Mariusz Kwiecień nabízí víc než zpěv
Je mladý, má milý úsměv a krásný hlas a publikum si umí po pár taktech získat na svou stranu. Tak se představil 25. listopadu v Obecním domě polský barytonista Mariusz Kwiecień, vycházející hvězda Metropolitní opery.
Po delší odmlce se v Praze opět konal galavečer z operních árií na nejvyšší úrovni. I když vstupné nebylo levnou záležitostí, Smetanova síň se zcela zaplnila. Mariusz Kwieceń přijel poprvé do Prahy na pozvání agentury Nachtigall Artists, na jediném koncertu vystoupil s orchestrem FOK a mladým polským dirigentem Lukaszem Borowiczem.
Nejprve publikum rozehřál Rossiniho Cavatinou Figara, přednesenou s hereckým šarmem a vtipem, což mu okamžitě zajistilo velké sympatie. Pokračoval árií Hraběte z Mozartovy Figarky, opět s lehkostí a svižnou technikou. Bohužel orchestr tak lehce nepůsobil, občas mu i co do síly zbytečně konkuroval. Symfonické těleso je trochu těžkopádné pro jiskřivé Rossiniho skladby (zazněla předehra a Temporale z Lazebníka a předehra ze Signora Bruschina). Má-li se Rossiniho dynamický motor řítit zrychlujícím tempem do finále, chce to naprosto hladkou čistou souhru, a to je u velkého orchestru samozřejmě těžší.
Naplno se ukázaly kvality Kwiecieńova hlasu teprve v italských áriích Belliniho a Donizettiho (Ah, per sempre z Puritánů a Vien Leonora z Favoritky), které rozezněl velkou energií. Dobře zvládá nízké polohy, ale doslova září v těch vyšších, plných síly. Má příjemné zabarvení hlasu, nezní ostře ani dutě. Jeho bel canto je stylové, avšak bez výrazových manýr, zpívá méně dramaticky než dejme tomu Italové, spíše s přirozeným citem.
Ještě více se mi líbil po přestávce v áriích ruské opery, to byla chvíle ryzí romantiky. Doslova se našel v Oněginovi, ale i v Alekovi od Rachmaninova, árii z méně známé opery tehdy teprve dvacetiletého autora. Kwiecień tuhle hudbu (a řeč) skvěle cítí a umí ty emoce předávat dál do sálu.
Sám o sobě tvrdí, že je lyrický baryton, že by si na dramatickém oboru mohl poškodit hlas. (Faktem je, že párkrát jsem zaslechla v jeho hlase nepatrné zachraptění, snad z únavy?). Poslední dobou však svá slova popírá skutky – v Metropolitní opeře například zpívá Escamilla v Carmen a Marcella v Bohémě. Také na závěr pražského vystoupení nasadil Verdiho – Smrt Posy z Dona Carlose, jako přídavky následovaly jeho oblíbený Don Giovanni a Donizetti (Nápoj lásky a Don Pasqualle). Zatímco k zádumčivé náladě ruských klasiků orchestr přidal Svítání z Musorgského Chovanštiny, Borodina (Ve stepích střední Asie) a slavnostní Polonézu z Oněgina, “italský” závěr vygradoval do brilance (zvláště svižné tempo Mozarta). Mariusz Kwiecień ukázal, že kromě hudebních zážitků umí rozdávat skvělou náladu v sále, s usměvavým dirigentem Borowiczem se v tom docela dobře doplňovali. Už se těším (pokud to ohlášené “namlouvání” s Národním divadlem dopadne dobře), až přijede do Stavovského zpívat Dona Giovanniho!
program:
G. Rossini: Il barbiere di Siviglia
– Overture
– Largo al factotum
– Temporale
W.A.Mozart: Le nozze di Figaro
– Hai gia vinta la causa!- Vedro….
V.Bellini: Norma
-Overture
V.Bellini: I puritáni
– Ah, per sempre…
G.Rossini: Signor Bruschino
– Overture
G.Donizetti: La favorita
Aria Vien Leonora – Cabaletta
– přestávka –
M.P.Musorgskij: Chovanština
-Svítání na řece Moskvě
P.I.Čajkovskij: Eugen Oněgin
-Vy mnie pisali
A.P.Borodin: Ve stepích střední Asie
S.V.Rachmaninov: Aleko
-Cavatina
P.I.Čajkovskij: Eugen Oněgin
– Polonaise
G.Verdi: Don Carlo
– Son io mio Carlo-Per me junto-Io morro
přídavky:
W.A.Mozart: Don Giovanni
-Aria Giovanni
G.Donizetti: Don Pasquale
-Aria Malatesta
G.Donizetti: L´elisir d´amore
– Aria Belcore
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]