MET má krizi za sebou? Zdá se, že ano

Pořád ještě všude slyšíme: Opatrně, ještě nejsme z hospodářské krize venku, ekonomický růst bude dlouhý a pomalý… Naše nová vláda zahájila razantní ekonomické škrty, které se dotknou bolestně a tvrdě už i tak podfinancované domácí kultury, operu a balet nevjímaje. A MET? Ta začala v neděli s prodejem vstupenek na novou sezónu a má za sebou rekordní tržby denního prodeje vstupenek ve své historii. Obrat za první den předprodeje dosáhl 2.653.676 dolarů, bylo prodáno 24.087 vstupenek. V porovnání s loňským prvním dnem předprodeje (který držel prozatímní rekord) to je o necelých 500 vstupenek a 100.000 dolarů na tržbách více.


Kapacita nejprestižnějšího operního domu světa je úctyhodných 4.000 míst. Hned v první den předprodeje tak bylo zcela vyprodáno obrazně řečeno 6 z plánovaných 200 představení nové sezóny. Samozřejmě, že MET velké množství vstupenek prodává přes on-line portály v mnoha zemích světa, ale na rekordní tržbu prvního dne předprodeje měl zřejmě vliv hlavně repertoár příští sezóny. Zlato Rýna a Valkýra – dvě velmi očekávané premiéry nové sezóny – byly totiž vyprodány několik minut po zahájení celosvětového předprodeje. Ale volná místa na některá další prestižními pěvci obsazená představení stále ještě jsou. Carmen s Elinou Garančou a Don Pasquale s Annou Netrebko ještě seženete, i když už jen v dražších cenových kategoriích.

Peter Gelb v souvislosti s rekoredm prvního dne předprodeje prohlásil: „Věřím, že MET má své nejhorší dny již za sebou…“

Související články


Reakcí (12) “MET má krizi za sebou? Zdá se, že ano

  1. Zajímavá zpráva, kterou by stálo za to ještě doplnit o to, kolika procenty se vstupné podílí na krytí nákladů na provoz Met. Protože samotné horentní numero tržeb prvního dne, které dává v přepočtu přes 52 milionů CZK a znamená celkový rozpočet průměrného českého divadla na jeden rok, může pro Met být jen kapkou v moři, jelikož náklady na provoz tohoto operního domu musí být astronomické.

  2. Alespoň se dočkáme při přenosech v kinech. Je to úctyhodný počin, který opernímu domu asi také pomohl překonat krizi. Bomabastický trailer na Ring mě tak navnadil, že se na něj těším jako malá holka. Přeci Ring, tohle monumentální dílo nemůže být nikde lépe provedené a scénicky zpracované než v Metropolitní. Ten trailer se u vás neobjevil a je tak pěkný. Zkuste ho dát do galerie. Zaujal všechny lidi, kterým jsem ho zatím ukázala (i nemilovníky opery). Gába J.

  3. Tuto novou inscenaci pripravuje francouzky mluvici Kanadan Robert Lepage. Ocekava se, ze to bude mimoradna udalost. Met dokonce musela nechat zesilit podlahy, aby unesly jeho kulisy vazici 45 tun!

    Robert nyni pracuje na novem programu ‘Totem’ pro svetove znamy Cirque du Soleil, take z Quebecu. Tento ‘cirkus’ snad ma dorazit i do Ceska. Mate se na co tesit, pokud prijede.

    Loni jsem videl v Montrealu jeho experimentalni divadelni predstaveni ‘Le dragon bleu’ (Modry drak), odehravajici se mezi Montrealem a Cinou. Toto zde pripadne uvedene video k Ringu (dekuji za ne) ma nekolik prvku, ktere se daji vystopovat k te jeho orientalni hre. Skvele!

    Robert Lepage a Yannick Nezet-Seguin predstavuji v soucasnosti nejviditelnejsi umelce z oblasti klasicke hudby/divadla z Montrealu. Oba svetoveho formatu! Velmi me tesi, ze je poznate i v Ceske republice – prostrednictvim nove technologie nebo (lepe) primo v divadle.

    VT

  4. Potvrzuji Václavovu zprávu. Cirque du Soleil skutečně dorazí do Prahy na podzim. Bude to velká událost.

    Jinak na Ring v Met se těším moc. Jsem přesvědčený, že Lepage se svými výrazovými prostředky dokáže dát tomuto "megadílu" skvělé scénické ztvárnění. Trailer to jen naznačuje. To je podle mne potřebné zejména proto, aby se k opeře dostali i cílové skupiny, které ji normálně nevyhledávají.

    Ostatně jsem dlouhodobým zastáncem názoru, že scénografie a jevištní provedení je stejně důležité, ne-li důležitější, než hudební provedení a má-li opera žít dál, musí být zajímavá a poutavá pro mladé lidi a musí je oslovit. To nedokáže jinak, než nápaditou a současnou scénografií a vyprávěním operních příběhů očima současného člověka. Kašírované kostýmy a toporná gesta obtloustlých zpěvaček novou generaci k opeře nepřitáhnou.

  5. Při vší úctě k možnostem MET, zdá se mi trochu předčasné psát v komentářích o "Ringu tisíciletí". Přeci jen jsme na jeho počátku. Stejně tak diskutabilní je tvrdit, že nikde jinde nemůže být dílo provedeno lépe než v MET. Jedna skupina fanoušků nedá dopustit na starou inscenaci Otto Schenka, druzí zase preferují jako klasiku Chereauovu inscenaci z Bayreuthu. Nakonec vždy rozhoduje individuální vkus. Nemohu si ještě odpustit komentář k Aleši Brázovi: na prvním místě musí být hudba, pokud scénografie a režie jdou proti hudbě a deformují příběh, je to špatné. Stejně tak chabé pěvecké výkony se nikdy nemohou skrýt za "akční herectví". Osobně jsem skeptik k tomu, že pouze tzv. současná režie dokáže k opeře přilákat mladého diváka. Rozhodující se vztah k hudbě. A mimochodem – o krizi opery se mluví už více než 300 let.

  6. Jistojistě jde vždy o osobní vkus a osobní názor. Ale Lepage je mistr scénické magie, který dokáže upoutat a to je to hlavní, oč dnes v opeře běží. Měl jsem možnost vidět dvě scénické zkoušky na Valkýru a musím řící, že jsem byl ohromen. Hudbu dokonale doplňuje pohyb a akce na jevišti. Najednou zjistíte, co všechno ve Wagnerově hudbě je, co jste dříve neslyšeli a o co jste přišli díky strnulosti postav. Rozehrát akční drama i na jevišti – to pomáhá zejména Ringu. Vzpomeňte na Ring z Valencie, Barcelony, koneckonců i legendární Chereau… Dynamika, akce, napětí a pomohlo to vždy vrýt si inscenaci do paměti. Myslím, že nikdo nepřehání, když píše, že tahle Lepageova režie vejde do dějin opery.

    Takže ač současná nebo původní režie, vždy musí být zajímavá a poutavá. 300 let je opeře a tím vydrží dalších 300 let…

  7. (ad anonymní 21. 8. 12:42) Jen pro doplnění, proti moderní režii (a zase jsou různé pohledy, co je a není moderní) nic nemám, pokud není v rozporu s hudbou a příběhem – který je dán také libretem. Třeba velice se mi líbily Carsenovy inscenace Rusalky a Les Contes d'Hoffmann v Opera Bastille. Rusalku mnozí čeští staromilci zcela odmítli. Naopak se mi nelíbila Carsenova režie Manon Lescaut ve Vídni nebo Poutneyho La forza del destino tamtéž. Jsem toho názoru, u některých příběhů není aktualizace za každou cenu přínosem. V každém případě, na novou sezónu v MET se těším, díky za přímé přenosy do kin a rozhlasová vysílání (doporučuji naladit BBC 3).

Napsat komentář