Libuše a Netopýr

Kde se ten zvyk vzal, bůh suď. Jedno je ale jisté: Jiný kraj, jiný mrav. Zatímco sousední Němci i Rakušané si docela často na Nový rok v opeře podupávají do rytmu při Straussově Netopýrovi (jako by toho na Silvestra, kdy se u nich také vcelku pravidelně dává, neměli dost), u nás nejeden návštěvník opery zkoumá, zda by v první den nového roku zase znovu nemohl jít na Smetanovu Libuši.


Není přitom možná od věci připomenout, že oba kusy – ačkoli jsou každý vskutku z jiného těsta – vznikaly prakticky ve stejnou dobu. Straussův Netopýr měl premiéru 5.dubna 1874 v divadle na Vídeňce, žádná velká sláva to tehdy prý nebyla. Smetana dopsal svoji Libuši ke konci roku 1872. Původně ji zamýšlel ke korunovaci Františka Josefa I. za českého krále, když k ní ale nedošlo, Libuši věnoval k otevření Národního divadla. Tedy se slavnou premiérou až 11.června 1881.

Zatímco Smetanova Libuše se za hranice své vlasti dostala jen výjimečně, Straussův Netopýr proslavil vídeňskou operetu víceméně po celém světě. A dobyl i pražské Národní divadlo, kde se na sklonku 19. a začátkem 20. století hrál nejednou, dokonce v celé řadě inscenací.


A Netopýrovi – zdá se – přeje víc i doba současná. Jeho nová nastudování v často špičkovém obsazení operními hvězdami první třídy i mnohdy docela odvážném režijním pojetí nejsou ničím výjimečným. Oproti tomu Libuši má u nás na repertoáru už delší dobu jen pražské Národní, navíc ve značně obnošené inscenaci z roku 1995, s jedinou titulní představitelkou, jejíž věk se také nezastavil, a za kterou náhrada není.


Také docela pevná tradice uvádění Libuše ve Zlaté kapličce na Nový rok hlavně po listopadu 1989, zdá se, slábne. Hlavně v posledních letech ji nejednou vystřídal titul jiný – Prodaná nevěsta, Hry o Marii (to letos), ale taky baletní Louskáček nebo činoherní Revizor či Cyrano z Bergeracu. Doba se zkrátka změnila. Nebo by přece jen bylo dobré ctít tradice, tak jak to s Netopýrem dělají naši sousedé? A nebo snad už i samotné Libuši tak trochu dochází dech?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Vasicek
13 let před

Koncert Lang Langa 28. unora v Berline jsem nezazil, byl jsem ten den resit jiste afery na odboru stredni Evropa na ministerstvu zahranicnich veci a v ceskonemeckem fondu budoucnosti v Praze. Ale i kdybych byl v Berline, sotva bych do filharmonie sel. Nejsem Lang Langem presvedcen a uz kor ne nadsen. Postradam u nej hudebni poctivoszt a opravdovost, kterou v idealni mire ztelesnoval Josef Suk. Ani po clanku M. Maska si nejsem jist, ze by prave Lang Lang dokazal zahrat Bacha s vervou a ndasenim jak to celebruje Martin Stadtfeld. Ci jestli mu nechybi pochopeni pro pozdniho Schuberta – pianiste extratridi jako Afanasijev ci Brendel D.960 studovali desetileti nez si na ni troufali. A uz skepticky jsem vuci intepretaci Chopinovych op.25. Ne, ze by to byla otazka veku, ci aspn “jen” otazka veku. Prave mlady Maurizio Pollini na stare nahravce, ktera je cerstve na trhu, dokazuje, jak zodpovedne se timto ustrednim pilirem pianisticke literatury od zacatku sve kariery zabyva.
Lang Lang pred lety vyslovil v rozhovoru v ZEITu prani, aby mu Beethoven napsal 33. sonatu. Dvorakuv klavirni koncert Lang Lang nehraje. A Cecilia Bartoli s nim zrusila pisnovy recital. Tito tri veci secteni, a muj nazor na nej je jasny.

Vlastik
13 let před

Langův berlínský koncert jsem našel na youtube a i když si vyndám prsty z uší, jak radí pan Mašek, slyším tam hlavně nestylovost ve všem, co hraje, afekt a přehánění. Jak za tohle někdo může dát 10000,- to je mi záhadou.

Michal Masek
13 let před
Odpovědět na  Vlastik

Vážení pánové, vidím, že jste ani jeden na koncertě nebyli a přesto dokážete zhodnotit jeden z největších talentů na této zemi. Smekám před vámi.

Chtěl li jste pane Vašíčku sdělit, že jste byl na ministerstvu, tak je váš přípěvek relevantní.

A vám, stačí li nekvalitní youtube na zhodnocení výkonu, doporučuji dát návrh na zrušení veřejných koncertů a vše přesunout na YT, nejlépe s poslechem na malých benýnkách v notebooku.

Pánové, děláte si legraci? Vždyť ani jeden z vás nedosáhl zlomku toho co tento pán a vám není ani stydno psát o něčem, co jste neslyšeli? Zahrajte jednoduchou stupnici jako Lang a bavme se. TO neslyšíte, jaký má cit pro citlivé tóny? Pro jednotlivé vazby mezi tóny? A nemyslíte, že také existuje kouzlu omažiku, přítomnosti? To je hudba. Hudba je život. Ne Youtube. MM.

Petr Vasicek
13 let před

Trosku pod urovni vzdelaneho cloveka, ten invektivni a apodikticky komentar M. Maska. Kdyz je nadsenim bez sebe z navsetvy berlinske filharmonie, kdyz se mu Lang Lang libi, tak je to jeho vec. Pogorelich na zacatku dostaval podobne vavriny, a dnes hraje po domovech duchodcu.
Skoda take, ze si M. Masek mysli, ze ceska ministerstva jsou necim vyjimecnym – to rozhodne ne, a MZV CR uz vubec ne v pozitivnim smyslu.
Pro mne je hudba to, co dela Josef Suk, ne show à la Lang Lang.

Zdeněk Klauda
13 let před

Tak teď jsem ještě více zmaten, co chcete říct svým posledním příspěvkem, pane Vašíčku? Že Pogorelič patří na pódia domovů důchodců? Jinak naprosto souhlasím s Michalovou reakcí, která je mimochodem daleko méně invektivní, než vaše soudy o Lang Langových schopnostech. ZK

Petr Vasicek
13 let před

Do ringu vstupuje tiskovy mluvci Michala Maska, jisty Zdenek Klauda. Je skoda, ze je zmaten Beethovenem, Dvorakem ci Ceciliou Bartoli. Samozrejme tato diskuse jiz davno neni – pokud vubec kdy byla – o pro a contra talent Langa Langa, který ostatne nikdy nikdo nezpochybnoval. Nybrz zde jde o zaklady slusnosti a zdvorilosti a predevsim o toleranci, a tu nechavaji postradat jak Masek tak Klauda. Obou bych dopral delsi pobyt v Berline, aby na vlastni kuzi pocitili, jak tezko se hudbou zivi jak v Usti, tak v Praze tak v Berline. Co ale by se v Berline naucili, je tolerance, kterou sem vnesli Voltaire, Moses Mendelssohn a posledni desetileti i pritomnost pulmilionove populace tureckeho puvodu.

Zdeněk Klauda
13 let před
Odpovědět na  Petr Vasicek

Když pominu váš arogantní tón (na rozdíl od vás jsme oba dva, jak já, tak Michal, byli schopni napsat pan Vašíček a ne Vašíček, jako vy, takže elementární (byť jen formální) slušnost chybí především vám), tak jste mi neodpověděl na moji otázku, ba jste zjevně ani nepochopil smysl příspěvku. Nešlo mi primárně ani tak o to, abych se zastal reakce Michala Maška, ale předně o to, abych poukázal na to, jaká jména si dovolujete brát do úst…
Slyšel jste kupříkladu někdy Ravelova Kašpara noci s Pogoreličem? Pravdou je, že vaše zmínka o koncertech v domovech důchodců je značně enigmatická a není mi z ní jasné, jestli tam podle vás patří či to naopak zmiňujete jako případ nespravedlnosti, proto jsem se vás na to zeptal. Vůbec nejsem zmaten Beethovenem, Dvořákem či C. Bartoli, či snad něco takového ve svém příspěvku píši?
Z výše uvedeného je evidentní, že jste moji reakci ani pořádně nečetl, takže ještě jednou pro připomenutí: Tak teď jsem ještě více zmaten, co chcete říct svým posledním příspěvkem (míněno tím z 12.3.2012 v 21:19), pane Vašíčku? Že Pogorelič patří na pódia domovů důchodců?
To, komu z nás chybí více smyslu pro toleranci, ať si každý přebere sám po přečtení všech diskuzních příspěvků, nicméně od někoho, kdo:
a) postrádá hudební poctivost u klavíristy formátu Lang Langa
b) pochybuje o jeho interpretaci Bacha, Schuberta i Chopina
c) pravděpodobně s nadšením vítá přesun Pogoreliče na pódia domovů důchodců (opak z textu není patrný)
d) není schopen diskutující ani korektně oslovit
chápu volání po toleranci a slušnosti přinejmenším rozporuplně.

Petr Vasicek
13 let před
Odpovědět na  Zdeněk Klauda

Neminim pokracovat v povrchnim debatovanim s mluvcim Maska jmenem Klauda a preji oboum hodiny zdvorilosti, slusnosti a TOLERANCE, napr. prave u Langa Langa.
Ten se musi . pokud o tom vim – zabomyssim cechackovskym sporum jen chechtat, a spravne tak. Z Berlina s uprimnymi pozdravy do Prahy a do Usti
Dr.med. Petr Vasicek.

Janci
13 let před

Člověk žasne. Takhle se prezentují autoři a umělci? Člověk by čekal, že hudebníci budou trochu více kultivovaní. Ale asi to platí vždy a za všech okolností, že iluze se dají vždycky lehce ztratit.
Pánové Vašíček i Mašek diskutují opravdu trochu pod úroveň. A je to škoda, ty iluze o hudebnících, kteří jsou na tom s etikou lépe než ostatní “nekumštýři”, jsem ztratit nechtěl 🙁 (Ale po přečtení komentářů pod tímto článkem již díky oběma pánům definitivně ztratil).

Petr Vasicek
13 let před
Odpovědět na  Janci

skoda, ze autor se skryva pod pseudonymem “janci”, davam prednost hre s otevrenou prilbou. take se ohrazuji proti “quatschu”, ze bych diskutoval pod urovni. v den vyroci hitlerova vpadu do prahy se ohrazuji proti maskove glorifikaci berlina.
tot vse: nemam rad nacisty, nemam rad antisemity, nemam rad rasisty.
pv

adamplachetka
13 let před
Odpovědět na  Petr Vasicek

Vážený pane Vasicku,
k tématu nemám mnoho co říci, protože jsem zpěvák a klavírní hru si netroufnu hodnotit. Dovolím si jen tolik. Jestli “nejste Lang Langem přesvědčen”, pak na jeho koncerty nechoďte, ale v případě, že se jich nezúčastníte, je ani nekomentujte. Nechci se přidávat na žádnou stranu, ani hodnotit, kdo se ve svých komentářích vyjadřoval agresivněji, ale “Janci” (ačkoli neznáme jeho celé jméno) si, jestli tomu dobře rozumím, pouze povzdechl nad úrovní zdejších debat. Že by v nich ale někdo glorifikoval vpád armád rodáka z Branau, posvěcený spojenci v Mnichově, do Českoslovesnska, jsem si nevšiml. Doufám, že jsem Vás neurazil a hraji s dostatečně otevřenou přilbou.
S pozdravem
Adam Plachetka

V.T. Slajer
13 let před

Lidi ,dejte si valium nebo diazepam, vyjde to nastejno, a uklidnete se!

Martin Kovar
13 let před

Obvykle nemám potřebu přispívat do podobných diskuzí, ale příspěvky pana Vašíčka mě opravdu nadzvihly.

Pane Vašíčku, opravdu nechápu – a věřím, že nejsem sám – proč do této diskuze mícháte

1. vaši návštěvu ministerstva
2. hodnocení českých ministerstev
3. Hitlerův vpád do Prahy
4. vaše názory na rasismus a anitisemitismus

Jistě uznáte, že tato témata s předmětem článku, kterým je koncert Lang Langa, absolutně nesouvisejí. Zřejmě se jedná o nějaké vaše vnitřní obsese, které zde ale – nezlobte se za upřímnost – nikoho nezajímají.

A další věc. Kromě toho, že jste onomu koncertu Lang Langa nebyl přítomen, a nejste tedy kompetentní se s panem Maškem přít, zdá se mi velmi nevhodné, snad i neetické, že vy, jako autor článků na tomto serveru, dštíte síru na svého kolegu. Ten se přitom “provinil” jen tím, že v článku prezentoval svůj dojem z koncertu (kterému byl přítomen).

Dan
13 let před
Odpovědět na  Martin Kovar

Absolutně souhlasím s názorem pana Kováře. Navíc se pan Vašíček, jako novinář v mých očích zcela zdiskreditoval a stal nevěrohodným.

Vlastik
13 let před

Vážený pane Mašku,

pokud je fotografie Lang Langa s kyticí v ruce focena z vašeho “skvělého místa”, pak si troufám říci, že jste oproti mně, který jsem poslouchal na youtube, o tolik lepší poslech neměl. I když je akustika Berlínské filharmonie nepochybně skvělá. O kouzlo rukou, které produkují zvuk, ještě než se dotknou kláves, a těla, které zní, jsem byl samozřejmě připraven, to uznávám.

Jiri Keller
13 let před

Vazeny pane Masku, Vas clanek je velmi zajimavy a jelikoz jsem na recitalu Lang Langa byl, mam stejne pocity jako Vy. Lang je mlady, je genialni klavirista a jeho jedinou chybou, jak se zda, je ze vypada jinak nez by si pan Vasicek predstavoval – neni Evropan. Pane Masku piste Vase clanky dale a nereagujte na komentare lidi, jako pan Vasicek, nema to smysl, nikdy Vas nepochopi. Z Berlina Vas zdravi J.Keller.

Jenzo Dzering
13 let před

Dobry den pana Michal, rad jsem si prectl vas clanek o Langovi, zajimave postrehy a nazory. Jste vyborny klavirista byl jsem na vasem recitalu v Nemecku a taky mam vase dve CD a tak jsou pro me vase nazory ktere pisete velmi zajimave. Lang je jiny a hraje jinak nez by si nekdo predstavoval jeho hudba je mi prijemna. Piste dalsi clanky JD

Gregor Samsa
13 let před

záznam koncertu na youtube má velmi špatný zvuk, ale i tak si troufám říct, že schubertovu sonátu zahrál lang lang skvěle, a zcela chápu rozhořčení pana maška nad tím, že nějací nýmandi, kteří ani na onom koncertě nebyli, špiní takovou ušlechtilou krásu svými arogantními výlevy…

JiriH
13 let před

Pan Mašek je velký kumštýř a jenom kumštýř s velkým K dokáže ocenit i výkon svého kolegy. Jak pan Mašek, tak pan Lang Lang mají skvělou techniku, ale muzicírování pana Maška přece jen voní více člověčinou, možná i díky obtížím, které musel v životě překonat – ostatně jako mnoho kumštýřů.

Monika
13 let před

Pana Maška jsem slyšela několikrát, ale vždy byl excelentní!