Moderně pojatá Kouzelná flétna uzavře letošní sérii kinopřenosů z Metropolitní opery
Až dodnes vládla na prknech Metropolitní opery Kouzelná flétna v barvité a hravé inscenaci Julie Taymor. Letošní uvedení je jiné, radikálně jiné – a kritika zatím nešetří chválou. „Nejlepší inscenace Mozartovy opery, jakou jsme kdy viděli,“ tvrdí například Wall Street Journal. Nové uvedení režíruje renomovaný britský režisér Simon McBurney a přináší některá neotřelá řešení. Například viditelné orchestřiště s hudebníky interagujícími s herci. Divadelní představení obohacuje projekcemi, zvukovými efekty i akrobacií.
V mytickém bezčasí, které ale pracuje, v duchu originálu, s exotickou symbolikou, se představí skvělá sestava výrazných operních tváří současnosti. V roli tajemné Královny noci září Kathryn Lewek, Tamina Lawrence Brownlee, Paminy Erin Morley. Dirigentské taktovky se při přímém přenosu ujme Nathalie Stutzmann.
Kouzelná flétna je poslední opera W. A. Mozarta a byla poprvé uvedena ve Vídni v září 1791, dodnes patří k základním kusům operního repertoáru. Její hudební jazyk výrazně ovlivnil mnoho významných světových skladatelů, jako jsou Ludwig van Beethoven nebo Carl Maria von Weber. Mozart byl v době komponování Kouzelné flétny v tvůrčí i osobní krizi. Změnila se politická situace, zdraví již nesloužilo tak, jak dříve, nemocná byla i jeho manželka a peněz se nedostávalo. Byť si nebyl příliš jistý úrovní libreta, nabídku napsání opery od svého přítele Emanuela Schikandera přijal. Formálně se jedná do jisté míry o přechodovou fázi, a spíše než klasickou operou je tzv. singspielem, tedy divadelním kusem, v němž se převaha pěveckých pasáží prolíná s hereckými dialogy. Je to i možná dědictví Schikandera, který v prvním uvedení ztvárnil postavu ptáčníka Papagena, a byl proslulý coby zdatně reagující s publikem komunikující herec. Potřeboval prostor – a Mozart mu ho nabídnul. Okamžitým hitem se však Kouzelná flétna nestala. Co se však vynořilo od počátku, byly všemožné interpretace. Dílo totiž výrazně pracuje se zednářskou symbolikou a viděním světa. Přesto Mozart tyto složité myšlenky přetavené do pohádkového příběhu prince Tamina, jež za pomoci kouzelné flétny a komického společníka Papagena hledá cestu k princezně Pamině, dceři Královny noci, dovedl přetavit do přístupné, jednoduché, přesto neprvoplánové hudební formy.
Pohádkový příběh pojatý moderně a hlavně originálně, zamíří na plátna kin na celém světě v sobotu 3. června. I závěrečné představení sezóny 2022/23 distribuuje do českých kin společnost Aerofilms. V následující sezóně se mohou milovníci opery těšit opět na deset přenosů. Mezi nimi budou premiéry Mrtvý muž přichází a X: Život a doba Malcolma X nebo klasiky Carmen, Nabucco a Madama Butterfly.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]