Laterna magika uvede premiéru inscenace POE
Divadlo plné iluzí
Tvůrci při práci na inscenaci Poe vycházeli z několika zásadních povídek E. A. Poea, například Maska červené smrti, Jáma a kyvadlo, Skokan nebo Král mor, a z několika fragmentů z jeho další tvorby. Jak říká režisérka Lenka Vagnerová, spojuje je konkrétní prostředí, výrazné scénografické prvky a postava Poea samotného: „Krásu jeho textů vnímám jako jeden z vyjadřovacích prostředků tvořících koncept, a to významově i zvukomalebně. Některé povídky jsou více příběhové, některé jsou překrásným sdělením emoce a atmosféry. Poe uměl mistrovsky popsat postavy a jejich pocity, krásu, strach, zoufalství, ironizovat lidské charaktery, či nesmyslnost lidského konání, sepsal filozofická zamyšlení nad bytím samotným. Není nutno popisovat Poeův život, to ani nebylo naším záměrem. Při čtení Poea zjistíte, že je jeho život obsažen v jeho tvorbě. A skrze ni se o Poeovi dozvíme to nejpodstatnější.“
Pro inscenaci Poe také tvůrčí tým oživil trik z poloviny 19. století, takzvaný Pepper’s Ghost Effect, což byl jakýsi předchůdce hologramu. „Tento trik se téměř protnul s životem Poea. Díky této iluzi, jejíž podstatou je odraz herce nasvíceného pod jistým úhlem, dostanete na jeviště ducha. Poe viděl přízraky, démony a přeludy téměř v každé své povídce, měl fantastický talent na popis bizarní fyziognomie postav, což bylo pro nás mimo jiné i hlavní inspirací pro tvorbu kostýmů. Poeova imaginace je ohromná, a proto je pro nás tato iluze zajímavá, současně úzce souvisí s dobou Poeova života,“ dodává režisérka a choreografka Lenka Vagnerová. Kostýmy vytvořila Eva Jiřikovská, scéna vznikla ve spolupráci návrhářky a Ivana Achera. Světelný design řídí Michal Kříž a zvukový design Eva Hamouzová.
Námořnický šraml i barokní vánek
Dramaturgem, spolutvůrcem scény a autorem hudby je právě Ivan Acher, pro kterého byl Poe, co se týče hudby, velkou výzvou. „Jednou z největších, jakou jsem zažil. Spektrum jeho vypravěčsky mistrných literárních klenotů zdaleka není jen temné hororové království. Má spoustu vtipných textů, od hloubavě filosofických přes vizionářské až po ekologické. Nádherná je jeho esejistická tvorba i poezie. A všechno jsou to bezezbytku špičkové práce ve svých žánrech,“ uvádí k široké inspiraci.
„Nástrojové obsazení hudby nahrané ve studiu je složené především z různě preparovaných nástrojů – pianin, violoncell, houslí, ale také blan velkých bubnů a žesťových klastrů i sólových artikulačních vymožeností těchto nástrojů. Naživo budeme používat mírně bizarní nástroje, jako je zpívající kanadská pila, niněra a ke slovu se možná dostane i viola v pozici violancella. Další velká oblast hudby je připravena pomocí temně elektronických mašin a je servírována nejen klasicky, ale i z různě umístěných reproduktorů zabudovaných ve scénografii; místo bych nerad prozrazoval, abych zachoval pro diváky překvapení. Žánrově se pohybujeme především na poli soudobé hudby, ke slyšení budou ale i námořnické šramly, menuet, lyrické sférické průlety pian, barokní vánek a tvrdá taneční elektronika, ovšem v trošku neskočných lichých rytmech,“ dodává k hudební rovině projektu Ivan Acher.
V inscenaci Poe se pracovně sešli tanečníci Laterny magiky spolu se členy Lenka Vagnerová & Company a také hostujícími umělci. Představiteli Edgara Allana Poea budou člen Činohry Národního divadla Vladimír Javorský a Tereza Marečková, postavy Prince Prospera, Skokana a Odsouzeného ztvární všestranný tanečník a trojnásobný držitel Ceny Thálie Ondřej Vinklát. Dále účinkují Zuzana Herényiová, Tereza Kučerová, Monika Částková, Fanny Barrouquére, Alexandr Sadirov, Vojtěch Rak, Patrik Čermák, Adam Sojka, Šimon Klus, jako „univerzální“ alternace Tamara Kšírová a Michal Kováč
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]