Lípa Musica: radostné muzicírování nejen s PhilHarmonia Octetem
Po slavnostním zahájení nabídne čtrnáctá Lípa Musica pro sváteční dny kolem svatováclavského Dne české státnosti několik komorních setkání s hudbou v převážně sakrálních prostorách Českolipska. Předznamenáním bude vystoupení pravidelného hosta festivalu, ansámblu Musica Florea v pátek 25. září ve Stráži pod Ralskem, kde bude připomenut nejen odkaz místního rodáka Jindřicha Ignáce Františka Bibera, ale také jeho současníků Rosiera, Schmelzera, Vejvanovského či Capricorna. V neděli 27. září se na festivalu představí první německý host – proslulý Filharmonický dětský sbor z Drážďan – dítko přední osobnosti hudebního světa Kurta Masura, jež hraje důležitou roli nejen v drážďanském kulturním životě, ale i v prezentaci Drážďan v rámci Německa a v zahraničí. V kostele Narození sv. Jana Křtitele v Kamenickém Šenově těleso představí širokou škálu svého pěveckého umění v průřezovém klasickém i lidovém programu. Pro samotný svátek svatého Václava festival přichystal vystoupení progresivního dechového ansámblu Philharmonia Octet posíleného o hosty, kteří společně přednesou díla Beethovena a Mozarta v kostele sv. Vavřince v Jezvé. PhilHarmonia Octet byl jako soubor hlásající nové přístupy ke klasické hudbě založen v roce 2007 především z iniciativy hobojisty Viléma Veverky. „Podtitul ‚New Approach‘, který jsme připojili k našemu názvu, nabízí dokonce více výkladů. Nicméně onen nový přístup vnímáme především jako určitou formu ‚konfrontace‘ (v tom nejlepším slova smyslu) s českou interpretační tradicí a zahraničními interpretačními vlivy – většina členů PhilHarmonia absolvovala studium na HAMU, zároveň však bylo nedílnou součástí dalšího vzdělání studium (někdy dokonce víceleté) na prestižních vysokých školách v západní Evropě. Tento fakt pak jednoznačně ve výsledku obohatil náš pohled na interpretaci a hudbu jako takovou,“ představuje ansámbl sám hobojista Vilém Veverka.Tento mladý ansámbl dosáhl patrně jednoho z nejhodnotnějších výsledků letos, kdy vystoupil na festivalu Mitte Europa. „Jednalo se o velmi ambiciózní dramaturgii – v rámci koncertu, který zaznamenal i německý rozhlas jsme provedli dva velké opusy klasiků, Beethovena a Mozarta. Zásadní však bylo nastudování Divertimenta Gideona Kleina, respektive německá premiéra oktetu od Aleše Pavlorka – jeho skladbu ‚Světlo na konci tunelu‘ autor dokonce dedikoval našemu souboru,“ doplňuje Vilém Veverka.
Repertoárově se těleso soustředí dvěma směry. Na jedné straně jsou to logicky autoři období klasicismu, kteří dechovému oktetu věnovali řadu prvotřídních skladeb – zmiňme zejména Mozarta, Beethovena, které ansámbl uvede v Jezvé, a samozřejmě i Františka Vincence Kramáře, který byl mimořádně plodným autorem, a dechové nástroje hrají v jeho tvorbě absolutní prim. „Protipól pak tvoří hudba autorů dvacátého století (či jednadvacátého století), namátkou: Eugène Bozza, Gordon Jacob, Arvo Pärt, Zdeněk Šesták či právě Gideon Klein a Aleš Pavlorek,“ dodává Vilém Veverka a pokračuje: „Logickým záměrem je kontinuální rozšiřování obou pilířů repertoáru, s důrazem na tu nejkvalitnější hudbu. Soustředíme se i na skladby pro rozšířený oktet, viz právě Gran Partita Wolfganga Amadea Mozarta či Serenáda pro dechy Antonína Dvořáka.“
Krédem tělesa je přistupovat ke každému koncertu bez ohledu na to, v jakém místě se koná, zda jde o velkou koncertní síň, či malý kostelík kdesi v Sudetech, pokaždé se stejnou mírou profesionality. „Chceme odvádět své maximum a předávat publiku radost ze společného muzicírování,“ říká Vilém Veverka. A to je právě i jedno z poselství Lípy Musicy, na jehož naplnění se mohou návštěvníci i v letošním roce těšit. www.lipamusica.cz
Foto Lípa Musica, Marko Kubitz, archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]