Moravské divadlo Olomouc se raduje z vydařené sezóny a diváckého zájmu

  1. 1
  2. 2
Moravské divadlo Olomouc má za sebou sezonu, která je opět úspěšnější než ta předchozí. Hned několik premiérových titulů se okamžitě stalo diváckými hity. Byla to také první sezona pod novým vedením – do čela Moravského divadla nastoupil ředitel David Gerneš a novým uměleckým šéfem baletu se stal Michal Štípa.
Bajadéra: Michal Štípa a Nikola Márová (zdroj MDO)

Jsem velice rád, že se nám povedlo navázat na práci mého předchůdce Pavla Hekely a udrželi jsme stoupající trend v návštěvnosti i přes spoustu změn, které Moravské divadlo v uplynulé sezoně potkaly. Sezonu hodnotím jako úspěšnou i díky tomu, že se nám povedlo překonat některé těžkosti v jejím průběhu. Chtěl bych na tomto místě poděkovat divákům, že nám zachovali přízeň, a doufám, že i v budoucnu budou naše představení hojně navštěvovat a budou spokojeni s premiérovými tituly, které jsme pro ně s kolegy připravili. Dále bych rád poděkoval všem mým kolegům a spolupracovníkům za jejich entuziasmus a nadšení při přípravě každé premiéry a reprízy během sezony. Je to právě jejich zásluha, že sezona dopadla úspěšně. V neposlední řadě chci poděkovat Statutárnímu městu Olomouc, Olomouckému kraji a partnerům divadla za finanční a věcnou podporu, bez které bychom se neobešli,“ řekl ředitel divadla David Gerneš.

Průměrná návštěvnost představení za sezonu činí 78 procent, je tedy srovnatelná se sezonou předchozí. Do Moravského divadla zavítalo v průběhu sezony téměř 107 tisíc diváků – v předchozím divadelním roce jich bylo zhruba 105 tisíc. Tržby za sezonu 2017/2018 překročily hranici 20 milionů korun, za právě uplynulou sezonu je to o milion korun více. K nejnavštěvovanějším titulům se řadí Sluha dvou pánů, Noc na Karlštejně, Boží mlýny, Vzpoura nevěst či Zvonokosy, mezi premiérami byl velký zájem o muzikál Starci na chmelu, výpravný balet Bajadéra, interaktivní detektivní komedii Splašené nůžky a operetu Orfeus v podsvětí.

Pro činoherní soubor byla uplynulá sezona v mnohém výjimečná. Na jeviště se po dvaceti letech vrátil Evžen Oněgin a po dlouhých šedesáti letech také Kupec benátský. Padesát let po světové premiéře měla olomouckou premiéru komorní tragikomedie Kočičí hra. Vůbec poprvé spolupracoval se souborem činohry věhlasný muzikálový režisér Petr Novotný, společně uvedli legendární Starce na chmelu. „Byla to zkouška ohněm, díky níž jsme si ověřili, že náš současný soubor má dostatečné pohybové i pěvecké schopnosti, které nám dovolují přemýšlet o nasazování náročnějších muzikálových kusů,“ uvedl umělecký šéf souboru Roman Vencl.

Soubor opery a operety uvedl v uplynulé sezoně tituly, které bodovaly u diváků i odborné veřejnosti, a vedle přípravy inscenací se věnoval také koncertní činnosti. „Jsem přesvědčený, že tato sezona byla umělecky úspěšná a hodnotná. Divákům jsme nabídli operu Leoše Janáčka Její pastorkyňa a Mozartovu komickou operu Così fan tutte. Její pastorkyňa patří k základním kamenům operní tvorby dvacátého století a náš soubor se s tímto náročným dílem profesionálně vypořádal. Mozartova opera nese v sobě jiskru geniality svého autora. Je oříškem pro velké operní domy, a to nejen pro hudební a virtuózní náročnost, ale také kvůli náročnosti inscenační. Naše nastudování se vydařilo v každém směru a jsem na něj pyšný. Stejně tak jsem pyšný na obě operetní inscenace. Orfeus v podsvětí přinesl do inscenování klasické operety nový, svěží vítr a legendární titul Na tý louce zelený určitě potěšil všechny tradiční operetní fanoušky,“ sdělil umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. Kromě toho připravil soubor dva koncerty – u příležitosti 100. výročí vzniku Československa zazněly v říjnu v Moravském divadle skladby Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany a Eugena Suchoně, pomyslnou tečkou za vydařenou sezonou byla pak červnový Koncert pro dobrou věc, v rámci něhož se uskutečnila sbírka na provoz Hospice na Svatém Kopečku. Výtěžek z charitativní akce činil 19 tisíc korun. „Vážím si umělců souboru opery a operety, že přistupují ke své práci nejen jako k zaměstnání, ale i jako k poslání s lidskou tváří,“ zdůraznil Oswald. Ocenění se v uplynulé sezoně dočkal sólista Jakub Rousek, který převzal Cenu Olomouckého kraje za výjimečný počin roku 2018 v oblasti hudby.

V baletním souboru došlo v uplynulé sezoně ke změně na pozici uměleckého šéfa. Po devíti letech ve funkci byl v listopadu loňského roku odvolán Robert Balogh, novým šéfem se stal dlouholetý první sólista baletu Národního divadla v Praze Michal Štípa. V režii a choreografii Roberta Balogha nastudoval soubor taneční poctu The Beatles Celebration, která se však kvůli komplikacím ohledně poskytnutí licence dočkala pouze premiérového uvedení. Do repertoáru divadla se vrátí v listopadu letošního roku. S novým uměleckým šéfem nastudoval soubor výpravný balet Bajadéra. „Za největší úspěch uplynulé sezony považuji vydařenou premiéru Bajadéry, kterou tanečníci zvládli skvěle, a věřím, že je to jen začátek dalších velkých úspěchů. Velkou radost mám také z toho, že řada tanečníků na sobě velice tvrdě a pečlivě zapracovala a následně si mohla užít zasloužených ovací publika. Velice si cením každého tanečníka zvlášť, protože v uplynulé sezoně zvládli tři premiéry během jednoho měsíce – vedle Bajadéry jsme chystali projekt Balet Gala a obnovenou premiéru Spící Krasavice pro uvádění v Opavě,“ shrnul Štípa.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na