Michaela Musilová rozzářila Annu Kareninu
Od premiéry baletní inscenace choreografa Libora Vaculíka Anna Karenina s hudbou Dmitrije Šostakoviče v Divadle J. K. Tyla v Plzni (recenzi premiéry najdete zde) uplynulo již půl roku a mnohokrát za tu dobu si mohlo plzeňské publikum vychutnat toto mimořádné představení, kterému dominují výtečné taneční výkony a jemuž dodává působivosti scéna Martina Černého a elegantní kostýmy Romana Šolce. A po skvělé premiéře si také uvědomit, jak neopakovatelnou atmosféru dává reprízám alternující domácí obsazení.
Tanečníci baletního souboru Divadla J. K. Tyla na sebe svými výkony upozornili již na druhé premiéře a Petr Hos jako Karenin i na premiéře první. Čistě plzeňské obsazení bez hostujících tanečníků přivádí na scénu Michaelu Musilovou v titulní roli, Milana Maláče jako Vronského a právě Petra Hose. A tomuto obsazení patří i poslední repríza inscenace v letošní sezoně, která připadá na pátek 28. června. Příznivci baletu by si ji neměli nechat ujít. Na všech předchozích reprízách si plzeňští tanečníci vysloužili s železnou pravidelností dlouhotrvající aplaus a nadšené volání bravo. A bylo vskutku proč. Tanečníci vdechli inscenaci život, hluboký lidský a citový prožitek, který se zcela bezprostředně přenesl na diváky. A hlediště dýchalo, žilo s postavami na jevišti, které netančily, ale prožívaly své postavy. Michaela Musilová je mladá, krásná žena toužící po vřelosti hlubokého citu, nenacházející však adekvátní odezvu u svého protějšku, drsného, uzavřeného Karenina. Petr Hos je skutečně výborným Kareninem, který nesmírně miluje svou ženu, ale jehož přirozenost je jiná, nedokáže oplácet stejnou mincí, ne z toho důvodu, že by méně miloval. Ale miluje jinak. A proto se cesty Kareninových rozcházejí, když na scénu vstupuje Vronský. Milan Maláč dokázal dát Vronskému nový rozměr. Je mužem, který chce Annu, miluje ji a je přesvědčen, že dokáže pro ni a pro sebe vybudovat nový život. Jen jaksi neodhadne dopad celé situace a nedokáže čelit jejímu tlaku. Jeho doopravdy míněné city plné možná romantických představ narážejí na tvrdou realitu. Vronský tak přestává rozumět Anně, která po ztrátě nenarozeného dítěte, i proto, že jí Karenin odpírá kontakt se synem, je pro Vronského náhle snad příliš vážná, uzavřená. Složitá. On nedovede pochopit hlubokou ránu, kterou ztráta dítěte v ženě zanechá, ani oběť, kterou Anna podstoupila, když od Karenina odešla. Neunese tíhu odpovědnosti a prchá před ní, aniž by si uvědomil následky.
Michaela Musilová je jedinečná Anna. Dává postavě vřelost, lidskost, citovost, pulsující kouzlo své osobnosti. Dokáže představení rozzářit krásou, něhou a podtrhnout Annin hluboký mateřský cit. Dítě je tím, kdo jí dává sílu, potěšení, radost, energii, vnitřní krásu, dítě tolik obohacuje a prozařuje její osobnost. Má Vronského, ale Karenin ji izoloval od syna. Přišla i o dítě, které čekala s Vronským. Co je pro ni horší? Ztratit dítě, ztratit lásku? Ztratila obojí. Vrací se jí její činy? Anna už nemá proč a pro koho žít. Smířena, odpoutána od pozemské tíže, mizí v oblaku páry pod koly jedoucího vlaku. Strhující představení. Tím spíše, že se v epizodních rolích Kitty a Konstantina Levina blýsknou další skvělí členové plzeňského baletu a ve svých tanečních výstupech dokážou jedinečně sehrát osvěžující epizodku mladého páru. Páteční, v pořadí čtrnáctá repríza, přivede v dalších rolích na scénu kromě tria hlavních postav Jarmilu Dyckovou jako Kitty, Miroslava Hradila jako Levina a další členy baletního souboru.
Výkony všech tanečníků i velké baletní scény podpoří vždy i velmi dobře hrající orchestr pod taktovkou Petra Kofroně. A tak můžeme s potěšením konstatovat, že plzeňské obsazení Anny Kareniny přináší působivou inscenaci, vřelou, hluboce lidskou, prodchnutou vášní a citem.
Hodnocení autorky recenze: 85 %
Anna Karenina
Hudba: Dmitrij Šostakovič
Libreto, choreografie, režie: Libor Vaculík
Hudební nastudování a dirigent: Petr Kofroň
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Roman Šolc
Světelná koncepce: Libor Vaculík
Asistenti choreografa: Zuzana Pokorná, Václav Janeček
Baletní soubor a orchestr opery Divadla J. K. Tyla
Žáci baletní školy Divadla J. K. Tyla v Plzni
Premiéra 17. listopadu 2012 Velké divadlo Plzeň
Anna Karenina – Michaela Musilová / Zuzana Pokorná
Hrabě Vronskij – Milan Maláč / Ondřej Vinklát
Alexej Karenin – Petr Hos / Petr Zuska
Kitty Ščerbacká – Jarmila Dycková / Colombe Hays
Konstantin Levin – Miroslav Hradil / Richard Ševčík
Malý Serjoža – Hynek Housar / Valentýn Pokorný
Sorokina – Kristýna Piechaczková / Zuzana Hradilová
Matka Vronského – Petra Tolašová
Foto Pavel Křivánek
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]