Letní Letná 2022 (4): Terces – Letné sluší i umění

Festivalu Letní Letná letos v žilách proudí jak adrenalin, tak se veze na vlně artově laděných projektů. Řady diváků neřídnou, jen vydatné dešťové přeháňky zatím rozřeďují povrch. Z některých stanů se denně ozývají hřmotné emoce jak na horské dráze v lunaparku, jinde diváci napjatě číhají na detail nebo touží po překvapivé změně. Fenomenální mág Johann Le Guillerm hluboce těší kutily a experimentátory, stejně tak jako pokouší limity trpělivosti na výkonnostní cirkus natěšených návštěvníků. Představení Terces patrně není pro každého, ale rozhodně jde o výjimečný počin, v němž se potkává objektové divadlo, výtvarná instalace a cirkusové umění.

Johann Le Guillerm – Terces (foto František Ortmann, Letní Letná 2022)

Dramaturgii festivalu se letos podařilo opravdu několik skvostných pozvání. Jedním z nich byla i účast Johanna Le Guillerma, absolventa francouzské cirkusové školy (Centre National des Arts du Cirque v Châlons sur Marne, dnes Châlons-en-Champagne) a zakladatele Cirque Ici, který se v České republice představil již v roce 1998. Přijel tehdy na pozvání Ctibora Turby, jenž se významně zasloužil o vstup nového cirkusu do českého prostředí. Charakteristické zelené šapitó s hvězdičkami dokonce stálo nedaleko od nynější lokace. V představení, v roce 1996 oceněném Velkou cenou cirkusových umění (Grand Prix du Cirque), vystupovala čtyřčlenná kapela a všestranný umělec. Guillerm již tenkrát udivoval svým širokým záběrem, uměním ekvilibristiky, objektové manipulace a fyzické exprese.

Johann Le Guillerm – Terces (foto František Ortmann, Letní Letná 2022)

Letos francouzský umělec nabídl devadesátiminutový vhled do originální laboratoře, ve které se zcela organicky prolínal vztah člověka a materiálu. V hierarchii akcí se žádná nevyvyšovala nad jinou, všechny na sebe navazovaly, ale současně netvořily pevný, neměnný svazek. Ani Guillerm jako postava extravagantního mága ve špičatých botách, dlouhém kabátu a kalhotách s vyvýšeným pasem se předmětům vnášeným na jeviště nepodřizoval. S každým nacházel osobitý vztah a specificky rozvíjel dialog. Například „ochočená“ papírová vlaštovka se stále vracela na totéž místo na ruce, než ho omrzela a svými spojenými prsty do tvaru pistole ji „zastřelil“. Nebo obsluhoval dřevěnou variaci obrovského „šneka“, jenž mu poskytoval prostor k různému způsobu přepravy v prostoru.

Udivoval svou precizní zručností, silou a energií, zarputile zacíleným pohledem, frkáním a také repetitivní skladebností prstů za zády. Vyrůstal do impozantního obrazu ze sotva postřehnutelných maličkostí. Guillermův „cirkus“ se zásadně odehrával v něm samotném, i přesto navenek celek působil jako jednoduše geniální demonstrace neuvěřitelných konstrukcí a fyzické intervence. Fascinující symbióza hmoty se specificky formovaným tělesným výrazem učinily z Terces nezapomenutelný zážitek.

Johann Le Guillerm – Terces (foto Philippe Laurençon)

Aktuální podoba Terces tvořila „čísla“, jejichž datace vzniku sahá od 90. let do současnosti. Autor se ani ve veřejné debatě po představení netajil informací, že valnou část struktury tvoří již vyzkoušené objekty a partitury vyvíjené dlouhodobě pod sjednocujícím multižánrovým projektem Attraction. Ostatně Terces čteno pozpátku vytvoří slovo Secret, které je odkazem na minulý projekt a jde tak o vývojovou řadu, zasazovanou do nových kontextů. Dokonce, kdo představení navštívil opakovaně, dostal šanci prožít Guillermovu seanci pokaždé jinak. Reprízy, jichž jsem se zúčastnila, se odlišovaly zejména délkou a růzností zádrhelů, se kterými se artista vždy velmi dobře vypořádal. Koho těší fyzika, matematika, statika, vynálezy Leonarda, tedy kdo je duší kutilem, ten v Terces nalezl hluboké uspokojení a motivaci nevzdávat své vize. Našli se však i tací, kteří svůj boj s trpělivostí prohráli a stan opustili, aniž by si počkali na opravdu vybroušenou pointu.

Johann Le Guillerm – Terces (foto František Ortmann, Letní Letná 2022)

Guillerm je mistrem konců a začátků, neboť vytváří svět, jenž často vidí jen on, nebo jen jemu přišel na mysl. Dokáže navodit soustředěnou atmosféru a ponořit se do sestavování, obrábění, rozpohybování objektů natolik, že na diváky zcela zapomene, anebo doufá, že mu důvěřují a následují i v překonávání vnímání času. Terces, to je palác objevů a experimentů, kterému přihlíží jak stvořitel, tak návštěvníci. Důmyslné i okouzlující představení vneslo na Letní Letnou taktilní minimalismus, promyšlený purismus. Johann Le Guillerm nepřestává udivovat ani po více jak třech dekádách své kariéry.

Johann Le Guillerm – Terces (foto František Ortmann, Letní Letná 2022)

Terces
Koncepce, tvorba a interpretace: Johann Le Guillerm
Tvorba a hudební interpretace: Alexandre Piques
Návrh osvětlení: Hervé Gary
Světelný manažer: Lucien Yakoubsohn
Vedoucí jeviště: Anaëlle Husein Sharif Khalil, Julie Lesas, Paul-Emile Perreau / Franck Bonnot
Hlavní manažer: Alexandre Lafitte
Kostýmy: Paul Andriamanana Rasoamiaramanana, asistentka Mathilde Giraudeau
Konstruktéři: Silvain Ohl, Jean-Marc Bernard
Asistentka stavby: Pauline Lamache

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments