Miladě Šubrtové by bylo devadesát

  1. 1
  2. 2

Profilové CD jako připomínka nedožitého jubilea přední české sopranistky poválečné generace 

Dne 24. května 1924 se narodila přední česká sopranistka Milada Šubrtová. Nakladatelství Radioservis má nesmírnou zásluhu na zpřístupňování rozhlasových snímků ze svého přebohatého archivu. Díky těmto aktivitám se nám dostává do rukou vzácné CD s digitalizovanými nahrávkami repertoáru přední sopranistky celé historie české opery, nejen její takzvané zlaté éry – Milady Šubrtové. Chtěl bych recenzí tohoto CD připomenout především významné jubileum české pěvkyně, která by se dožila 24. května 2014 devadesátin, navíc v Roce české hudby! Milada Šubrtová byla poctěna Cenou Thálie za celoživotní mistrovství v roce 2008, v roce 1975 již obdržela tehdejší vrcholný titul – národní umělkyně. Svět opustila v roce 2011. Vyslovím-li jméno české sopranistky Milady Šubrtové, vybaví se mi okamžitě její doslova fenomenální pěvecký talent, dominantní v sopránovém oboru poválečné zlaté éry české opery. Vybaví se mi okamžitě její nedostižná Rusalka na dnes již klasické nahrávce Supraphonu dirigenta Zdeňka Chalabaly. Ba dokonce pokud bych dostal nesnadný úkol posadit na pomyslný pěvecký Olymp některou z poválečných českých sopranistek, bez ohledu na hlasové obory, byla by to pro mne bez váhání zřejmě Milada Šubrtová. Nechť mi odpustí mnou tolik milované dámy – sopranistky, jako byla Maria Tauberová, Drahomíra Tikalová, a mnou později snad nejvíce obdivovaná Gabriela Beňačková, která má právě s talentem Milady Šubrtové velice podobné rysy. Totiž fantastickou přirozenost projevu, u sopranistek tolik vzácnou, báječnou hlasovou ohebnost, vysokou muzikalitu skvěle modulovaných frází a vokálovou dotaženost i oněch prekérních úzkých vokálů (žádné „měsááčku nezhasni“ v árii Rusalky, ale perfektně artikulovaný vokál „Í“). Když se dotýkám Dvořákovy Rusalky, pak je nahrávka Supraphonu pod vedením Zdeňka Chalabaly, s Miladou Šubrtovou v titulní roli bezkonkurenční dodnes. Ani dva snímky s výborným Václavem Neumannem a Gabrielou Beňačkovou, které miluji, se jedinečnosti projevu Milady Šubrtové zcela nevyrovnají.

Jistě, Zdeněk Chalabala byl geniální dirigentskou operní osobností, který uměl jako nikdo jiný pracovat s pěvci, proto ta dokonalost frází, dikce a dynamiky také u Ivo Žídka jako Prince. Postava Rusalky a osobnost Milady Šubrtové splývají až dokonale do jedinečné symbiózy. Obdobně působivá byla v podání Milady Šubrtové na jevišti Národního divadla její Taťána Čajkovského Eugena Oněgina nebo Elisa v Pikové dámě, Pucciniho jedinečná Mimi v Bohémě, poetická a zároveň tolik chladnokrevně pragmatická Tosca. Výtečné byly její kreace v Madama Butterfly, posléze i v Turandot. Verdiho Violetta, Gilda, ale na druhé straně Abigail v Nabuccu, titulní role Aidy nebo Alžběta Dona Carlose nám napovídá, že hovoříme o výjimečném talentu, tak říkajíc „všeoborovém“, až univerzálním.

Milada Šubrtová dokáže, tak jako Maria Callas či Renata Tebaldi, zvládat perlivé koloratury Gildy a Traviaty, ale na straně druhé obsáhnout vypjatý dramatismus Tosky, Abigail, Turandot. Dle mého subjektivního pohledu byla ale více než v dramatických rolích skvělá jako Charpentierova Luisa, Pucciniho Manon Lescaut, či perfektní Mozartova Pamina i Dona Anna. Tam spolu s Violettou ve Verdiho Traviatě vidím její světovou parketu víc než v pozdější Miladě, Sieglindě, nebo Libuši, byť vše interpretovala se ctí. Dostala ostatně do vínku od Boha ohromný rozsah tří oktáv. To se to Zdenku Knittlovi pedagogicky pracovalo!Milada Šubrtová se narodila 24. května 1924 ve Lhotě v okresu Plzeň-sever. Teď se mohou posměváčci, užívající přirovnání, že někdo pochází ze „Zlámané Lhoty“, leda chytit za nos. Po praktické obchodní škole, kterou absolvovala, nastoupila povolání úřednice. Zpěv studovala soukromě u tenoristy a inteligentního překladatele Zdenko Knittla. Několikrát jsem na stránkách Opera Plus poukazoval na efektivitu tehdejších soukromých operních škol. Ony musely mít jasné výsledky, jinak by nezískaly žáky! Pěveckou dráhu nastoupila v tehdejší Velké opeře 5. května, dnes Státní opera Praha, tehdy po válce zabrané německé operní divadlo, s nímž si po vysídlení Němců nikdo moc nevěděl rady. A de facto si neví nějak rady dodnes, leda ho třeba Němcům vrátit, což nikoho nenapadne. Po sloučení s Národním divadlem v roce 1948 se stala sólistkou Národního divadla, kde se záhy vypracovala na špičkovou sopranistku.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Milana Šubrtová - Operní recitál (Radioservis)

[yasr_visitor_votes postid="108872" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments