Marie Chouinard přivezla na Tanec Praha kultovní Svěcení jara a roztančené kresby

  1. 1
  2. 2

Mezinárodní festival Tanec Praha 2014 v těchto dnech vrcholí. Do Prahy se po několika letech vrátil soubor kanadské choreografky Marie Chouinard a letos dorazila i sama jeho zakladatelka, invenční choreografka a téměř nestárnoucí tanečnice. Včera a dnes se v Hudebním divadle Karlín koná představení dvou děl, jež od sebe dělí téměř dvacet let, ale divák to téměř nepostřehne: Svěcení jara, které je abstraktním zhmotněním hudby Igora Stravinského, a Henri Michaux: Mouvements, které na scénu přetavuje knihu kreseb do pohybových vzorců. Ani jedno z nich si nehraje na příběh, ale jde po ryzí kvalitě pohybu. Svérázný rukopis autorky, která se svými tanečníky nakládá jako s vláčným stavebním materiálem, stojí za zhlédnutí a prozkoumání.

Svěcení jara zaznívá tentokrát jako skladba k choreografii ze záznamu. To v roce 2007 se k vystoupení Cie Marie Chouinard v Sazka Areně přidal Symfonický orchestr Českého rozhlasu a živé podání zážitek umocňovalo. Program bohužel neudává, jaká nahrávka je na zájezdovém představení použita.

Marie Chouinard se ve své choreografii zcela oprostila od původního příběhu a motivu rituálu, vycházela pouze z dynamiky samotné hudby a jejím následováním dospěla do nadčasového vyjádření, které nezatěžkávají významová spojení, jež by představení mohla svázat s konkrétními reáliemi.Její dílo je tak vyjádřením ducha hudby a její struktury, nedotýká se tématu oběti či smrti, ale naopak vzniku, zrození a tvoření. Nenajdeme konkrétní postavy a hierarchické uskupení: sóla, dua, skupinové výjevy tančících jsou jako zhmotněné shluky částic vířící ve vesmíru, spojující se spolu v extatickém vytržení a propadající se zpět do chaosu, vedeny pudem a náhodou. Svým způsobem vzdává dílo hold i ďagilevské avantgardě a Nižinského choreografickému experimentátorství. Když v jednom z prvních výjevů ozáří bodové světlo postavu, jež je lehce skrčená, natočená bokem publiku a s nezvykle napjatými pažemi zalomenými v zápěstí, aluze na fauna je prostě dokonalá… A v celé choreografii pak nechybí zvířecí pohyby, které však již dnes nemohou šokovat.Choreografie je oslavou energie prýštící z hudby i z těl. Pohyby tanečníků jsou dynamické, úsečné, těla ve stálém napětí, groteskně zalamovaná nebo prohnutá v páteři v pozoruhodné kombinaci zaoblených i ostrých tvarů, jako kdyby autorka uváděla na jeviště oživlé sfingy a kentaury. Muži i ženy se zde proplétají do fantaskních sousoší, přecházejí od velkých skoků prostorem k drobným kontrakcím, detaily střídají rozmáchlá gesta, seky rukou, izolované pohyby hrudníkem. Jejich těla jsou ohebná, ústa němě křičí.Z deseti tanečníků vzniká pulzující organismus vzájemně propojených jednotek. S jejich formacemi je nakládáno nápaditě, není tu sice zřejmá žádná linka, konkrétní záměr, kudy a jak by se mělo dílo ubírat, ale přesto zřetelně graduje. Prostor je členěn především bodovými světly, v nichž se tanečníci seskupují do malých formací nebo tančí svá sóla, divákova pozornost je tedy světelným designem vedena. Scéna je, na rozdíl od někdejšího pražského uvedení, zcela prázdná, je však stále užíváno rekvizit – podivných rohů, které tanečníci drží v ruce nebo jsou jimi ozdobeni. Růžice z nich, které mají navlečeny na pažích a nohách, připodobňují některé interprety podmořským sasankám, jindy si je jen přikládají k čelu jako jednorožci nebo býci…Jsou to detaily, které umocňují na jednu stranu animálnost výjevů, ale svým způsobem i choreografii odlehčují, protože divákovi dovolí vytvořit si mnoho asociací na živočišnou i rostlinnou říši. Svěcení jara je vyváženou inscenací, která je stále stejně živá a dynamická jako před jednadvaceti lety, a když Marie Chouinard sama hovoří o její nadčasovosti, nejde o sebepropagaci, ale konstatování faktu.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - The Rite of Spring / Svěcení jara (Compagnie Marie Chouinard)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Henri Michaux: Mouvements (Compagnie Marie Chouinard)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář