Malá rekapitulace uplynulé sezony Opery ND

  1. 1
  2. 2

Dvojici Stravinského opery Slavík a Čajkovského Jolanty za hudebního nastudování Jana Lathama-Koeniga svěřilo vedení Opery Národního divadla mladému českému režisérovi Dominiku Benešovi, který ji vytvořil v dominující scénografii Martina Černého a v kostýmech Zuzany Přidalové. Ve Slavíkovi zazářila ve vylehčené koloraturní titulní postavě Olga Jelínková. Do role Jolanty byla obsazena Veronika Dzhioeva, která roli Jolanty zazpívala plným, barevně bohatým hlasem, avšak s rolí jemné slepé dívky se herecky a výrazově spíše nesešla. Daně Burešové role Jolanty příliš nesvědčila po hlasové stránce (méně znělá střední poloha). Role Hraběte Vaudémonta byla obsazena zahraničními pěvci, kteří odvedli přinejmenším nevýrazný výkon. Jolantě příliš neprospělo skrytí postav za poloprůhledné promítací plochy, ale také přezdobenost scény náručemi květin a nevýrazné akce sboru. Režisér málo vypracoval charaktery postav a vztahy mezi nimi.

Rossiniho Popelka – to byl experiment, který se nezdařil. První operní režie u nás známé temperamentní maďarské režisérky a herečky Enikö Eszenyi, která se zatím s operou nesžila a nedokázala jejích vyjadřovacích prostředků využít k dobru inscenace. Místo toho vycpávala průběh inscenace nesmyslnými špílci v toporné scénografii značky Kentaur. Stejně nešťastně byl vybrán i dirigent Jan Kučera, jemuž Rossini vůbec neseděl – ostatně dosud byl v Národním divadle angažován jen na soudobé opery. Přínosem inscenace byly dvě velmi dobré Popelky v podání Leny Belkiny a Kateřiny Hebelkové, obdivuhodně hlasově vylehčený Don Ramiro Martina Šrejmy, kouzelný Dandini Jiřího Hájka a kvalitní Sulženkův Don Magnifico.

Stavovské divadlo (foto archiv)
Stavovské divadlo (foto archiv)

Pucciniho Madama Butterfly se zapsala do análů Národního divadla díky značně neobratnému organizačnímu veletoči: její premiéra byla dne 4. února 2016 zrušena kvůli onemocnění obou domácích představitelek Butterfly bez náhradního termínu! Poprvé se inscenace hrála v den plánované druhé premiéry 9. února a v titulní roli vystoupila pohostinsky italská sopranistka Donata D’Annunzio Lombardi. Scénografii vytvořili Jiří Heřman a Jan Lukášek, autorkou kostýmů byla tradičně Alexandra Grusková. Vznikla mimořádně zdařilá inscenace ozvláštněná vstupem dospělého syna Čo-Čo-San, který vyrostl u svého otce v Americe. On i my jsme se seznamovali se zvyky a zvláštnostmi Japonska, byli jsme jimi překvapováni i okouzleni. Martin Leginus operu velmi dobře hudebně nastudoval.

Bohuslav Martinů: Julietta (Snář). Zajímavý výsledek přinesla cílevědomá práce Zuzany Gilhuus (režie a scénografie) a temperamentní hudební nastudování dirigenta Jaroslava Kyzlinka, s kostýmy Tomáše Kypty a v choreografii Radima Vizváryho. Inscenační tým vytvořil stylově čistou inscenaci, založenou na snovém výkladu této působivé opery, podařilo se mu stvořit svébytný svět, v němž se míchají snové zážitky s těmi reálnými v podivuhodné neoddělitelné symbióze.

V předchozí sezoně okouzlila slovenská režisérka Sláva Daubnerová svou vtipnou a svižnou inscenací Šostakovičových aktovek Orango a Antiformalistický jarmark, ale s velkou operou jakou je Gounodův Romeo a Julie si celkem pochopitelně ještě nedokázala poradit.  Sešněrovala Gounodovu operu do společenských konvencí doby mezi oběma světovými válkami a zasadila ji do velmi málo funkční a značně nepružné scénografie Juraje Kuchárka. Pod vedením dirigenta Marka Guidariniho ani hudební stránka inscenace příliš nepřesvědčila.

Státní opera Praha (foto archiv)
Státní opera Praha (foto archiv)

Opera Umberta Giordana Andrea Chénier byla režírovaná ředitelem Činohry Národního divadla Michalem Dočekalem, jemuž se nepodařilo sjednotit inscenaci do působivého celku a celou tíhu nesla Petrem Kofroněm mimořádně plasticky vypracovaná hudební složka ve své části orchestrální, sborové i sólové.

Straussova Elektra byla poslední premiérou v budově Státní opery před jejím zavřením kvůli rekonstrukci. Inscenace byla plánována jako vrchol sezony a byla uspořádána v mezinárodní koprodukci se San Francisco Opera a Badisches Staatstheater Karlsruhe. Inscenační tým tvořili renomovaný anglický operní režisér Keith Warner, scénograf Boris Kudlička a dirigent Roland Böer. Susan Bullock v hlavní roli Elektry (zpívala ji i v Metropolitní opeře v New Yorku) vypadala jako pečlivě učesaná paní středních let ve sportovním oblečení, s teniskami na nohou. Jako Klytaimnestra se představila Rosalind Plowright, Chrysothemidou byla Anna Gabler. Hlas Susan Bullock působil jako vyrovnaný a kompaktní, ač ne příliš velký. Představitelku titulní role omylem zavřeli přes noc v muzeu s antickými předměty a ona se postupně propadá do tragického příběhu Elektry. Warnerova inscenační konstrukce je po mém soudu příliš uměle vykonstruovaná, a aby toho nebylo málo, Elektra na konci opery ještě propadne vizi, že její otec král Agamemnon prý nebyl zavražděn svou manželkou královnou Klytaimnestrou a svým bratrem Aigisthem, ale spáchal sebevraždu. Orestes se mstí své matce Klytaimnestře krvavou lázní ve dřezu kuchyně z padesátých let a žene se se sekerou za Aigisthem. K inscenaci přináleží dramaturgický rozbor od Barryho Millingtona, který je připraven s téměř vědeckou důkladností, samotná inscenace je však málo přesvědčivá. Opravdová pěvecká osobnost přišla na jeviště až s představitelem Oresta (Károly Szemerédy). První důležitý krok v mezinárodní spolupráci byl učiněn, příště budeme mít s koprodukcí třeba víc štěstí.

Sezona 2015/2016 přinesla několik zajímavých inscenací, pár výborných dirigentských výkonů, dobré výkony orchestrů a sborů i mimořádné sólové kreace. Snad nově nastupující hudební ředitel operního souboru Národního divadla Jaroslav Kyzlink splní svá předsevzetí a začne budovat kompaktní operní těleso, stejně jako nově nastupující hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser. Snad Národní divadlo překlene období, v němž zrekonstruuje budovu Státní opery, a úspěchů na jevištích jeho divadelních budov bude dále přibývat.

Národní divadlo (foto archiv)
Národní divadlo (foto archiv)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na