Řadu programů by prý prodali několikrát. O Smetanovu Litomyšl byl letos mimořádný zájem

Závěrečným nedělním koncertem České filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou končí mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl. Letošní ročník nabídl celkem osm operních titulů a množství dalších hudebních zážitků. I díky tomu se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků, pochlubil se ředitel festivalu Jan Pikna. „Letos byl obrovský zájem o vstupenky, což znamenalo, že se už první den předprodeje prodalo více než 80 procent vstupenek a pak se postupně doprodaly. V tuto chvíli byla návštěvnost 97 procent, což je úplně fantastické,” uvedl Pikna. Podle něj by se mnoho programů prodalo i několikrát.

Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj FB festivalu)
Smetanova Litomyšl 2016 (zdroj FB festivalu)

Nabídka operních představení byla letos skutečně bohatá. Pražské Národní divadlo přivezlo Verdiho La traviatu a Dvořákova Čerta a Káču, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava zcela nové nastudování Braniborů v Čechách Bedřicha Smetany. Brněnská Janáčkova opera představila Smetanovu Hubičku a Bizetovu Carmen, Státní opera Národního divadla operu Charlese Gounoda Romeo a Julie a Normu Vincenza Belliniho. Návštěvníci zhlédli také novodobou premiéru gratulační opery Františka Antonína Míči Operosa terni Colossi Moles. Z většiny operních titulů, uvedených v Litomyšli, ale i z vybraných koncertů jsme přinesli recenze, které najdete v našem archivu.

Antonín Dvořák: Čert a Káča - Kateřina Jalovcová (Káča) a František Zahradníček (Čert Marbuel) - Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza/Smetanova Litomyšl)
Antonín Dvořák: Čert a Káča – Kateřina Jalovcová (Káča) a František Zahradníček (Čert Marbuel) – Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza/Smetanova Litomyšl)

Jedním z dramaturgických vrcholů Smetanovy Litomyšle bylo provedení Mahlerovy Symfonie č. 8 neboli Symfonie tisíců. Letošní ročník nabídl i další velké koncerty, například Sólo pro 100 smyčců, kdy stočlenné těleso, zvlášť sestavené pro festivalový koncert, předneslo zejména známé kompozice pro dva smyčcové orchestry. Na programu byly i moderní žánry. Na středoškoláky cílil beatbox, při kterém účinkující ústy bez použití hudebních nástrojů imitují perkuse. Zpěvačka Aneta Langerová vystoupila s doprovodem symfonického orchestru, Vojtěch Dyk v Mši Leonarda Bernsteina a mezzosopranistka Dagmar Pecková se skladbami Kurta Weilla.

G.Mahler: Symfonie tisíců - Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)
G.Mahler: Symfonie tisíců – Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)

Podle ředitele Jana Pikny za velkým zájmem diváků stojí jak atraktivita programu a známá jména, tak i dobrá ekonomická situace v Česku. „Letos se na rozdíl od dřívějška vyprodaly nejdříve ty nejdražší vstupenky a pak postupně okrajová místa v hledišti. Určitě lidé cítí, že je lépe, a investují do kultury, což je krásné,” řekl Pikna. Festival si dle jeho mínění rovněž vydobyl velký věhlas a vstupenky získaly punc nedostatkového zboží.

Největší zájem nebyl přes očekávání pořadatelů o vystoupení Dyka či Langerové, ale nejdříve se vyprodala Dvořákova opera Čert a Káča a náročná Mahlerova Symfonie tisíců. Velký zájem ale byl i o Smetanovy opery Braniboři v Čechách či Hubička, ačkoliv divadla je na repertoár příliš nenasazují.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na