Moravský podzim začíná Glassovou operou se Suzanne Vega a končí dirigentskou dvojoslavou

Moravský podzim 2019 (zdroj MP)

Bohuslav Martinů. Francie. Skladatelé spjatí s Martinů, s Francií. Skladatelé slavící jubileum stejně jako festival. To vše důmyslně promyšleno, provázáno a netradičně pojato na 50. ročníku Moravského podzimu, který se koná od 29. září do 16. října 2019. „Padesátka vybízí k ohlédnutí. Nechceme být ale pouze retrospektivní, nýbrž v kořenech festivalu hledat nové impulzy,“ řekl dramaturg Vítězslav Mikeš.

Posluchačům tak během tří týdnů předkládá mix devatenácti pestrých akcí prezentujících hudbu od 17. století po současnost – vše protkáno pomyslnou červenou, v tomto případě spíše zlatou, nití. „Zahájíme velkolepě, Glassovou minimalistickou operou Einstein on the Beach, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega,“ informovala ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Jedná se o přibližně čtyřhodinové dílo, při kterém zůstanou dveře sálu otevřené, aby mohli posluchači volně vcházet a vycházet. „Je to také záměr autorů, kteří tímto chtějí zdůraznit, že se nejedná o konvenční dramatickou strukturu mířící k finálnímu bodu, ale spíše o rituál či specifické prostředí, v němž si divák sám vybírá, co bude vnímat,“ upřesnil muzikolog Matěj Kratochvíl.

Phillip Glass (zdroj Moravský podzim 2019)

Ve čtyřech dnech zazní hudba Bohuslava Martinů. Kromě jeho písní v Besedním domě, ve slavných brněnských vilách a v kostele také jeho scénická hudba ke Gidově hře Oidipus. „Ta byla doposud provedena pouze jednou, živě, v rozhlase v roce 1936. Na divadelních prknech ji představíme poprvé, jedná se tedy o světovou premiéru,“ uvedl režisér představení Mark Ther z platformy Terén, se kterou inscenace vzniká. Zdůraznil, že scénická podoba rozvíjí původní rozhlasový formát a ukazuje v  propojení hudební a dramatické složky její sílu ve vychýlené divadelní podobě se symbolickým rozměrem.

Do Brna se na festival sjedou světové hvězdy – například klavíristé Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem a Alexandre Tharaud, který představí hudbu z komnat versaillského zámku. Po dvou letech se vrátí David Greilsammer, tentokrát jako dirigent souboru Geneva Camerata. Hudebně-taneční projekt Tanec Slunce, který sklízí ovace po celém světě, je kritiky považován za jeden z vrcholných počinů ve světě současného tanečního umění. Zvolená koncepce klade na instrumentalisty i na dirigenta značné nároky nejen ve smyslu koordinace hry a tanečního pohybu, ale i v nutnosti hrát zpaměti.

Jedním z jubilujících autorů, které festival připomene, je Mieczyslaw Weinberg, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let. Originalita a hloubka jeho operních, symfonických i komorních děl přitom začíná být doceňována teprve v posledních letech. „Rozhodli jsme se uvést všechny jeho sonáty pro housle a klavír v podání Milana Paľy a Ladislava Fančoviče. Jedná se výjimečný počin, ze kterého vznikne nahrávka,“ zdůraznil Mikeš.

Dvěma jubilei festival vyvrcholí. Na závěrečném koncertě totiž společně oslaví své pětasedmdesátiny dvě výrazné osobnosti současné světové hudby: šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös. Besední dům se tak stane dějištěm unikátního a neopakovatelného setkání. Eötvös bude dirigovat skladby, které jej ovlivnily, Davies sklady Eötvösovy. Například jeho dílo Seven věnované památce sedmi obětí havárie raketoplánu Columbia. Devětačtyřicet hudebníků je při něm rozděleno do sedmi skupin. Až na sólové housle, které jsou na pódiu, je dalších šest rozmístěno po sále. Jsou jako sedm satelitů nebo duší znějících a vznášejících se ve vesmíru.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na