Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Lillian Alling – opera vzniklá krizi navzdory
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Lillian Alling – opera vzniklá krizi navzdory

redakce
Publikováno 23/10/2010
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Ambiciózní světovou premiéru zažila minulou sobotu Opera ve Vancouveru. Nová, velká opera – s příběhem ne nepodobným nedávné světové premiéře s názvem Amelia, psané pro operní dům v Seattlu – vznikla přímo na objednávku operního domu ve Vancouveru.


To jen dokazuje, že tuhé ekonomické časy nemusí nutně znamenat ústup k „bezpečnému“ a známému repertoáru s jistotou vysoké návštěvnosti. Tahle zbrusu nová opera překvapila při premiéře především tím, že i když jde o velké celovečerní dílo, jeho podoba je spíše komorní a hudebně tak pro diváky více přitažlivá. Skoro tři hodiny trvající představení je klasickým epickým životním příběhem. Obsazení však komorní není, sbor čítá 40 lidí, orchestr má v obsazení 60 hráčů. I tak ale dílo vyznívá velmi niterně. Příprava opery s názvem Lillian Alling trvala tři roky. Vancouver Opera se tak připojila mezi severoamerické operní domy, které přinesly jako hlavní událost letošní sezóny svému publiku světovou premiéru. Lillian Alling se stala pátým velkým operním dílem které mělo v posledních měsících světovou premiéru na severoamerickém kontinentě. Amélia Darona Hagena v Seattle Opera (psali jsme o ni zde), Moby-Dick Jaka Heggieho v Dallas Opera (psali jsme zde), Než se setmí Jorge Martína ve Fort Worth Opera a Il Postino Daniela Catána v Los Angeles Opera (článek naleznete zde) – to je úplný výčet letošních severoamerických světových premiér v Opeře.

Lillian Alling představuje značně ambiciózní projekt vancouverské opery. Celkový rozpočet premiéry činil 1,7 milionu kanadských dolarů, zatímco běžná premiéra na této scéně obnáší jeden milion, když roční provozní rozpočet celého operního domu dělá 9,6 milionů kanadských dolarů.


Operu složil skladatel John Estacio na příběh libretisty a dramatika Johna Murrella. Děj je postaven na skládání obrazu vlastní minulosti titulní hrdinky. S minimem stop skládá svůj obraz života Lillian Allingová, která v polovině dvacátých let dvacátého století emigrovala z Ruska do New Yorku a pak putovala na západ až do Kanady, kde hledala štěstí a lepší život. Tak se záhadně ocitla zpět ve své původní vlasti, aniž by věděla, že je to země, kde se narodila. Příběh má ještě další plán. Lillian nachází klíč ke své minulosti díky tomu, že hledá snoubence, kterého ztratila při cestě z Ruska do New Yorku, když společně odjížděli za lepším životem.

Skladatel a libretista spolupracovali již dříve na dvou operách, uvedených pod názvy Filulmena (2003) a Frobisher (2007).


Opera Lillian Alling neexperimentuje s neobvyklým hudebním jazykem nebo novými hudebními technikami, místo toho se spoléhá na nosnou melodii, psychologický účinek příběhu a niternost až komornost hudby. Příběh vrcholí, když Lillian zastaví při svém putování na farmě v Severní Dakotě. Její osudové setkání s telegrafním dělníkem Scotty MacDonaldem, Jimmyho otcem, pomůže Lillian najít pravdu o své minulosti. Hudba evokuje verismus a její nejsilnější momenty znějí v okamžicích, když si Lillian vzpomíná na dobu svého života stráveného v Rusku.


Je to obdivuhodné – pět světových velkých operních premiér v jedné sezóně. Evropa může jen závidět odvahu, se kterou severoamerické operní domy přinášejí nová díla a pomáhají opeře přežít na výsluní i ve 21. století.

www.vancouveropera.ca

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Interpret i skladatel: Adam Skoumal
Další článek Bezobsažný Boris Godunov z Met
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up