MHF Leoše Janáčka vstoupil do druhé poloviny

Letošní Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka nabízí během 31 festivalových dní 33 koncertů a jejich polovinu již diváci Ostravy, Hukvald a dalších okolních měst mohli navštívit. Festival přivítal dirigenta Kristjana Järviho, klavíristu Tomáše Kača, Orchestre National du Capitole de Toulouse a další. Světově úspěšní umělci se s diváky setkali nejen ve velkých koncertních síních, ale také v sakrálních prostorech, zámku, hornickém muzeu nebo open air prostorách v Hukvaldech.
Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka – Kristjan Järvi, SOČR (foto Martin Straka)

Následující týdny nabízí velké symfonické, i menší komorní koncerty. Na rozmanitost programu poukazuje například hudební nocturno na Hradě Hukvaldy, koncert Generace ve Studiu 1 Českého rozhlasu, folklórní odpoledne a večer v Hukvaldech, pěvecký dvojrecitál na Janáčkově konzervatoři nebo operní představení v Hukvaldské oboře a mnohé další.

Takové byly první dva týdny MHF Leoše Janáčka pohledem jeho ředitele Jaromíra Javůrka:

Zahajovací koncert přinesl velmi dramatické provedení Janáčkovy ikonické Sinfonietty plné výrazných a někdy i překvapivých kontrastů, stejně jako vynikající provedení Symfonických tanců Sergeje Rachmaninova. Kristjan Järvi rozehrál pražské rozhlasové symfoniky (SOČR) na více než 100 %. Pro mě osobně byl mimořádným zážitkem koncert Pražského filharmonického sboru a jím provedené kantáty Kál David A. Honeggera. Profesionální výkon spojený s osobním nasazením všech účinkujících vyústil v jednoznačně nejsilnější zážitek prvního festivalového týdne.

Tomáš Kačo nezklamal nikoho a předvedl se nejen jako vynikající klavírista, ale také jako autor, improvizátor a především mimořádně nadaný hudebník. Jsem rád, že díky záznamu České televize se budeme moci k tomuto festivalovému večeru s odstupem času vrátit.

Dalším, pro mě velice silným zážitkem, byl koncert filharmoniků z Toulouse. Tak barevně, dynamicky a emotivně zahrané legendární Moře C. Debussyho jsem už velmi dlouho neslyšel. A provedení Stravinského suity z baletu Pták Ohnivák bylo naprosto skvělé a bez nadsázky impozantní (dynamika, gradace, orchestrální barvy).

Autor Lászlo Tihányi prohlásil po koncertě Janáčkova komorního orchestru ve Starém Bohumíně, že jeho zvuk je naprosto jedinečný a originální. Sklonil jsem se před profesionalitou orchestru při provedení nejednoduché skladby již zmíněného maďarského autora a ožil jsem při interpretaci tolikrát již hrané Janáčkovy Suity pro smyčce. A Petra Olajcová mě přesvědčila o správnosti naší festivalové cesty: dávat příležitost vynikajícím ostravským interpretům. / Karl Ditters patří mezí mé tzv. dlouhodobé programové záměry. Na festivalu nezazněla jeho hudba poprvé ani naposledy. Ale scénické provedení jeho oratoria na Hradě Hukvaldy, které končilo za úplné tmy v mysteriózní atmosféře, bylo nepopsatelné.“

Pozvánka na vybrané festivalové večery v následujících dnech či týdnech:

Klavírní recitál Sergeie Babayana
13. 6. / 19 hodin / Ostrava, DKMO
Jeden z předních klavíristů současnosti Sergei Babayan přijíždí po osmi letech opět do Ostravy, aby se představil ve zcela originálním programu, ve kterém zahraje (nejen) Chopina. Více zde.

Folklorní odpoledne a večer
15. 6. / 17 a 20 hodin / Obora Hukvaldy – amfiteátr
Festival tímto programem připomíná silnou Janáčkovu inspiraci lidovými melodiemi, rytmy, tanci a intonací lidské řeči. Janáčkovy Královničky zazní od 17 hodin v interpretaci souboru Podskalák Troubsko a cimbálové muziky Hájek z Ostopovic. Více zde. Od 20 hodin na Královničky naváže atacca suita Beránci a vlci Mariana Friedla, respektovaného multiinstrumentalisty žijícího v lašských Kozlovicích, vycházející z lidové hudby východní Moravy. Stejnojmenné album bylo oceněno cenou Anděl 2017 v kategorii folk. Více zde.

Romantické housle Ivana Ženatého
17. 6. / 19 hodin / Havířov, Dům kultury Petra Bezruče

Recitál, ve kterém budou dominovat skladby evropského romantismu: Roberta Schumanna a Edvarda H. Griega. Houslová sonáta Oskara Nedbala, žáka Antonína Dvořáka, bude pro mnohé velkým překvapením. Stejně tak skladba současného českého skladatele Juraje Filase. Ivana Ženatého na klavír doprovodí Martin Kasík. Více zde.

Výlet do renesanční Evropy
22. 6. / 18 hodin / Hrad Hukvaldy – motta
Ensaláda je typická španělská madrigalová forma, navíc velmi hravá! Famózní dílo španělského renesančního autora Matea Flechy vydal v roce 1581 jeho synovec tiskem v Praze a přednesou jej členové Czech Ensemble Baroque Quintet a jejich hosté. Posluchačský zážitek z tohoto večera pak ještě umocní umělecký přednes madrigalových textů v podání Valérie Zawadské. Více zde.

Lidové balady v hudbě
23. 6. / 20 hodin / Obora Hukvaldy – amfiteátr
Hudební zpracování lidových balad v dílech našich klasiků je umocněno scénickým provedením, videoartem a mimořádným obsazením sólových pěveckých partů v Kytici Bohuslava Martinů. To vše v neopakovatelné atmosféře stmívající se Obory Hukvaldy. Taneční složky se ujme legendární soubor Hradišťan. Více zde.

Závěrečný koncert – Pocta české hudbě pod hukvaldskou oblohou
30. 6. / 17 hodin / Obora Hukvaldy – amfiteátr
Závěr festivalu bude letos patřit výhradně vokálně-instrumentálním skladbám českých autorů. Jubilující Milan Báchorek bude připomenut svou Hukvaldskou poémou, Dvořákův Žalm zazní na festivalu vůbec poprvé a Smetanova Česká píseň po 35 letech. Více zde.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na