Letní Letná (3): Near Death Experience s Losers Cirque Company
V dlouho očekávané premiéře Heroes se „Loseři“ podruhé spojili s mimem Radimem Vizvárym, který se podílel jako choreograf pohybu na inscenaci Ego, tentokrát se však ujal také hlavní role. Soubor také opět přizval ke spolupráci i Daniela Špinara jako režiséra. Posun od revue k divadelní inscenaci je u Loserů zase o něco markantnější.
Spojení skupiny akrobatů čítající tentokrát deset mužů i žen a sólového performera nabídlo mnoho kontrastů, účelně využitých. Jde především o dva pohybově zcela odlišné světy, které se podařilo propojit – Radim Vizváry ztělesňuje nejlepší dědictví tradiční pantomimy, akrobatická skupina vytváří protipól v artistice, není tu ale pragmatická dělicí čára mezi nimi, ale spíš tvaroslovná i významová výměna. V tomto ohledu dosáhl soubor další příčky mistrovství, o perfektních artistických výkonech nemluvě.
Radim Vizváry je jediný konkrétní postavou, zatímco figury v unifikovaných kostýmech tvoří proměnlivou skupinu, jejich role se stále mění, jsou iniciátory všech velkých pohybových akcí. Přesto i oni jsou rozpoznatelnými individualitami a přejímají něco z prostředků pantomimy. Úvodní sólo „všedního dne s tragickým dojezdem“ by obstálo i jako samostatné číslo, ale v dalších částech už jsou performeři nerozdělitelní. Vizváry je fyzicky zdatný i jako artista, ačkoli jádro jeho výkonu spočívá právě v herectví. V kompozici hromadných scén je nejčastěji tím, jímž je manipulováno, tento poněkud temný či znepokojivý rys představení po celou dobu dominuje. V jeho pohledu se častěji zračí strach než pouhý úžas. Loseři si rozhodně zážitek NDE nepředstavují jako ochutnávku ráje, ze kterého se lidem většinou nechce zpět do hmotného těla (je-li co pravdy na výpovědích těch, kteří se v tomto stavu ocitli a podali o něm svědectví).
Aniž bychom prozrazovali příliš mnoho z obsahu, je možné vyzdvihnout několik aspektů. Je to především jednoduchá scénografie (Petr Horníček) s jediným bílým pružným plátnem, které se stává nástrojem pozoruhodných vizuálních efektů, mnohdy s hororovým nádechem. Siluety bezpohlavních postav, tajuplné krajiny, hradbu i kaňon a závoj mezi světy, to vše lze snadno vykouzlit. Stejně tak je atmosféra ovlivněna light designem (Michael Bláha, Amar Mulabegovič), který se nezastavuje jen na světlech protínajících vzduch nad jevištěm, ale i v dalších detailech, jako jsou čelní lampičky nebo displeje na hrudích performerů, naprogramované k zobrazování konkrétních barev a znaků.
Akrobaté, kteří obklopují mladého muže, duši bloudící mimo tělo a vzpomínající na svůj život či se urputně snažící vrátit zpět, mají poměrně proměnlivé chování a chvílemi je obtížné rozklíčovat, jakou úlohu na sebe skupina právě bere. V jisté chvíli mimicky ztvárňují operaci na nemocničním sále, takže v nich vidíme živoucí osoby, současně jsou cizími entitami držícími duši či vědomí raněného v neznámém prostoru prakticky násilím, stávají se jeho pronásledovateli i partnery, berou na sebe i podobu vzpomínek na mezníky jeho života (proto zřejmě letopočty na jejich kostýmech). Obsahově nejasná je například scéna, v níž hlavní hrdina manipuluje bezvládnými těly na scéně.
Jsme svědky čisté silové i vzdušné akrobacie, nových tvarů a možností, v nejvypjatějších chvílích pomáhá i hlasitá hudba. Nejde o samoúčelnou podívanou, jen výjimečně se ústřední téma rozpouští v technice artistického výkonu. Inscenace je méně dynamická než mnohé jejich předchozí projekty, a i humor je tu černý jako sama mdloba. Mnohoznačnost výkladu scén a velká dávka vážnosti, s níž tvůrci pojali téma, jsou rysy, s nimiž se bude muset publikum „poprat“. Některé diváky možná zaskočí. Zato osloví toho, kdo chce z představení odcházet obohacen nejen o prožitek, ale i o námět k zamyšlení a jemuž se budou znepokojivé obrazy ve vzpomínkách vracet. Možná bychom si přáli, aby i nejvážnější náměty bylo možné vždy ztvárnit s lehkostí a nevázaností, ale tak tomu není ani v životě. Snaha o vytvoření skutečně dramatického kusu a o vážnou práci s tématem, ne jen využití nezvyklého námětu k artistické show, dokazuje touhu umělců po vývoji, která je nezbytnou součástí životního cyklu každého tělesa.
Zůstala jen otevřená otázka, kdo je tu tedy hrdina? Nakonec zřejmě každý, kdo přispěje k záchraně života, i samo lidské tělo ve své obdivuhodné schopnosti regenerace. A možná i ten lehkomyslný frajírek, který se snad z kómatu či narkózy probudí rozumnější a vděčný za svůj život.
Heroes
Režie: Daniel Špinar
Choreografie: Radim Vizváry
Hudba: Ivo Sedláček
Kostýmy: Petra Vlachynská
Scéna: Petr Horníček
Light design: Michael Bláha, Amar Mulabegovič
Zvuk: Karel Mařík
Produkce: United Arts
Účinkují: Radim Vizváry, Jindřich Panský, Matyáš Ramba, Vítězslav Ramba, Lukáš Macháček, Jiří Bělka, Mates Petrák, Jana Telcová, Kristýna Stránská, Martina Illichová, Nikola Kopáčová,
Projekt vzniká za podpory Magistrátu hlavního města Praha a Ministerstva kultury ČR.
Psáno z večerní reprízy 24. 8. 2019, Letní Letná
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]