemu i nejake vecne pripominky? A pan Kyzlink? Jestli proste nehodnotite jako negativni vse, co bylo rozhodnuto panem Cernym. A dost mozna i bez znalosti souvislosti nebo podstaty veci, proti kterym se vlastne stavite.
    A se stejnym zapalem se ted stadovite bijete za to, aby N.divadlu sefoval nekdo, kdo se nedokaze ani souvisle vyjadrit a kdyz uz neco rekne, musi se za to nasledne verejne omlouvat, protoze pro sva tvrzeni bud nema dostatecne podklady nebo si je zamerne rovnou cuca z prstu (krome toho u odvolani byvaleho reditele navic az ex post a jeste byly vsechny vyvraceny; tj. skutecne duvody stale nikdo nezname). Nekoho, kdo je na prvni pohled absolutne neznaly terenu a pokud o neco usiluje, tak maximalne o vlastni karierni postup. Takze podporujete klidne zlo jen proto, ze si myslite, ze vam to muze k necemu pomoci. Ucel sveti prostredky. Klidne podporite ve funkci ministryni, ktera je bez nejmensich pochyb naprosto neschopna (coz skodi nejen ND, ale i mne, vam a vubec cele spolecnosti), protoze z toho chcete nejak tezit. Za vedeni ND a proti jednani ministerstva se stavi umelecka i laicka verejnost, a to navzdory tomu, ze nekteri z nich jinak byli nebo i stale jsou proti transformaci. Zamestnanci/odborari SOP bohuzel tyhle nuance pres svou odsouzenihodnou zaslepenost nevidi. Nebo v horsim pripade vidi a jen chteji vydojit co nejvice.

    1. Ten příklad s Nabuccem (i já jsem zažila, a patrně ne na stejném představení) je bohužel jen malý střípek z mnoha, které jsem v SOP viděla jako dlouholetý předplatitel. Například loni na podzim největší herecká akce sboru byla, že nastoupili na jeviště a přečetli svou petici, bohužel povětšinou cizincům, kteří neměli potuchu, která bije. Tím se jejich smysl pro dramatično vyčerpal a zbytek představení obvykle odehráli s podobným nasazením, jak popisuje Kamila. Opravdu umělecká práce.

    2. To Kamila: sbor může být kvalitnější, ale nikdo se do něj nehrne. Proto někteří sboristé mají důchodový věk, jsou po operacích kyčlí, kolen i srdce a to může být na jevišti znát. Často zpívají s nachlazením, protože si díky platu nemohou dovolit přijít o peníze. Sandály mají stáří i 30 let a často mění majitele(externisté v Nabuccu). Možná vy byste riskovala nějakou tu plíseň, ale je to proti hygienickým předpisům.
      Pro Vaši informaci- zkoušky jsou od úterý do pátku. Představení uterý až neděle(někdy je díky baletu volný i jiný večer). Představení je také ve svátky(vašimi slovy:o těch si můžeme nechat zdát:-)).
      Abyste to lépe pochopila, nestěžuji si, jen Vám podávám skutečné informace, se kterými se budete muset smířit, protože nikdo lepší se do sboru nehrne. Spíše to vypadá, že sboristé vymřou, protože tato činnost se stává spíše koníčkem, než (vzhledem ke vzdělání) náležitě placenou profesí. :-)

        1. Ke konkurzům žádný zázrak nepřijde. Kdo by to také za 14 tisíc hrubého chtěl dělat?
          Inzerce je většinou na všech uměleckých školách + na webu. Zpívat s nachlazením, by se samozřejmě nemělo, ale když hrozí, že nebude na nájem, tak „jde“ všechno.

          Řešením je nabídnout slušné podmínky. Pak se kvalitní uchazeči sami pohrnou.

          Když chci mít v podniku špičkového lékaře, kuchaře, architekta, ekonoma, právníka, grafika, kadeřníka, překladatele atd., tak mu musím zatraceně dobře zaplatit. Proč si někdo myslí, že umělecký pracovník, který bere polovinu průměrné mzdy, bude odvádět a bude schopen světových výkonů?

          1. Kdo hlavně dnes chce špičkového uměleckého pracovníka – jedině divák, ale ten je schopen účastnit se na provozu divadla jedině zaplacením vstupného a nakonec se dozví, že umělecký pracovník vstupující na jeviště, není schopen z ekonomických důvodů odvést světový výkon? Pokud jsem špičkový lékař, kuchař, architekt atd. v podniku, který mě nedokáže ocenit, NEPRACUJI !!!

          2. Pane Pottere tak jste si nakonec sám odpověděl proč je úroveň sboru taková, jaká je. Protože špičkový umělec (většinou) v podniku, který ho nedokáže ocenit nepracuje.

          3. To já vím dávno a proto SOP řadu let již nenavštěvuji. A když tam nejsou ti špičkoví tak kdo tam vlastně zůstává a hlavně proč ????

          4. Zůstávají nadšenci a Ti, kteří už se asi těžko budou učit něco nového a hledat zaměstnání mimo obor.

          5. Prosím jen, abychom nekřivdili v jinak velmi seriózní diskusi. Obecně v umění a ve vědě jsou lidé, kteří jsou nadšení pro obor a kterým nejde o peníze v první řadě, jak pravil náš novodobý „klasik“… Přece všichni známe vynikající vědce i umělce, kteří budou pracovat s vervou a budou vděčni, že je jim umožněno pracovat, neb oni svůj obor milují a nedovedou bez něho žít. Herec Ladislav Pešek, když ho ND penzionovalo, nikdy již do této budovy nevstoupil. Chtěl zemřít na jevišti. A podobných je opravdu více. Řekl bych spíše, kdo z pragmatických důvodů volí jiný obor, asi nebyl ten talent Bohem vyvolený, byl jen průměr. Opravdový talent asi nebude přihlížet k financím, ať to zní jakkoliv pošetile, jinak by nebyli velcí skladatelé, malíři, herci, výtvarníci, kteří mnohdy třeli bídu. To řečené se vztahuje k populačnímu průměru, ten jde za penězi i za jistotami, pohodlím, talent nikoliv.

          6. S takovými talenty máte jistě pravdu Jiří, ale toho vlákno pojednává o struktuře a úrovni sboru SOP. Nadšenec-tví ještě rozhodně talent nezaručuje a ani to, že zůstávají, protože již nechtějí hledat uplatnění mimo svůj obor, nemúže být omluvou pro stávající žalostný stav. Mělo by platit: buď odvádět kvalitní výkony nebo raději odejít, byť by celá situace „řešení krize zespoda“ vedla k ukončení činnosti sboru!

          7. „Buď odvádět kvalitní výkony nebo raději odejít“.
            A to by jako mělo platit kde?
            Jen u sboru, nebo jen v SOP, v celém ND, pro všechny umělecké zaměstnance v Praze, pro všechny zaměstnance ve všech profesích a všude na světě?

            Pane Pottere to není řešení, ale čirá utopie.

          8. Máte vlastně pravdu, žádat kvalitu za cenu personálních obětí je v říši příspěvkových organizací státu utopií.

  6. Při zpětném pohledu je jasné, že celá akce začala na popud uražené ješitnosti SOP, protože oni jsou přece jen něco u nás tak umělecky ojedinělého, že se nebudou zahazovat “ slučováním “ s něčím tak veteši podobným jako je ND, to už tu jednou bylo, za vlády zločinných komunistů a za to se určitě klíči nezvonilo. Je to prostě pod jejich úroveň. Takže, co teď chce ND, ba i kulturní veřejnost, je hned chucpe a v SOP to chtějí docela přesně naopak.

    1. Já si taky připadám jako kulturní veřejnost a té blbosti, které se říká „transformace“ SOP a ND, rozhodně netleskám. Jako chucpe mi přijdou vaše řeči na adresu lidí ze SOP ohledně nějaké jejich uražené ješitnosti. Ne že by se mi líbilo, co dělá ministerstvo, ani náhodou, ale vůbec se nedivím zaměstnancům SOP, že netáhnou s ND za jeden provaz. Proč by to dělali? Copak někdy někdo důvěryhodně vysvětlil, čím je spojení obou divadel do jednoho molochu lepší? A jsou snad vidět nějaké lepší výsledky? Pakulturní Besser něco vymyslel – pravděpodobně nikoli hlavou – a to ho teď bohužel přežívá, i když kdoví, kde mu je konec.

  7. Je velký nepoměr v přístupu vedení ND k jednotlivým subjektům,myslím tím ND a SOP. Např.na stránkách Národního divadla je zpráva o stávkové pohotovosti činohry a Nové scény,ale o stávkové pohotovosti Státní opery tam není ani zmínka. A je to znát i u propagace.V neděli 17.9. bylo ve Státní opeře špičkové sólistické obsazení na Sedláka a Komedianty Zubanovic, Laszlo, Cavalcanti. Nikde o tom nebyla ani zmínka.Možnost zakoupení členských vstupenek byla omezena na minimum.Divadlo bylo poloprázdné.I to je důsledek spojení divadel….

  8. To Ares – načal jste závažné téma a jste zřejmě o sboru SOP i ND dobře informován. Po roce 90 u nás vzniklo 16 konzervatoří, z původních tří. Je známo, že z pěveckého dorostu se k sólovému působení dostane jeden z cca deseti absolventů, možná z dvaceti…Pro další sled je přece uplatnění ve filharmonických sborech a ve sboru ND a SOP lukrativní otázka, vzdor malým platům, ty jsou všude, ve školství rovněž. Ale prestižně být členem ND, to přece pro mladého absolventa dost znamená. Alespoň u orchestru to tak je, stát se hráčem orchestru ND či SOP je svým způsobem vyznamenání, to vím z okolí. Prosím, kam se tedy podle Vás, který jste o praxi informován dobře, jdou ty zástupy absolventů konzervatoří oboru zpěv, pokud odečtu zhruba třetinu problematicky vyškolených, kteří by zřejmě konkurs do SOP neudělali? A čím to je, že se daří v Brně držet po léta vysokou úroveň.? Jistě, výborným sbormistrem Pančíkem, to vím. Ale školený dorost musí operní sbory mít, party jsou v opeře dosti vypjaté, hlasy musí mít rozsah i schopnost dynamiky. Tedy kam mizí každoročně dle Vás ty desítky absolventů, když říkáte, že SOP je jim málo……

    1. Je to otázka nabídky a poptávky v regionu(v Praze je mnohem více lukrativnějších druhů práce než v Brně). Náklady na život také větší. Krom toho, pokud porovnáte vytíženost sborů SOP, ND a regionálních divadel, zjistíte, že sbor SOP je nejvytíženější sbor. Do SOP chodí vypomáhat externisté z z Plzně, Liberce, Ústí, ND, filharmoňáku. Sbor SOP nemá kdy jet na tzv. kšeft(skoro každý večer představení). Ve finále to znamená, že všichni sboristé jsou na tom finančně lépe, než ti ze SOP. I proto si každý rozmyslí kam nastoupí.
      U hráčů orchestru je to trochu jinak. Střídají se a někteří jsou v pracovním poměru také v jiných orchestrech (ND). Takže buď mohou mít druhou práci, nebo jezdí koncertovat ve volném čase.
      K Vaší poznámce o vyznamenání stát se hráčem orchestru SOP, nebo ND – myslím, že to stále platí. U sboru snad také, ale k uživení rodiny to pro muže moc není. :-)

  9. To je pořád brekotu. Zdravotní sestry, sociální pracovnící, hasiči, záchranáři slouží prodloužené směny, noční, turnusy… Kolik za svou práci dostávají všichni víme. Jejich povolání je milionkrát zodpovědnější a když udělají chybu, může to být chyba fatální. Když orchestr nebo sbor ječí falešně, je to jen ostuda.

    Prostě brečet umíme, to je naše parketa. Máme-li za sebou ještě nějakou oporu v podobě toho, že nám ruší židličky a pár odborářů (pozn. autora: Zažil někdo z vás odborového předáka, o kterém byste mohli prohlásit, že je to člověk na úrovni, s přehledem, schopnostmi jasně a věrohodně formulovat své názory a korektně za dodržování práv zaměstanců vystupovat? Já ne:-) ), tak pak to vede k takovýmhle nesmyslným výlevům a argumentacím.

    Jaké právo mají odboráři rozhodovat o tom, kdo bude nebo nebude jejich šéfem? Žádné. Mají se starat o pracovní podmínky zaměstnanců a dodržování předpisů, ale diktovat odboráři kdo by měl být šéfem instituce, to se může stát jenom u nás. Ještě si vzít na pomoc Kalouska, který musí mít v téhle kauze ještě nějaké svoje další zájmy, jinak by se jen těžko v kauze angažoval a dopřál sluchu odborářům z SOP.

    Postavené na hlavu, že jo… Stejně jako ministerstvo kultury a jeho práce…

  10. Ano, ale postrádám onu zásadní odpověď lidí z přímé praxe. Co dělají absolventi konzervatoří, oboru zpěv, když sólově se uplatní cca jeden z deseti? Sbory velkých divadel, filharmonické sbory jsou logicky první v pořadí po sólových možnostech. Navíc u talentovaného uchazeče může být sbor opery i možností pro malá sóla. Otázka zní, kam tedy jdou ty desítky každoročně absolvujících? Jdou tedy do zcela jiných profesí? Nelze říci, já to za 14.000 dělat nebudu, když je to můj výuční list. Tady bych se rád dobral pohledu lidí z přímé praxe.

    1. Májí absolventský diplom a zjistí, že to na sólo asi není? V tu chvíli začnou přemýšlet a řeknou si – půjdu na konkurz do externího sboru(SOP,ND,filharmoňák,komorák…). Budu na volné noze, protože uvázat se za 14tis. hrubého nechci. Ve finále zjistí, že se uživí lépe, než na stálo. Příklad: externista má např. za Aidu v SOP tuším 1200Kč. Jestli má do měsíce podobných představení 5(jen v SOP) a krom toho dělá nějakou jinou práci, tak má více volného času i financí, než ve stálém sboru.

    2. 2 jiri: Ano, značná část absolventů konzervatoří se živí mimo obor (nejčastěji zpěváci, klavíristé, skladatelé). A neplatí to jen pro regionální konzervatoře, ale i pro školy „velké“. Čerstvý absolvent záhy po opuštění školních škamen zjistí jaké jsou mu v oboru nabízeny podmínky. Pokud je dobrodružnější povahy, tak zkusí několik konkurzů v zahraničí. To v 99% nevyjde (v cizině na něj nikdo nečeká, a konkurence je veliká), takže často nakonec sezná, že hudbu/divadlo atd. nemiluje natolik, aby kvůli ní třel bídu s nouzí, zapláče nad tím, že studiu věnoval tisíce hodin, a najde si normálně placené zaměstnání mimo svůj obor.

  11. Je zvláštní, jak se problém ND + SOP přesunul do roviny osobních půtek každého s každým, přičemž podstata problému jaksi uniká. Řekl bych, že hlavním spouštěčem před 2 lety byly spojené osobní ambice 2 nekompetentních vysokých úředníků MK – ministra a jeho náměstka. Šlo o internacionální Mozartovské divadlo a vytvoření lepších podmínek pro soubor Petra Zusky, následovníka oslavovaného Jiřího Kiliána. Pro naplnění těchto ambicí byli ochotni nezřízeně mlžit a lhát o ekonomice, technickém stavu SO, konzultacích ve Vídni atd. Stagionu nakonec vzdali, ale silou protlačili sloučení ND a SO a likvidaci baletu SO. Když tito lidé padli, byl na pořadu dne i odchod vykonavatele jejich plánů, ředitele ND. Skutečnost, že k tomu došlo tak buranským způsobem, je tristní a nevěští nic dobrého. Bude trvat dlouho, než se situace stabilizuje, zřejmě v podobě blízké vídeňskému holdingu. Tam žijí 3 kvalitní operní divadla vedle sebe, i když je pravda, že peněz mají jistě víc než Praha.

  12. Pane Zdeňku, to jste zjednodušil. Co je to „špičkový“ a kdo je špičkový lékař? Jistě ne absolvent mediciny, který se cosi napapouškoval z knih. Až atestace a léta praxe ho k tomu přiblíží. Absolvent konzervatoře má sice papír, ale moc toho neumí. Teprve divadlo mu k tomu dá šanci, aby zvládl postupnè repertoár. Začínající konzervatorista v SOP tedy těžko bude chtít vyšší plat,ale ten by s praxí měl rychle stoupat. Sólisté u nás nejsou špičkoví, kdyby byli, tak budou ve Wiener Staatsoper za ony špičkové platy. Přes zdání 25.000 na 1.oboru nepodléhejme klamu. To je jejich fixní plat, ale dnes stagionová forma dává možnost smluv o dílo, vedle tohoto platu. Čili to není v praxi tak tristní, jak to vypadá. Špičkové lékaře osobně žádného neznám, znám podprůměr, ten převažuje a občas průměr. Takže bych řekl, že v umění je to za ty platy lepší!

  13. Ano, Zdeňku, u sboru máte jistě pravdu, já to myslel spíše u sólistů, kde jsou z principu talenty většího rozměru, abych to řekl kulantně a nikoho se nedotkl, než ve sborech. Ostatně v Brně je sbor dík sbormistrovi Pančíkovi vynikající. Nevím, zda mají lepší podmínky, ale není to víc ve sbormistrovi? U sborů víc rozhoduje, kdo ho vede, aby to tedy v SOP nebylo víc dáno osobností sbormistra, než členstvem.

Napsat komentář