Osobitý způsob, jak operu přiblížit mladým

Slovenská první scéna se rozhodla, že operu začne důrazněji přibližovat mladé generaci. A to značně originálním způsobem. Příležitost k tomu se naskytla v souvislosti s páteční premiérou Pikové dámy (recenzi samozřejmě na Opeře Plus najdete v příštích dnech).Ve spolupráci s jedním z mediálních partnerů SND, konkrétně Fun rádiem vzniklo toto – podívejte se…

A z trochu jiného soudku: Tady jsou speciální rozhlasové jingly, tak jak je natočil představitel Jeleckého, barytonista Pavol Remenár:

Mohlo by vás zajímat


20
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
10 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ctirad

To je vkutku báječné! Myslím, že Pikovou dámu v SND budou po této relaci hrát minimálně deset sezón a nebude teenegera od Trenčína po Humenné, který by se na to nevypravil! Na Slovensku konečně našli klíč, jak tu zkostnatělou operu přiblížit mladým …

jamka

No to by ešte chcelo vyzliecť obecenstvo z večerných toaliet, zaviesť on-line hlasovanie o najlepšieho speváka večera a tv – prenos…. :)

Piková dáma bola OK, ja dávam 70%
Inscenácia primeraná dobe, svetelné efekty – v miere
Kostými vkusné.
Speváci neprekvapili ani nesklamali.

uvidíme, čo povedie recenzenti…

MrsPoppMusic

Súčasťou tejto akcie vo Fun rádiu bola aj súťaž o zdarma vstupenky na akékoľvek predstavenie opery v SND. A ja ako operná závislačka som sa do súťaže zapojila dúfajúc, že nás takých podobných poslucháčov Fun rádia nebude veľa a oplatilo sa! Získala som päť lístkov na Pikovú dámu. Aby však celá propagácia opery medzi mladými nevyšla nazmar, pôjde so mnou aj mlaď do 30 rokov (3 ks)

ales jenis

To nemozete mysliet vazne? K opere a klasickej hudbe si ludia vytvaraju vztah velmi dlho,v podstate uz od detstva,ziadneho teenagera ci mladeho cloveka ktoremu lezie operny spev na nervy tymto nepresvedcite, skor zosmiesnujete solistov a ponizujete klasicku hudbu do blata komercie,takto by za chvilu solisti SND mohli ucinkovat polonahy na ostrove s dievcatami vybranymi nejakou agenturou v programe TV JOJ a volalo by sa to Opera paradise..Urcite by to malo velku sledovanost a teenageri a milion dalsich ludi,by sa prislo pozriet na predstavenie,s hudbou by to nemalo nic spolocne, ale so zviditelnenim urcite ano..

Preberte sa…

isi

Pane Jenisi ,plně s Vámi souhlasím a doufám,že nebudu sama .To,co se stalo ,znevažuje klasickou hudbu a nezměrné úsilí všech,kteří se podílejí na její interpretaci.Tato komerční společnost nerespektuje už vůbec nic ,jen vydělávaní peněz , a to jakýmkoli způsobem.Ano ,proberme se ,je-li ještě to ještě možné.

jiri

S panem Jenisem naprostý souhlas. Nerad se k těmto nesmyslům vyjadřuji, protože jsem se většinu aktivních let zabýval hudební pedagogikou na VŠ. Proto vím, že pro operu je třeba mladé lidi připravovat poslechem, podchytit je zajímavostmi kolem nahrávek, ale ta hudba je prostě podstatou všeho. Myšlení že se tato podstata dá obejít zcela mimo hudbu, je falešná, mnohokrát se takto snažila, ale nikdy trvaleji neuspěla.

MrsPoppMusic

Opere najviac skodi elitarstvo…a to uz od detstva

Martin Kovar

To nemá s elitářstvím co dělat. Jde o to, že taková prezentace je prostě nevkusná. A trapná.

jamka

Môžeme diskutovať o upútavke rsp. “odpútavke”, ako to napísal p. Unger vo svojej recenzii.
Vkusná? Nevkusná? Zneváženie klasickej hudby?
……..
Mne sa nepáčila, ale až taký zločin sa hádam nestal.
……..
Bruselská inscenácia Traviaty je pre mňa zločinom voči opere. Hudba by sa nemala kradnúť pre zvrátené chúťky divadelných režisérov.
…….
Všetko však je iba vecou vkusu.

Sarah

Musím jen souhlasit – vše je otázkou vkusu a Traviata z Bruselu byla opravdu hodně “mimo mísu”.
Viděla jsem jeden kreslený vtip (no ono to není ani moc vtipné, spíše k zamyšlení), který dokresluje toto téma:
Potkají se dva:
“Dnešní mladí lidé málo čtou. Dostal jsem za úkol přiblížit jim klasické knihy. Mohl bys mi poradit, jak přepsat Vojnu a mír do 160 znaků?”

hanka

jestli my té mládeži věci příliš neusnadňujeme, necpeme zadarmo až pod nos. pak si často ničeho neváží :( ono je to asi jedno. kdo chce o operu mít zájem,nepotřebuje žádné reklamy a rádoby popularizace a tak. což se smířit s tím, že opera prostě je menšinová záležitost? ač je to s podivem.

isi

Plně s Vámi souhlasím.Je to vlastně úplně stejné .Také jsem nikdy ,ani v mládí, nenavštěvovala rockové kapely .
Žádná nabídka by mne k tomu nedonutila.Prostě mne to nezajímá.

vittorio

Zájem o operu se dá u mladší generace podchytit možností slyšet špičkové zpěváky živě např.na koncertě,pak je chtějí slyšet i v divadle v rolích,což je tak možné ve Vídni,Mnichově, Londýně atd.,nikoliv na našich scénáchje některé výkony přímo odradí!

Martin Kovar

Souhlasím, kromě toho, že je to s podivem. Není. Ve srovnání s populární hudbou je přece opera nesrovnatelně složitější hudební útvar. Je třeba mu věnovat více pozornosti a času. V dnešní zrychlené, klipovité době tudíž opera nemá u většinového publika šanci.

jiri

Pan Vittorio má pravdu! Na gymnáziu se mi kdysi povedlo získat několik kamarádů pro operu prostřednictvím nahrávek pěvců a poté návštěvami divadla na určité, velmi charismatické pěvce. Do Vídně jsme sice tehdy jezdit nemohli, ale ti spolužáci dodnes na opery chodí a vzpomínají vřele na pěvecké výkony některých osobností té doby. Opravdu myslím též, že cesta k opeře je dost přes výrazné pěvecké výkony, ne přes jevištní karikatury. A trochu bych uklidnil obavy. Totiž v době, kdy jsem začal na opery často chodit, nebývala návštěvnost o mnoho větší, než je teď. Ale prorokovalo se, jak za 20 let opera už… Číst vice »

ronniev

Je to přesně tak. I já jsem se k opeře dostala “přes osobnosti” a dnes stejně lákám i svou dceru. Já jsem jako malá holka měla ráda pana Hakena a pana Bermana, dcera dnes Rolanda Villazona a Adama Plachetku…

vittorio

Přesně tak v době mých studií měla brněnská opera vynikající interprety jako Hanu Svobodovou- Janků,Viléma Přibyla,Jiřího Olejníčka, Viléma Přibyla, Jaroslava Součka,Krejčíka později Františka Cabana,Magdalenu Blahušiakovou atd.Za éry dirigenta Jílka např.Verdiho Don Carlos byl skvělý,jako studentijsme statovali v opeře a všichni jsme operní nadšenci.Moje dcera se se dostala k opeře přes koncert Rolanda Villazona,Jonase Kaufmanna,pak je chtěla vidět na jevišti živě včetně Nětrebko.

Jiří Vokoun

Já myslím,že je to fajn,ale že by to přitáhlo více lidí do hlediště,to si nemyslím.Jinak cesta k opeře je naprosto individuální záležitost.Někomu svět opery přiblíží rodiče,někomu přátelé a někdo se do něj propracuje sám.Bohužel opera trochu doplatila na názor,že se jedná o “vysoké” umění a přitom je to kouzelný svět plný nádherných melodií pro pobavení diváků.Ale to víme my,kteří na operu chodíme,ale nevědí to ti,kteří nechodí.

Martin Kovar

No jak která opera. Vaše charakteristika opery se sice hodí dejme tomu na Prodanou nevěstu nebo Kouzelnou flétnu, ale na Wagnera nebo Janáčka to už moc nesedí. A důležitý je také jiný faktor. Z osobní zkušenosti vím, že většině lidí na opeře vadí způsob operního zpěvu. Což je ovšem neřešitelné, protože bez něj to jaksi nejde.

robert

je to proste hlupe, trapne ….zle.