Laťka je hodně vysoko

Svatý Šimon a Juda byli už nejednou svědky výjimečných večerů. Ten zatím poslední ale předčil všechna očekávání, tedy aspoň v mém případě. Haydnovo Stvoření je totiž známo z tolika excelentních nahrávek, že v našich poměrech si člověk předem rozhodně nic moc neslibuje.

Leč stalo se: The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir se skutečně blýskli tak, že tohle provedení z paměti hned tak nevymizí. Těžko odhadovat, jak dlouho Roman Válek Haydnovo oratorium s orchestrem, sborem i sólisty zkoušel, ale hledat zásadnější kaz v jejich provedení by bylo něco jako hnidopišství. Niterný lyrismus i stylizovaný dramatismus mistrovské partitury Válek dokázal neuvěřitelně působivě vyklenout až k závěrečnému finále. Člověk až málem litoval, že jména jednotlivých hráčů nenajde v programu. A s jakou ohromnou chutí všichni ti vesměs mladí lidé hráli! S takovým nadšením a upřímnou radostí se u našich orchestrů hned tak nesetkáte…
Podobně by se dalo mluvit i o báječně sezpívaném, sytě barevném sboru, pod vedením Terezy Válkové. Jenže marná sláva – každé provedení Haydnova Stvoření strhává pozornost hlavně na sólisty.
Přiznávám, u tenoristy Jaroslava Březiny jsem před pár lety měl pocit náznaku jisté pěvecké krize. Jenže v tak báječné kondici, jako tentokrát, jsem ho zpívat snad ještě neslyšel. Plně uvolněný a přitom dobře opřený tón, bezpečná technika včetně pian ve výškách a k tomu i u něj radost, s jakou si part vychutnával, zaslouží uznání. Tradičně skvěle se předvedl i Roman Janál, bezesporu stále jeden z nejlepších tuzemských barytonistů současnosti. Právě jeho “Nun scheint im vollem Glanze der Himmel” patřilo k vrcholným číslům večera. Pravda, ani Michaele Šrůmové vzásadě nelze nic vytknout, ale přece jen se v triu vedle jmenovaných ostřílených “matadorů” tak trochu ztrácela a působila subtilněji, než by si člověk přál. Totéž lze pak říct i o Tomáši Královi ve třetí části, kterého docela dost zastínila Lívia Obručník Vénosová, zcela jistě velký příslib do budoucna. Už teď je její hlasový potenciál více než zřejmý, stejně jako i nemalé možnosti jejího dalšího růstu. (Věřme jen, že Ivan Kusnjer, který si ji také přišel poslechnout, a u kterého se Vénosová coby stále ještě studentka HAMU zdokonaluje, tenhle talent náležitě ohlídá a dál nasměruje.)
Suma sumárum: Skutečně báječný večer – první z letošního cyklu Stará hudba, kde dál FOK slibuje krom jiného i třeba Händlova Mesiáše či duo Nouzovský-Knoblochová. Uvidíme, laťka byla pro začátek nastavena hodně vysoko.
Joseph Haydn:
Die Schöpfung
6.10.2009
Praha Kostel sv. Šimona a Judy
The Chzech Baroque Ensemble Orchestra & Choir
dirigent Roman Válek
sbormistr Tereza Válková
Michaela Šrůmová (soprán)
Lívia Obručník Vénosová (soprán)
Jaroslav Březina (tenor)
Tomáš Král (baryton)
Roman Janál (baryton)

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na