Legenda české opery

Fenomenální hlasové dispozice. Mohutnost hlasu a jeho jasná rezonance. Široký, temný a plně znějící tón. Majestátný jevištní zjev a bohatě rozvinutý herecký projev. Tak charakterizují legendární českou sopranistku Marii Podvalovou (5.9.1908-16.5.1992) někdejší recenze. Těch, co ji pamatují přímo z divadla, kvapem ubývá.
Sté výročí narození nejslavnější představitelky Smetanovy Libuše připomínáme fotografiemi, dokumenty i kompletním soupisem jejích rolí, ztvárněných v Národním divadle. Sólistkou jeho opery byla v letech 1937 – 1978.

Kostelnička

Libuše



27.5.1945 Národní divadlo
první slavnostní představení Libuše po druhé světové válce

role Marie Podvalové na scénách pražského Národního divadla:

Beethoven: Fidelio (Leonora)
Bořkovec: Paleček (Zdena)
Dvořák: Armida (Armida)
Dvořák: Dimitrij (Marina)
Dvořák: Jakobín (Julie)
Dvořák: Rusalka (Cizí kněžna)
Fibich: Nevěsta messinská (Beatrice)
Fibich: Šárka (Šárka)
Foerster: Eva (Eva)
Janáček: Její pastorkyňa (Kostelnička)
Janáček: Věc Makropulos (Emilia Marty)
Jeremiáš: Bratři Karamazovi (Kateřina Ivanovna)
Kovařovic: Psohlavci (Kateřina)
Krejčí: Poslední hejtman (Mária Lengyelovna)
Martinů: Julietta (Hadačka)
Mascagni: Cavalleria rusticana (Santuzza)
Musorgskij: Boris Godunov (Marina)
Novák: Dědův odkaz (Neznámá)
Novák: Karlštejn (Královna Alžběta)
Novák: Zvíkovský rarášek (Eliška)
Prokofjev: Láska ke třem pomerančům (Fata Morgana)
Prokofjev: Vojna a mír (Helena)
Puccini: Tosca (Tosca)
Smetana: Čertova stěna (Hedvika)
Smetana: Dalibor (Milada)
Smetana: Dvě vdovy (Anežka)
Smetana: Hubička (Vendulka)
Smetana: Libuše (Libuše)
Smetana: Prodaná nevěsta (Mařenka)
Smetana: Viola (Viola)
Strauss: Arabella (Adelaida)
Suchoň: Svätopluk (Lutomíra)
Verdi: Aida (Aida, Amneris)
Verdi: Un ballo in maschera (Amelia)
Wagner: Der fliegende Holländer (Senta)
Wagner: Lohengrin (Ortruda)
Wagner: Tannhäuser (Venuše)

Milada

Šárka

Marina Mníšková

Libuše

civilní foto

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář