Laťka je hodně vysoko

Svatý Šimon a Juda byli už nejednou svědky výjimečných večerů. Ten zatím poslední ale předčil všechna očekávání, tedy aspoň v mém případě. Haydnovo Stvoření je totiž známo z tolika excelentních nahrávek, že v našich poměrech si člověk předem rozhodně nic moc neslibuje.

Leč stalo se: The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir se skutečně blýskli tak, že tohle provedení z paměti hned tak nevymizí. Těžko odhadovat, jak dlouho Roman Válek Haydnovo oratorium s orchestrem, sborem i sólisty zkoušel, ale hledat zásadnější kaz v jejich provedení by bylo něco jako hnidopišství. Niterný lyrismus i stylizovaný dramatismus mistrovské partitury Válek dokázal neuvěřitelně působivě vyklenout až k závěrečnému finále. Člověk až málem litoval, že jména jednotlivých hráčů nenajde v programu. A s jakou ohromnou chutí všichni ti vesměs mladí lidé hráli! S takovým nadšením a upřímnou radostí se u našich orchestrů hned tak nesetkáte…
Podobně by se dalo mluvit i o báječně sezpívaném, sytě barevném sboru, pod vedením Terezy Válkové. Jenže marná sláva – každé provedení Haydnova Stvoření strhává pozornost hlavně na sólisty.
Přiznávám, u tenoristy Jaroslava Březiny jsem před pár lety měl pocit náznaku jisté pěvecké krize. Jenže v tak báječné kondici, jako tentokrát, jsem ho zpívat snad ještě neslyšel. Plně uvolněný a přitom dobře opřený tón, bezpečná technika včetně pian ve výškách a k tomu i u něj radost, s jakou si part vychutnával, zaslouží uznání. Tradičně skvěle se předvedl i Roman Janál, bezesporu stále jeden z nejlepších tuzemských barytonistů současnosti. Právě jeho „Nun scheint im vollem Glanze der Himmel“ patřilo k vrcholným číslům večera. Pravda, ani Michaele Šrůmové vzásadě nelze nic vytknout, ale přece jen se v triu vedle jmenovaných ostřílených „matadorů“ tak trochu ztrácela a působila subtilněji, než by si člověk přál. Totéž lze pak říct i o Tomáši Královi ve třetí části, kterého docela dost zastínila Lívia Obručník Vénosová, zcela jistě velký příslib do budoucna. Už teď je její hlasový potenciál více než zřejmý, stejně jako i nemalé možnosti jejího dalšího růstu. (Věřme jen, že Ivan Kusnjer, který si ji také přišel poslechnout, a u kterého se Vénosová coby stále ještě studentka HAMU zdokonaluje, tenhle talent náležitě ohlídá a dál nasměruje.)
Suma sumárum: Skutečně báječný večer – první z letošního cyklu Stará hudba, kde dál FOK slibuje krom jiného i třeba Händlova Mesiáše či duo Nouzovský-Knoblochová. Uvidíme, laťka byla pro začátek nastavena hodně vysoko.
Joseph Haydn:
Die Schöpfung
6.10.2009
Praha Kostel sv. Šimona a Judy
The Chzech Baroque Ensemble Orchestra & Choir
dirigent Roman Válek
sbormistr Tereza Válková
Michaela Šrůmová (soprán)
Lívia Obručník Vénosová (soprán)
Jaroslav Březina (tenor)
Tomáš Král (baryton)
Roman Janál (baryton)

Mohlo by vás zajímat