Lukáš Vondráček hraje Dvořáka

V probíhající sezoně je rezidenčním umělcem SOČRu klavírista Lukáš Vondráček, vítěz bruselské Soutěže královny Alžběty z roku 2016. V pondělí 12. listopadu se můžete těšit na jeho provedení Dvořákova mimořádně náročného Koncertu g moll, který má tento fantastický interpret v repertoáru už od dětských let a řadí ho ke svým oblíbeným. Večer pod taktovkou Estonce Arvo Volmera zahájí orchestrální miniatura dirigentova krajana Erkki-Svena Tüüra, jednoho z nejuznávanějších skladatelů současnosti. Program doplní originální kompozice finského autora Jeana Sibelia, jeho jednovětá Symfonie č. 7. Přímý přenos vysílá ČRo Vltava. Veřejnosti přístupná bude i dopolední generální zkouška.
Lukáš Vondráček (foto Petr Dyrc)

Lukáš Vondráček absolvoval své první veřejné vystoupení ve čtyřech letech. Jako patnáctiletý debutoval s Českou filharmonií a Vladimirem Ashkenazym a hned v následujícím roce 2003 absolvoval s tímto orchestrem velké turné po USA. Po studiích na Hudební akademii v Katowicích a na Vídeňské konzervatoři se dostal do elitního programu Konzervatoře v Nové Anglii v Bostonu, kde v roce 2012 pod vedením Hung-Kuan Chena absolvoval s vyznamenáním. Díky přirozené, suverénní muzikálnosti a bravurně zvládnuté technice se těší neochvějnému renomé nadaného a vyzrálého hudebníka. V probíhající sezoně si naplánoval koncerty se Symfonickým orchestrem Hesenského rozhlasu, Symfonickým orchestrem v Pittsburghu pod taktovkou Juraje Valčuhy nebo s Národním orchestrem BBC ve Walesu s Xian Zhangem. Vrátí se též ke Královskému skotskému národnímu orchestru nebo k Symfonickému orchestru São Paulo. Sólová vystoupení ho zavedou do Flagey v Bruselu, Filharmonické společnosti v Trentu, Chopinovy společnosti ve Vancouveru, Filharmonie v Haarlemu, Domu hudby v Portu a Německého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem.

S rozhlasovými symfoniky bude účinkovat ještě 6. května 2019, kdy pod taktovkou šéfdirigenta Alexandra Liebreicha provede Brahmsův Koncert č. 1 d moll. O Dvořákově koncertu, uváděném ve 12. listopadovém večeru, říká: „Mám ho rád pro jeho originalitu a přímost hudebního sdělení. Řekl bych, že se jedná o dílo neprávem opomíjené. Dvořák je technicky občas nepříjemný a jeho klavírní dílo možná není posluchačsky nejvděčnější. Važme si ale tak krásné české hudby.“

Jméno Erkkiho-Svena Tüüra už delší dobu patří ve své generaci k těm nejpozoruhodnějším. Narodil se a žije u moře, na estonském ostrově Hiiumaa. I tato okolnost ovlivňuje jeho umělecký profil. V roce 1979 založil komorní rockovou formaci In Spe, jejíž repertoár měl blízko k minimalismu a středověké hudbě. Brzy poté, co se obrátil ke klasické kompozici, začal získávat mezinárodní ohlas. Skladba Le poids des vies non vécues měla premiéru v roce 2015. Název se dá přeložit jako Břemeno neodžitých životů. Autor ji věnoval památce obětí první světové války. Nestali se rodiči a prarodiči, nemohli naplnit své osobní sny. Dědictví těchto ztracených životů můžeme chápat jako obrovské břímě. Vyplývá z toho pro nás nějaká odpovědnost? Upozorňuje nás to na něco podstatného? Ztracené životy rozhodně musíme cítit jako břemeno, jinak by byla jejich ztráta zbytečná a marná.

 Jean Sibelius sehrál nezastupitelnou roli v kulturní a politické emancipaci své země. Sedmou a poslední ze svých symfonií komponoval mezi roky 1918–1924. Není dlouhá a plyne v jednom strukturovaném proudu jako netypicky jednovětá. Je v ní obsaženo vše, co bývá v symfoniích o čtyřech větách – hudba rychlá, volná i taneční, také finále… Je v ní dramatičnost srovnatelná s mnohem delšími díly.

 

PROGRAM:

Erkki-Sven Tüür (1959): Le poids des vies non vécues (Břemeno neodžitých životů)

Jean Sibelius (18651957): Symfonie č. 7 C dur, op. 106

Antonín Dvořák (18411904): Koncert pro klavír a orchestr g moll, op. 33

 

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Arvo Volmer – dirigent

Lukáš Vondráček – klavír

 

DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 12. listopadu V 19.30 HODIN

Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava.

Záznam nabízí ve středu 14. listopadu od 20 hodin ČRo D-dur.

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na